• Tessa17

Pappa vill inte skriva under pass ansökan

Hej, jag och mn sons pappa ligger i vårdnadstvist, jag har planerad semester med sonen i juni och ville att pappa skulle skriva under 1v,ledighet från skolan för att jag har hittat billigare flygbiljetter samt ansökan om passet för barnet. Han vill varken den ena eller den andra. Hans advokat svarar inte på mins advokat frågor. Vad tycker Ni jag skall göra? Jag har redan ordnat semesterveckor i juni.

• Svar på tråden Pappa vill inte skriva under pass ansökan
  • Kajee

Vägrar han så vägrar han. Du kan ju inte få ut pass utan hans underskrift, vilket är en grundläggande trygghet tycker jag. Din advokat får väl ta tag i det och ruska om honom. Men han kan ju inte tvingas. möjligtvis i domstol, men det kan ju ta tid.

Själv skrev jag på ungarnas pass när exet ville - tror inte han rymmer med dom.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Tessa17 skrev 2007-04-11 18:20:18 följande:
    Är det inte hans plikt att skriva under passansökan?
    Nej absolut inte. Annars skulle ju somliga få väldigt lätt att rymma utomlands med barnen utom den andra förälderns vetskap/tillstånd. På samma sätt gäller ofta att man måste ha båda föräldrarnas underskrift på en ledighetsansökan från skolan.
    Har ni gemensam vårdnad så är detta något ni ska vara överens om. Och uppenbarligen är inte han överens.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (gäspar)

Varför skulle det vara hans plikt? Han kan ju vägra bara för att jäklas och utan hans underskrift, inget pass... Kolla med familjerätten hur de brukar gå tillväga i sådana fall; om han ställer till krångel när ni har gemensam vårdnad och trilskas tillräckligt mycket kan han bli av med sin del av vårdnaden.

• Thezz mamma till två

Han behöver absolut inte skriva på något pass och så länge han inte gör det kan inte iinte åka nånstanns.
    En bra trygghet kan jag känna även om det kanske sätter käppar i hjulet för en själv.

ღ 25/1-06 Matteus & Tilde BF 17/4-07 ღ
  • Thezz mamma till två

Man får f.ö inte ta barnet ur landet om man inte har den andra förälderns tillåtelse även om pass finns.

ღ 25/1-06 Matteus & Tilde BF 17/4-07 ღ
  • Anonym (ex)

Pappan till min son vill åka utomlands i september. Min advokat har rått mig att jag ska ordna med passet. Han har skrivit på men oj va han är förbannad att jag ska göra det. Men eftersom jag är boende förälder så är det min skyldighet rättighet. Det är för min advokat och även för mig ett sätt att få honom att lita på mig. Och visa i tingsrätten att jag kan och det är han som bråkar. Be din advokat att den ska ta kontakt med tingsrätten för att råda detta rätt. Känner att han verkar bara vilja bråka. Det hade ju varit en annan sak om det fanns risk för bortförande mm. Men det kan man ju göra även utan pass.

• Helgona

Nej, det är inte hans "plikt" att skriva på pass! Varför skulle det vara det?
    Om du vill åka så är det hans plikt att ta hand om sonen medans du är utomlands...
    Det
      är hans plikt....

CARPE DIEM
  • Anonym (gäspar)

detta gäller förstås endast vid gemensam vårdnad. Den som har enskild vårdnad behöver inte den andra förälderns tillåtelse...

• Anonym (gäspar)

*he-he* Det där med att det är hans plikt att ta hand om barnet när du är utomlands, kan ju bli ett gott sätt att bemöta honom; han kanske ändrar sig och skriver på då?

Svar på tråden Pappa vill inte skriva under pass ansökan