• mamma mys

förlossnings rädd blivande pappa....

hej hur ska jag göra...min sambo är väldigt överkänslig mot allt som har med en förlossning att göra.....hur ska jag göra...vill inte bli ensam under förlossningen.....

• Svar på tråden förlossnings rädd blivande pappa....
  • 4 Före 30

kan inte pappor få ngt liknande aurora samtal? Alltså ni fattar...kan han inte gå på samtal med barnmorskan el nåt?

• 3 hjärtan

samma här.. han är orolig över att svimma och så... samtidigt vill han inte missa det heller.. svårt.. man vill ju verkligen inte behöva ligga där ensam, men jag kan inte tänka mig att ha någon annan där än min man hellr.

• Lejonelle

Ni kanske kan gå en profylaxkurs tillsammans för att förbereda er. Vad är det han är rädd för? Han skall ju inte göra så mycket mer än att stötta dig.

• KNALLAN

Det var min sambo också. Och jag med. Det var inte meningen att han skulle vara med, men när det väl var dax var han med hela tiden. Kändes helt naturligt plötsligt.
    Efteråt sa han att det var det häftigaste han varit med om. Och det tyckte jag också. Är så glad att han var med och fick uppleva det.
    Hoppas det blir så för er också! Vet inte om det finns hjälp att få för förlossningsrädda pappor, men det borde det ju göra. Kolla med BB där ni bor.
    Lycka till.

• mamma mys

det är ju mitt andra barn men jag vill ju verkligen att han ska vara med...men ska man ta med nån mer så jag slipper bli själv..vill ju ha stöd från nån jag känner...hellst min sambo då...men han är ju rädd för att spy eller svimma...

• babyassistans

Hej där....

Har ni pratat med Er barnmorska? De är duktiga på att även hjälpa pappor. Annars kanske en doula vore något för Er. Många män upplever det som en befrielse att de har en person som de kan lasta av allt på ( alltså inte mamman, fniss). En del pappor som är tveksamma kan under sådan förhållanden sitta en bit ifrån från början för att senare under förlossningen våga sig närmare på egen hand!! Skulle det blir för övermäktigt kan han backa igen o doulan är där för att stötta mamman. Hoppas ni får uppleva det här tillsammans!!!

• mamma mys

jag har funderat på att ta med en kompis också...jag har en frivillig redan....sambon tyckte det lät bra...men jag vill ju fortfarande att han ska vara med hela tiden...det är ju ändå en speciell upplevelse...

• babyassistans

Hej igen...

Vad roligt för er att ni har en "frivillig"!! Är det någon som som sambon gillar?? Försök att "locka" honom..en del förlossningsrädda killar går i baklås av alla krav..klart han ska vara med..detta är en grej som inte går i repris!!! Lycka till!!

• mamma mys

nä det är en jobbar kompis till mig....så det känns lite si så där...vill ju gärna att det ska vara nån som vi står närmre båda två....men de enda jag kan komma på har barn själva o kanske lite svårt att komma ifrån när det väl gäller.....min mamma kan också följa med men om hon jobbar så kan hon inte åka ifrån...ska prata med barn morskan nästa gång vi ska dit...

• Qliana

Jag hade både min syster och sambo med på förlossningen. Inte pga rädsla utan att jag ville. Men de hade ett bra stöd av varandra och jag var aldrig ensam... Kanske ett alternativ för er? Din sambo kan gå ut om han känner att det är jobbigt samtidigt som han finns till hands - och du är inte ensam.

• babyassistans

hej där..

Kanske finns det någon doula under utbildning som kan hjälpa till för en lägre ersättning. Jag förstår din tvekan inför i din kollega. Fundera på hur er yrkes situation skulle se ut o funka efter att du delat ditt allra mest privata o personliga med henne..ha det gott!!

Svar på tråden förlossnings rädd blivande pappa....