• diamonden

Tips på aktiviteter för 5-månaders bebis? (vill ha måånga svar ;)

Jag har en son på 5 månader, och har hittills varit mammaledig själv. Nu är det så här att jag i denna tråd vill ha en maaaassa tips på saker som får dagarna att gå lite fortare. För vissa dagar känns så seg och "upprepande" att man nästan gäspar sig igenom dem hehe...nog för att sonen i sig är supersöt och hela tiden gör nya saker, men jag behöver förslag på roliga och utvecklande lekar/leksaker/aktiviteter för en parvel i den här åldern...

kom igen nu alla föräldrar, ös på med tips ;)

• Svar på tråden Tips på aktiviteter för 5-månaders bebis? (vill ha måånga svar ;)
  • camave

åh, jag tycker dagarna inte räcker till jag i stället.....

min tjej älskar att vara ute i vagnen och titta sig omkring. vi brukar var på öppna förskolan. finns massa andra barn att busa med.
    jag brukar sjunga för henne, vi övnings går , ute och känner på olika saker som trädgrenar, gräs ,sten, sand ,löv,barr .....
    tidningar är en favorit

hon har ett favorit program på tvn, traktor tom =)

sen älskar hon sin hoppgunga och sin gåstol...

Var tar tiden vägen? Flisan är 5 månader.......
  • diamonden

okej....

vi har ingen öppen förskola här i stan (bor i lilla köping)...o har varken hoppgunga eller gåstol :P

ute o går är vi visserligen mycket, han har nyligen börjat sitta upp  ivagnen. det gillar han ju, att sitta o kika på allt, o ibland stannar vi o sitter o lyssnar på fåglar osv. men det kan man ju inte göra hela dagarna, bara gå runt hehe....usch jag måste låta fantasilös men det är svårt när man bor i en så här liten stad :) vi går på babysång i kyrkan varje fredag oxå, men annars finns det inte så himla mycke här.

det är inte "farligt" att låta dem känna på massa saker då? de kan inte bli sjuka eller så?

• Tingan

öppna förskolan e ju en hit!

gå och gunga

promenader

ramsor ( gå efter korna, spring efter vatten, tå tisse)

smaka på olika frukter och känn på olika material

sångstunder (vipp på rumpan-affär, bom bim bam, klappa händerna så fort du kan, noshörningen gav mig en puss mfl)

läsa sagor ur böcker, barnet gillar att kolla på bilderna

bada tillsammans i badkaret

babymassage

fika med vänner

titta på emma-filmen

gå ut och titta på djur och bilar

leksaker: nycklar, skallra, maracas, böcker, slevar och andra köksredskap, lära gå stol, klossar, burkar, bitleksaker, badleksaker

kittla barnet kasta försiktigt upp det i luften, titt ut lekar

• Tingan

farligt att känna på saker nej hur ska de annars lära känna sin omgivning.... och lite smuts skadar ju inte.....

• Dodis

Gympa och massera honom. Griper han? Annars kan ni träna på det.
    Prova lägg en spegel framför honom.

Vår son (i o f s bara fyra månader) älskar när man sjunger och pratar med honom och han svarar på både och.

Han älskar sin hoppgunga (såg att du inte hade någon)
    Och jag låter honom känna på det mesta. Han blir inte sjuk om han inte äter upp det

Tycker själv att det först nu börjar bli riktigt roligt med honom. I början är det ju bara mat och sömn som gäller men nu börjar han bli en person.

• Sofieandersson

vill du att dagarna ska gå fortare??!! jag har PANIK över hur fort tiden går..älskar varje sekund av mammaledigheten!! gå till öppna förskolan, börja på någon aktivitet med barnet (jag går på babysim, rekomenderas ) eller en del träningsställen har mamma baby gympa, där barnet är med på en filt på golvet. hmm, baby rytmik? finns HUR mkt som helst. man skulle kunna sysselsätta sig varje dag. men för sjutton NJUT av stunderna bara du o din lilla.

• camave

måste ju finnas öppna förskola i köping???? hör med din bvc....
    jag bor i hallstahammar!!!! ännu mindre.... och där finns det två stycken.
    annars får du väl åka hit Räcka ut tungan

absolut inte farligt att känna på saker, min tjej har redan legat på gräset och rivit upp maskrosor och jord i trädgården.....

• camave

så här kul tycker hon det är ute =)

• diamonden

vår son kan inte sitta upp så där bra själv ännu :S men det är på g, men fortfarande måste man stötta honom annars faller han åt sidan hehe :)

• diamonden

babysim har vi varit på, kursen för våren är slut nu och börjar inte igen förrän till hösten...när vädret är fint ute är vi ute och går säkert 2-3 timmar om dagen, men när det är fult ute blir det lätt lite uttråkat.

han tycker om att ligga i sitta babygym eller sitta i babysittern, o jag sjunger för honom, men det jag saknar är nog mest kontakt med andra mammor i min ålder med bebisar i min sons ålder. för sånt vet jag får dagarna att gå fortare, att träffa folk.

Svar på tråden Tips på aktiviteter för 5-månaders bebis? (vill ha måånga svar ;)