• TeeTee

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Måste fråga ett par grejer i den här tråden nu när jag upptäckt den:

För det första säger min bvc sköterska att vi lägger sonen för tidigt, vilket jag tycker låter helt hej-kom-o-hjälp-mig. Han är 6 månader och vi nattar kl 21! Som jag läser det i TS skall det vara bättre att natta tidigt. Någon som kan förklara varför?

Sedan har vi haft lite problem här hemma några kväller, då lilleman har fått för sig att det bara är Pappa som kan natta. I går kväll satt jag 45 min hos honom, men han vägrade somna. Sen tog Pappan över och han somnade bums. Efteråt frågade min make om jag hade använt "sovfrasen" -det hade jag inte. Kan det vara så simpelt?! -jag skall testa den ikväll i a f, för Pappan har tydligen använt den varje kväll.

Hur skiljer man dagvilan från nattvilan förutom att dom inte har på sig pyjamas? Skall dom inte sova i sängen på dagen, eller hur är det tänkt?

• TeeTee

En sak till:
    Maken ger lilleman vällingen när han ligger i sängen. Bra eller dåligt?

• TeeTee
    Lina1979 skrev 2007-06-08 21:24:01 följande:
    Ser inte det som något dåligt, varför skulle det vara det?
    nä jag tänkte på hela den här biten med att sängen ska associeras med sömn och inget annat. att han inte skall somna av vällingen, så att han vill äta direkt när han vaknar på natten också... undrar vad ni med erfarenhet tänker om det?
  • TeeTee

Okej, men då borde det inte bli nått problem, för han har alltid fått välling precis innan han somnar, men han har sovit hela nätter sedan han var 2½ månad, och inte fått nattmål.

• TeeTee

Bast: han somnade inte direkt igår, men det gick på 15 min, och jag fick natta

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3