Inlägg från: Jan 39 |Visa alla inlägg
  • Jan 39

"Vem som helst kan bli mobbad"

Falskt.
    För att bli mobbad krävs att man inte är humoristisk eller aggresivt självsäker.
    Mobbare kan försöka mobba vem som helst men det utkristalliseras snabbt vem som är lämpligt mobbningsoffer och vem som inte är det.
    Därför är det tyvärr meningslöst att låta en mobbad unge byta skola för mönstret upprepas på nya skolan.

Häromdan funderade min sambo och jag kring det här och vilka tillfälligheter som kan avgöra hela livet.
    När jag var ute själv en av de första gångerna och lekte som 4,5-åring kom det ett gäng av kvarterets pojkar och skulle rutinmässigt hoppa på mig och spöa mig som var ny.
    Jag hade väntat mig något sådant och förberett mig med en stor förskärare i en slunga jag bar över axeln. Jag drog fram den hemska kniven beredd att sälja mig dyrt. Översittarna var fega och drog sig tillbaka och sedan hette det att Lill-Jan är det ingen idé att gå på.
    Om jag inte haft kniven - skulle jag ha blivit misshandlad och fått självförtroendet förstört för alltid då ?
    Svårt att veta.

• Jan 39

Jag har aldrig sett en människa med humor bli mobbad.
    Eller en trevlig utåtriktad prick.
    Eller en som är född ledare; som inger förtroende hos andra.

Ni som skriver Sant - har ni allvarligt reflekterat över vad som gör att ni eller era barn har mobbats ?

• Jan 39

Du kanske har med flickor att göra, fröken ?
    Mina rön under över 60 år rör pojkar mest.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"