• dorry

Besviken på Sofiahemmet

Kan du fatta hur saker och ting kan bli? Jag var redan nära att göra slut med min sambo i tro att vi som par bara inte passar och därför har vi inte lyckats bli gravida på 3 år.
    Har gått 10 år hos en och samma gynekolog i SWE på rutinkontroller. Senaste 2 år har jag och min sambo gått på fördjupad kontroller pga barnlöshet. Minst en gång i veckan har man träffat någon slags av läkare för att få reda på orsaken till vår barnlöshet. Som många andra har man fått veta att man klassas i den gruppen av männsikor som är Oförklarigt barnlösa.
    Vad betyder det undrar man?
    Förra veckan var jag i Estland (kommer därifrån ursprungligen) hos en privatläkare med min barnlöshets problem. Efter jag hade berätta min historia om försök att bli gravid sa han att det finns inget som heter OFÖRKLARIGT BARNLÖSHET om man är 30 år och helt frisk. Han sa att det kan vara svårt att få reda på orsaken och det kan ta tid men det finns inget som heter OFÖRKLARIG BARNLÖSHET, inte i Estland i alla fall.
    Sedan gjorde han en rutinkontroll och oops, på 3 minuter har han hittat möjliga orsaken till OFÖRKLARIG BARNLÖSHET.
    Jag trodde inte mina öron. Jag blev ledsen, sur, arg och allt man kan bli. Även om det var inte så goda nyheter var det ännu bättre att veta än att inte veta. Vad ska man tro efter en sådan sak? Kan man lita på sjukvården och Sofiahemmet? Varför har de inte hittat något? Vad håller de på med över huvutaget?
    Men det var ju inte allt som man fick höra.
    SÅ VAD GÖR MAN`?

• Svar på tråden Besviken på Sofiahemmet
  • Lilla Prussiluskan

Jag förstår din situation men måste vara lite kritisk.

Hur kan en läkare som du aldrig har träffat ge dig svar och en diagnos som ingen annan läkare har kunnat gett under dessa år?
    Jag skulle nog bli mer skeptisk mot den sista läkaren och be andra läkare kolla upp detta.

Sen vill jag bara säga att det "oförklarlig barnlöshet" finns.

• dorry

Tusan frågor har man ställt till läkare på Sofiahemmet ang saker som man har trott kan minska chansen att bli gravid, såsom mat och livstil. Läkare har sagt att medicinisk finns det inget speciellt som kan påverka att inte kunna bli gravid. Däremot läkare i Estland säger att mat och livstil är en av de viktigaste saker för goda förutsättningar att bli gravid speciellt om man har svårt att bli grvaid.
    Nu har jag bestämt att köra IVF där borta för att det verkar vara en chanse för mig att bli gravid och då säger läkare ca 10 saker som jag ska sluta äta/göra. Om behandligen kommer igång få jag en lista och rekomendationer på mat som jag och min sambo ska äta.
    Nu vet jag inte om allt han säger stämmer eller är medicinisk testat men om man så gärna vill ha barn då gör man ju allt bara man bli gravid. MYcket möjligt att det speciella maten och livstilen gör att man själv är mer inställd på saken och ska tor mer. MEN, MEN, ialla fall känns det att skulle jag bli gravid efter vår IVF då har man ju lust och säga något ordentligt till alla läkare man har träffat på Sofiahemmet.

• dorry

Jag vet inte heller om denna läkare har rätt eller ej men om det nu skulle ge resultat efter behandligen som jag ska göra då tro jag på honom mer än på alla dessa läkare som klassar mig som OFÖRKLARIG barnlös.

Saker som gav mig mer förtroende för honom var att man godtar inga provsvar som är äldre än 6 månader för att det är så mycket som händer hela tiden i kroppen. Här har man gotagit blodprov svar som är äldre än ett år, Är det seriöst?

Två inseminationer har vi gjort på Sofiahemmet utan resultat. Om man tittar på journalen då var det spermie kvalité på den första så pass dåligt att insemination var kan man säga onödig. Sedan frågade jag varför. Ju för att antalet spermier skilde sig med 8 miljoner. Låter rimligt för mig i alla fall.

• Maja 79

Vet att denna tråden är gammal, men jag undrar bara vad det var du inte fick äta och skulle äta inför IVFen. Hur har det gått ?!

Man blir faan inte lyckligt utav att vara olycklig..
  • Kwela

Vill oxå veta, maila gärna till min inbox.

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Angla

Jag skulle dock ifråga sätta varför nyaprov skall tas så ofta av en privatläkare som får in sin lön via det jag betalar ...

Angla - mamma bortom molnen
  • Maja 79

Sedan förstod jag inte riktigt vad du menade med proverna. SH sa till mig att prover som är äldre än 6 mån inte "gäller" om man ska göra IVF.
    Dvs, proverna vi tog hos vår gamla läkare fanns ingen mening med att ta, då det är 18 mån kö i sthlm till IVF.

Ang antalet spermier så vet jag inte vad som är "lägsta" gränsen för insemination, men om man ändå har tvättat spermierna (och betalt för tvätten) då är det väl lika bra att inseminera ? Jag menar, chansen är ju lite större än om ni inte ineseminerat.

Jag menar inte att på något vis låta kritisk emot dig, jag är bara nyfiken. Jag har själv nyss kommit till SH för att göra insemination.

Man blir faan inte lyckligt utav att vara olycklig..
  • LillaAnna72

Håller med Rhu: På Sophiahemmet tar de nya prover varje halvår när det gäller ivf!

• La Star

Hej.
    Mina prover togs i oktober 2006 på Mama Mia och jag gjorde min senaste IVF nu i maj/ juni, på Sophiahemmet. Inga nya prover togs av Sophiahemmet så det där med nya prover varje halvår stämmer inte för min del i alla fall.
    Sen blir även jag väldigt nyfiken DORRY på vad du skulle äta och inte äta samt vad din läkare i Estland har rekomenderat.
    En vän till mig har gjort inseminationer och IVF i södra Europa och där har läkarna oxå sagt att livstil (stress, mat, alkohol osv.) är superviktigt för att lyckas bli gravid. Som för dig Dorry har jag fått samma svar av alla olika läkare på SH - att livstilen inte spelar någon roll för att lyckas bli gravid och att man inte kan göra något för att öka sina chanser...

• Lovebug

Hmm, vet inte vad dina läkare sagt till dig men jag har fått det förklarat för mig att "Oförklarigt barnlös" är man när läkarna inte hittar felet. Därmed är det inte sagt att det inte finns ett fel, men människokroppen är mycket komplex och med dagens läkarvetenskap kan man tyvärr inte upptäcka alla fel som kan försvåra en graviditet och därför klassas man som oförklarigt barnlös. Så oförklarigt barnlös innebär alltså att det kan finnas ett skäl men man kan inte peka på något konkret.

Det din estniska läkare vill att du ska göra, lägga om kosten, undvika en del matproduker är sånt som svenska läkare tyvärr inte verkar säga så mycket om men snokar man runt lite själv så ser man ju att det finns vissa saker man bör undvika att. Ett tips är att läsa boken Förbättra din fertilitet som jag tycker ta upp en hel del saker man kan göra själv för att öka oddsen

• xena68

Hej Dorry.
    Jag tror stenhårt på att det där med vad man äter när man försöker bli gravid är jätte viktig.

Min man och jag är oförklarligt barnlösa. Inget fel kunde hittas på någon av oss. Alla tester och prover såg bra ut.
    När vi gjorde vårt 1:a IVF fick vi ut massor av ägg som av kliniken ansågs vara av bra kvalite och många av dem gick att frysa.

Efter att även ha gjort 2 FET utan att lyckas, vill jag inte använda fler av mina frysisar. Jag är 39 år så jag ville göra ett sista IVF försök innan jag blev för gammal och se om vi kunde få ut lite fler ägg.

Hade börjat gå på zonterapi. Inte för barnlöshet, utan bara för mitt eget välbefinnande. Hon däremot gav mig många tips om vad min man och jag borde äta och inte äta och vilka vitaminer och mineraler som var viktiga för fertiliteten.

Detta gav uppenbarligen resultat för vid IVF nr 2 fick jag ut 20 ägg av absoluta toppkvaliten enligt läkaren. Till och med mycket bättre än dom tidigare. Dom kunde kommit från någon i 20-års åldern.
    Kliniken påpekade också vid analysen av de spermier min man lämnade på ET dagen att dom också såg bättre ut än gången innan.
    Jag är helt övertygad om att det beror på vad våran kostomläggning.

Enligt all tillgänglig statistik sjunker ju fertiliteten med ålderna och vi var nästan 2 år äldre vid vårt sista försök så äggen borde varit färre och sämre inte tvärt om.

• julia6

Jobbigt!! Det är intressant hur han såg dig,med andra ögon än doktorn på SH. Jag har fått kunskap genom mina akupunktörer hur jag själv kan påverka, genom att ändra lite med kosten samt hur jag skall hantera stressen, träna eller inte träna, hur mkt vårt livstil som påverkar fertilitet. Intressant eller hur?
    Kram/J

• Längtan 7

Hej!

Jag vill gärna veta vilka kostråd ni har fått som påverkade kvaliteten på äggen?
    Kram

• milli01

Hej hej! Jag är också nyfiken på tipsen!! Och om det funkade!

Sen undrar jag också var på Sofiahemmet ni (Dorry) gick? Var det på IVF-kliniken, andrologen eller hos en gyn där?

Det finns ju många olika privatkliniker på SH och vad jag förstått gör både IVF-kliniken och androligen inseminationer.

Lycka till!

Svar på tråden Besviken på Sofiahemmet