tvprogram...
Tittade på babyboom. Dåligt pålästa när det gäller äd. Påstod att äggdonatorn var biologisk mor till de blivande barnen. Den som föder barnet blir biologisk-äggdonatorn genetisk!!! Är väl överkänslig...men visst borde man kolla fakta?
Tittade på babyboom. Dåligt pålästa när det gäller äd. Påstod att äggdonatorn var biologisk mor till de blivande barnen. Den som föder barnet blir biologisk-äggdonatorn genetisk!!! Är väl överkänslig...men visst borde man kolla fakta?
men jag försår inte (förlåt om jag verkar tjatig) men biologisk mamma är väl den med ägget?! men genetisk är ju också den med ägget för det är dens gener? eller?!
Nix, biologisk mamma är den som föder. Kolla Svensk författningssamling vid dubier.
Ok! tack för upplysningen hade ingen aning om det.
Om man får en mans spermier insprutade är en man då den biologiska pappan?
Är ÄD lagligt i Sverige nu?
Precis så är det som Fredrika skriver...och JA det är tillåtet i sverige!
Och tycka får man ju göra...även om inte alla håller med,specellt kanske inte de sm är i sitsen att man behöver hjälp på traven.
Tar man emot ett ägg från en annan kvinna så går man inte "konstgjort" igenom sin grav. Vissa av oss behöver hjälp med ägg/spermier..men graviditeten är naturlig...
Enligt biologin så är mamman som bär barnet den BIOLOGIska modern. Barnet bär dock på generna från den kvinnan som ägget från början kommer ifrån, vilket gör den kvinnan till den genetiska modern.
Enligt lag så är det den biologiska modern som blir vårdnadshavaren, detta för att inte äggdonatorn sedan ska kunna kräva barnet. Vid använding av surrugatmamma skrivs dock papper kring detta INNAN ägg sätts in i surrugatmamman för att hon inte senare ska kunna kräva barnet.
Genetik och biologi är olika saker, men lätta att blanda ihop.
Tack snälla Minna07 för att du förklarar så bra!!!
Surrogatmammor är inte tillåtet i Sverige... Såg att någon frågade om ÄD var lagligt i Sverige, och ja, det är det, men surrogatmamma är inte tillåtet.
Tyck inte att jag är dum i huvudet snälla, jag har verkligen funderat på ÄD, men kan det påverka ens egna chanser att bli gravid? Det tog 7 månader (utan att räkna efter ÄL dock) att bli gravid för mig o jag vill gärna ha fler barn.
Men nu när jag vet hur lovely det är vill jag ju ännu mer hjälpa de som inga barn har!!!
Måste bara skriva vad jag tycker..
Jag är biologisk mamma till äggdonerade tvillingar, den som ger/donerar ägget för över sina gener till barnet.Men hon är inte genetisk mamma för det, utan generna följer med ägget.
Bara en kan vara mamma....den som bär på barnet.
Självklart är det annorlunda med surrogatmamma...
Kickelina:
Självklart är en äggdonator aldrig MAMMA på riktigt, utan det är ju bara en medicinsk/juridisk term, att någon är genetisk mor till ett barn. (Tänk CSI liksom, när de testar DNA och kommer fram till att två olika prov är så lika att de är syskon/mamma+barn...)
Kickelina: Flera har ju påtalat skillnaden mellan biologisk och genetisk här i tråden. Om generna förs över med ägget som du säger så är ju donatorn den genetiska mamman. Men självklart är hon inte mamma till barnet på det viset som den som föder. Hon har inga rättigheter till barnet över huvud taget! En kan vara biologisk mamma och en kan vara genetisk mamma. Det är ju så det är. Men i verkligheten finns det ju bara en MAMMA som timberhochmandie skriver. Så tycker jag i alla fall...
Brev från Familjerätten I göteborg:
>Du kommer att anses som barnets mor och får automatiskt ensam vårdnad
>om barnet.
>
>Du anses inte som barnets biologiske mor vid en äggdonation.
>
>Moderskapet prövas inte av socialnämnden vid äggdonation, enbart
>faderskapet.
>
>Du måste inte gå med på gemensam vårdnad när barnet är fött.
>
>
>Tänk även på det här. Barnet har också vissa grundläggande behov och
>rättigheter. Nämnas kan rätten att känna till sitt biologiska ursprung.
>Finns också medicinska skäl, till exempel när barnet senare ska bilda
>familj eller vid ett eventuellt behov av organdonation.
>
>På familjerätten bör inte bakgrunden till barnets tillkomst vara det
>centrala, även om det givetvis också ska utredas. Det mest
>betydelsefulla för barnet, när det väl är fött, är att det får två föräldrar.
>
>Mvh/Tomas Törnqvist
>