• lin66

tvprogram...

Tittade på babyboom. Dåligt pålästa när det gäller äd. Påstod att äggdonatorn var biologisk mor till de blivande barnen. Den som föder barnet blir biologisk-äggdonatorn genetisk!!! Är väl överkänslig...men visst borde man kolla fakta?

• Svar på tråden tvprogram...
  • fipa 2

hur kan mamman som föder barnet (ej hennes ägg) vara den gentiska mamman?
    ändrar hon barnet gener, DNA i magen eller?

• Celindan

fipa: det var ju inte så ts skrev. hon skrev att den som föder barnet blir den biologiska och den som donerar ägget blir den genetiska....

jag trodde iofs att det var samma sak...

Mina barn och min man är mitt liv
  • Nette

Den som donerar ägget är väl den biologiska?

• fipa 2

men det är ju klart att äggdonatorn är den biologiska mamman??

jag kanske inte hänger med riktigt, skyller på att jag är såå trött

• Rymdmamma

jag tycker då inte den som föder barnet är biologisk mor, det är ju inte hennes gener.. bara för att barnet växt i hennes mage betyder inte att hon är barnets biologiska mamma..

men hon är ju mamma till barnet i övrigt ungefär som att hon skulle adopterat ägget? så barnet är hennes från födseln..

• Fredrika Bremer

Eh, fast formellt brukar man använda definitionerna som TS skriver, biologisk-den som föder, genetisk-den som donerar. Dålig koll av TV!

• Nette

biologisk och genetisk är väl samma? Just som fipa skrev!

• Rymdmamma

egentligen rätt sjukt med hur vetenskapen påverkar livet.. jag förstår ju kvinnan som inte kan få barn själv som på detta sätt konstgjort får gå igenom graviditeten..
    men jag tycker inte att hon är biologisk mor iaf..

• Fredrika Bremer

ja, man kan tycka vad man vill, men det ändrar inte att de formella/juridiska definitionerna är så... Genetisk och biologisk är alltså inte samma.

Svar på tråden tvprogram...