• sheeba

Tvätta en matta utan att lämna in på kemtvätt,går det?

Vi hade behövt tvätta vår matta, jag har försökt med ett medel pust eller host eller jag vad det nu hette, men det funkade inte.
    Någon som har något bra tips på hur man kan tvätta sin matta utan att lämna in den?
    Vi har verkligen inte de pengarna.

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • Svar på tråden Tvätta en matta utan att lämna in på kemtvätt,går det?
  • sheeba

Vår matta är tjock och "stel", den går bara att rulla i hop.

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • Nalle Puh73

Ta ut den och blöt den och borsta med en mjuk panelboste och lite såpa innan du spolar av den och hänger på tork. Så gör jag med våra stora mattor.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • morgontrötta Hilda

hehe.. vet inte om jag kan rekommendera detta.. men jag brukar borsta de stora mattorna med såpa och sen spola av dem med högtryckstvätten, än så länge är ingen matta skadad utan bara rena

• kattfoten

Synd att snön är borta (här iallafall). Annars är det perfekt att lägga ut stora mattor i snön en stund för att sedan borsta/piska av dem. Lägg med rätsidan ner mot snön.

Såpa och vattenslang funkar utmärkt oxå!

• Lady1nblack

jag brukar oxå använda högtryckstvätten, lite såpa och en borste.. ingen matta förstörd än iaf.. :)

• Toffifee

Ni som använder högtryck eller slang på era mattor. Gör ni även detta med ullmattor? Ska lämna in min matta på hemtvätt i morgon.

• Nalle Puh73
    Toffifee skrev 2007-04-16 21:52:00 följande:
    Ni som använder högtryck eller slang på era mattor. Gör ni även detta med ullmattor? Ska lämna in min matta på hemtvätt i morgon.
    Tror ullmattor krymper om man blöter dom med vatten. Är inte hundra men skulle inte chansa om jag var du.
  • AmandaPitkänen

aldrig gjort det själv men vet att syrran min tvättat sina mattor med grönsåpa och en borste Hon la den bara på altanen, skubbade och spolade av med slangen

• olpansfamilj

Morgon trötta hilda! Samma här....ibland tar jag ut mattan på verandan...häller i diskmedel bortsra för glatta livet och fram med högtrycken eller vanliga trädgårdsslangen!!!

• Nalle Puh73

Om ni tvättar med borste så gör inte samma misstag som jag gjorde första gången. Jag använde en rotborste på en matta (sån där med gummibaksida) och det resulterade i att jag drog upp trådändar eftersom borsten var för hård. Använd en PANELBORSTE, dom ser ut som en rotborste men är mjukare.

• morgontrötta Hilda

Ang. att tvätta ull mattor med högtryckstvätt så kan jag inte uttala mig för jag har inga ull mattor =)

Kör inte med för hårt tryck på mattorna bara, beroende på kapacitet på högtrycken. Glad ihågen över att det gick så smidigt att tvätta mattorna så fortsatte jag runt på altanen i fjol. Vi hade en gammal grånad, tidigare vit, trädgårdsgrupp som jag tänkte rengöra som jag hade hört andra göra... Det var bara det att jag tog bort den blanka ytfinnishen på möblerna. Möblerna blev kritvita igen, men känndes som sandpapper på ytan *S* ..sorry TS lite OT i slutet..

Svar på tråden Tvätta en matta utan att lämna in på kemtvätt,går det?