Är man familj om man inte har barn?
Nej, då är man ett par!
Nej, då är man ett par!
Man säger ju faktiskt att man bildar familj när man skaffar barn, därför röstade jag nej. Innan det lever man i ett barnlöst förhållande, gifta eller som sambos.
Slog upp ordet "Familj" i mitt uppslagsverk för skojs skull. Då stod det: "Grupp som består av eller är uppbyggd kring föräldrar och barn". Som jag tolkar det är man inte en familj om man är ett barnlöst par eller om man lever som singel. Däremot är en ensamstående med barn en familj. Lever man med sina egna föräldrar så bor man ju i den familj man föddes in i. Sen flyttar man och bildar kanske en egen familj, dvs man skaffar barn. Lever som gift, sambo eller särbo.
Håller med Jennifer. Måste det vara någonting negativt att inte få kalla sig familj? Det är ju inte det det handlar om, att stöta sig med de barnlösa (eller singlarna) på något sätt...
Tror att många blandar ihop begreppet "familj" med begreppet "hushåll". Ett hushåll kan ju bestå av en eller flera personer...men visst låt folk kalla sig vad det vill om det är så viktigt! Men ska man vara petig så, så är det det ordet betyder (mitt tidigare inlägg). Tack och hej, leverpastej!