• Nalle Puh73

Hur ska jag få bäddmadrasserna att ligga still?

Har köpt nya sängar och nu håller jag på att bli galen. Bäddmadrasserna lever ett eget liv. Får stiga upp flera gånger varje natt för att dra till madrassen. Bara av att man kliver upp ur sängen så åker bäddmadrassen åt sidan. Finns det något bra knep för hur man ska få dom att ligga still. Har sonen i mitten av sängen men den stackaren hamnar mellan bäddmadrasserna, kan inte vara så skönt. I den gamla sängen låg bäddmadrassen still, men inte i den nya. Skitsäng
    Har 2 st 90cm vanliga madrasser, på det en 180 cm bäddmadrass och ovanpå den 2 st 90 cm bäddmadrasser. Har dubbelt för att kunna tvätta den eftersom sonen är en kräkunge och att det läcker kiss ibland genom blöjan. Den stora bäddmadrassen kan man inte tvätta i maskin och det känns som om man bör kunna det när man har småbarn.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Svar på tråden Hur ska jag få bäddmadrasserna att ligga still?
  • Jelijo

Jag har ett halkskydd från ikea (det grå ulliga) mellan resårmadrass och bäddmadrass. Det funkar kanon!

• Tellus1977

Jag skulle ha ett kuvertlakan (kan även kallas drapålakan m.m.) som är till för en 180 säng till de översta madrasserna, eventuellt så kanske det går att stoppa in även er breda madrass under dem i samma lakan för att få ännu mer ordning på madrasserna!
    Dessutom skulle jag vilja rekommendera en madrasskil mellan det översta lagret med madrasser så ingen glider ner i mitten!
    Om du har resårbottnar så finns det speciella klämmor som man kan köpa som håller ihop bottnarna!
    Lycka till!

• Längtar efter en liten

Vi har oxå en 180 säng med 2x90 madrasser. Emellan madrasserna har vi en skarv som ligger i höjd med madrasserna,ovanpå har vi en hel 180 bäddmadrass. Har inga problem med det

Mamma tänker på dig,hur du har det där uppe :( Puss
  • Nalle Puh73
    Tellus1977 skrev 2007-04-11 20:00:27 följande:
    Jag skulle ha ett kuvertlakan (kan även kallas drapålakan m.m.) som är till för en 180 säng till de översta madrasserna, eventuellt så kanske det går att stoppa in även er breda madrass under dem i samma lakan för att få ännu mer ordning på madrasserna!Dessutom skulle jag vilja rekommendera en madrasskil mellan det översta lagret med madrasser så ingen glider ner i mitten! Om du har resårbottnar så finns det speciella klämmor som man kan köpa som håller ihop bottnarna!Lycka till!
    Madrasskil funkar inte då madrasserna kanar av sängen och lämnar ett glepp på 15-20 cm ibland.

Tack för alla tips. Får testa och se om dom funkar.
  • Dundermamman

Ta bort de tunna bäddmadrasserna och köp ett madrasskydd som heter Bergek på IKEA! Vi har den ovanpå vår 180cm breda bäddmadrass, just för att lätt kunna tvätta och vädra! Den är lätt vadderad och har gummiband i hörnen, så den ligger bra i sängen!
    Jag tvättar den i 95 grader och får in den i en vanlig tvättmaskin!
    Skulle du vara rädd för att den är för tunn så lägg plastad frotté under den, så blir det inte så varmt!
    http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15558&catalogId=10103&storeId=2&productId=55139&langId=-11&categoryId=16170&chosenPartNumber=60089829

• Nalle Puh73
    Dundermamman skrev 2007-04-12 08:22:34 följande:
    Ta bort de tunna bäddmadrasserna och köp ett madrasskydd som heter Bergek på IKEA! Vi har den ovanpå vår 180cm breda bäddmadrass, just för att lätt kunna tvätta och vädra! Den är lätt vadderad och har gummiband i hörnen, så den ligger bra i sängen!Jag tvättar den i 95 grader och får in den i en vanlig tvättmaskin!Skulle du vara rädd för att den är för tunn så lägg plastad frotté under den, så blir det inte så varmt!www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/Produc...
    Vilken smart sak Hur tjock/tunn är den? Huvudsaken är att den inte går igenom kräks och kiss på en gång,utan att man hinner dra av den innan det läckt igenom. Vill helst slippa plastadfrotte
    Får nog ta en sväng på Ikea inom en snar framtid.
  • Niinaaa
    Nalle Puh73 skrev 2007-04-12 08:46:54 följande:
    Vilken smart sak Hur tjock/tunn är den? Huvudsaken är att den inte går igenom kräks och kiss på en gång,utan att man hinner dra av den innan det läckt igenom. Vill helst slippa plastadfrotteFår nog ta en sväng på Ikea inom en snar framtid.
    Men vadå kräks? kräks han ofta då????  Fundersam  
  • Nalle Puh73
    Niinaaa: Varje dag, tyvärr Nu hinner vi oftast upp ur sängen men bara för nån vecka sen så kräktes han i sängen nån gång i veckan. Har haft några kräkfria veckor men nu har han börjat om.
  • Marvelina

Åh nej - såg nu att det bara fanns i 150cm bredd... eller det kanske bara var slut där. Sorry iaf.

marvelina - not new and definitely not improved
  • Niinaaa
    Nalle Puh73 skrev 2007-04-12 09:00:37 följande:
    Niinaaa: Varje dag, tyvärr Nu hinner vi oftast upp ur sängen men bara för nån vecka sen så kräktes han i sängen nån gång i veckan. Har haft några kräkfria veckor men nu har han börjat om.
    Men varför? Är det nåt fel? Ledsen
  • Nalle Puh73
    Niinaaa skrev 2007-04-12 09:16:15 följande:
    Men varför? Är det nåt fel?
    Har har en reflux som orsakar hans kräkningar. När det var som värst kunde vi få renbädda varje kväll/natt och ibland flera gånger. Har tvättat sönder våra sängkläder.
     Nu mår han mycket bättre men kräks ändå varje dag nästan. Har däremot blivit så stor och duktig så han hinner oftast säga till så man hinner upp ur sängen innan det kommer utsprutande. Törs inte risker att få i dom nya sängarna då stora bäddmadrassen inte går tvätta i maskin utan bara med skumtvätt och det räcker inte när han kräks så.
  • Niinaaa
    Nalle Puh73 skrev 2007-04-12 09:21:27 följande:
    Har har en reflux som orsakar hans kräkningar. När det var som värst kunde vi få renbädda varje kväll/natt och ibland flera gånger. Har tvättat sönder våra sängkläder. Nu mår han mycket bättre men kräks ändå varje dag nästan. Har däremot blivit så stor och duktig så han hinner oftast säga till så man hinner upp ur sängen innan det kommer utsprutande. Törs inte risker att få i dom nya sängarna då stora bäddmadrassen inte går tvätta i maskin utan bara med skumtvätt och det räcker inte när han kräks så.
    Stackare!! Ledsen   Hoppas det blir bättre
  • Nalle Puh73
    Lis Alm skrev 2007-04-12 09:20:55 följande:
    Vi råkar ut för samma "fenomen" med vår nya Hästens säng. Madrassen som är en hel madrass till dubbelsäng glider ner hela tiden. Madrassen är tung vilket gör att det är svårt att lyfta den upp igen (jag har en problemrygg).Har inte tidigare varit med om att madrassen glider nedåt på detta sätt, ingen av oss rör sig speciellt mycket i sömnen heller.
    Vår stora madrass flyttar sig också lite, men den orkar jag inte rubba. Den rör sig dock inte lika mycket som dom små. Man ska tydligen inte ha nya sängar utan ha fortsatt sova i dom gamla dom stod åtminstone still
  • Nalle Puh73
    Niinaaa skrev 2007-04-12 09:23:55 följande:
    Stackare!!    Hoppas det blir bättre
    Han mår bättre med sin medicin än innan, hoppas att det beror på att han är lite snorig det han kräks just nu. Men huvudsaken är att han inte får tillbaka sin jätteonda mage och hals. Han grät varje natt i timmar tidigare då magsyran brände i matstrupen.
  • Dundermamman
    Nalle Puh73 skrev 2007-04-12 08:46:54 följande:
    Vilken smart sak Hur tjock/tunn är den? Huvudsaken är att den inte går igenom kräks och kiss på en gång,utan att man hinner dra av den innan det läckt igenom. Vill helst slippa plastadfrotteFår nog ta en sväng på Ikea inom en snar framtid.
    Njae, speciellt tjock är den inte...liite tunnare än de tunna bäddmadrasserna, men eftersom det är bra med fyllning tror jag att den suger upp en del!
    Kanske värt att prova...kostar ju bara 279:- för en 180 cm bred.

Stackars liten som har det så jobbigt Gråter...och stackars er föräldrar som får så mycket merarbete med tvätt och dylikt.
  • Nalle Puh73
    Lis Alm skrev 2007-04-12 20:27:00 följande:
    Nalle Phu73:Om du inte har testat det redan, så kan det kanske vara bra att köpa plastad froté och lägga under sängkläderna för att skydda madrasserna. Det blir lite varmare i sängen men det kan det vara värt. Jag gjorde så när jag ammade som mest för att slippa mjölkfläckar på madrasserna.
    Har haft det när han var liten men han svettades ännu värre då. Är redan blöt i svett när han sover så det funkar inte. Men tack iallafall.
Svar på tråden Hur ska jag få bäddmadrasserna att ligga still?