Inlägg från: RadixLecti |Visa alla inlägg
  • RadixLecti

    Fanatism om islam

    Medina:

    Vad jag tror Dash menade är att du inte har något emot att kalla "europeer" för instängda och naiva, men sätter dig på tvären och ropar RESPEKTLÖST när någon säger hjärntvättade muslimer.

    Det stora problemet med att diskutera med Islam med muslimer (jag vet, pysslade lääänge med det här på FL), är att det inte spelar någon roll hur många korancitat du använder, de säger bara att det är feltolkat. Det spelar ingen roll hur många fall av muslimskt våld du refererar till, de säger bara att förrövarna inte är ÄKTA muslimer, osv.

    Och att Islam skulle vara den enda religion som accepterar andra religioner? Pyttsan. Buddhism, pastafarianism och även vissa sentida kristendom gör det också.

    Har ofta hört att islam är den snabbast växande religionen också, oftast i triumfatoriska ordalag från muslimer... Fel. Pastafarianismen är den snabbast växande religione, allt enligt massor av nyhetsbyråer.

  • RadixLecti

    Guinness rekordbok ges ut en gång om året. Pastafarianismen har tagit skruv under det senaste året.

    www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml

    Som religion räknat är den inte lika belamrad med generande verser som måste "tolkas" för att vara politiskt korrekta, och har ett paradis jag faktiskt kan känna mig intresserad av att komma till.

  • RadixLecti
    Medinah skrev 2007-05-11 00:03:24 följande:
    Så då menar du att en religion som har växt i flera hundra år har minskat då under det här sista året och att en religion som pastafarianismen har gått ifrån religionen och blivit fler på bara ett år?Det är inte ens någon ide att diskutera om ingen är intresserad av att lyssna på det man säger istället för att bara kritisera det man hör.. Jag ger helt enkelt upp mina kära vänner.. för tillfället =0)
    Undrar om jag förstod det där riktigt... men det handlar om förändring över tid... och över det senaste året har pastafarianismen vuxit snabbast i världen.

    För min del hoppas jag ateismen fortsätter växa i den takt den håller. Vi ligger rätt bra till.
  • RadixLecti

    Ingen religion är felfri. Alla har sina skelett i garderoben... det bästa är att släppa den kryckan och börja gå rakryggat.

  • RadixLecti

    Men Tottan.

    Osanningar? Inte allt. Koranen förespråkar dödsstraff på apostasi, så är det. En kille i Pakistan blev fängslad efter att det blivit känt att han ville lämna islam, och hans familj hotades.

    Demokrati? Nja, det finns i vissa muslimska länder, men med rösträtt reserverat för män.

    Jämlikhet? Nja, Allah säger själv att kvinnan är underlägsen mannen, visserligen ska mannen skydda kvinnan, men bara för att han är skapad bättre än kvinnan.

    Terror? Japp. Sist jag kollade var 70-80% av alla aktiva terrorgrupper muslimska.

    Däremot: Hedersvåld är inte islamskt, det är regionellt. Lika vanligt bland kristna araber.

    Tvångsäktenskap är också regionellt, lika vanligt bland kristna i regionen.

  • RadixLecti

    Dreamsmiley:

    Jojomensan, kvinnan är räknad som underlägsen i en massa lägen, men grejen är den att muslimerna här påstår att kvinnan är JÄMLIK i islam, när koranvers efter vers säger att så inte är fallet. Tycker inte selektiv sanning.

    Det där att koranen är skriven för länge sen har ingen direkt bäring på islam. Koranen är enligt islam skriven av gud, och gud har väl alltid varit allvetande? Därför måste ju Allah menat att kvinnor ALLTID ska vara underlägsna eftersom det är så han skapat dem?

  • RadixLecti

    cicek, läs sunna 4 vers 34 är du snäll.

    Själv är jag inte påverkad av något etnocentriskt arv, jag försäkrar dig. Jag ogillar alla religioner och tycker/tror mänskligheten skulle må bra mycket bättre utan skräpet.

    Däremot tycker jag islam är ett undantagsfall även bland religioner. Alla andra religioner (eller de flesta) är villiga att reformeras för att passa in i tiden. Inom islam är reform närmast ett fult ord, där ska tiden ändras för att passa islam.
    Det KOMMER att leda till att konflikterna fortsätter i takt med att resten av världen förändras än mer medan islamska länder fortsätter leva kvar i dåtid.

    Det som gör mig ledsen och samtidigt får mig att skratta lite är att det faktiskt finns folk som kritiserat islam här med en hel del kunskaper, men det slås bort med den magiska termen "okunskap!". En annan sak som jag inte stött på i just den här tråden, utan i andra islamtrådar på FL jag garvar rätt bra åt .att man prompt ska använda från islamsk håll "godkända" faktakällor i sin kritik av religionen. Det blir ju lite skrattretande. Som om man bara fick använda godkänd propaganda om man skulle kritisera Bush-administrationen.
    En annan sak jag skrattat åt är att man inte fått hänvisa till de fall där muslimer kritiserat islam.. därför att "kritiserar man islam är man inte riktig muslim".

    Hela grejen luktar unket.

  • RadixLecti
    cicek skrev 2007-05-11 19:26:48 följande:
    det finns saker i muslimska länder jag kritiserar. det finns även människor som säger de är muslimer men som jag anser har missuppfattat hela religionen. det finns människor som använder sig av religion för att ursäkta vad de gör. det kan man kritisera. Men vad tror du att du får höra när du kommer med påståenden som Muhammed var en pedofil?Det är ju okunskap! och jo, du är påverkad av vårt etnocentriska arv..ddet finns hela tiden runt oss. läroböckerna i skolan, media, politiker, överallt...okunskap och rädsla för det främmande..och bara "vårt" sätt att leva som är det rätta.ex när iranske utrikesministern var här..OKUNSKAP
    1. Jag har inte sagt att Muhammed var pedofil. Inte någon gång. Jag skrev han hade en förkärlek för små barn. Han gifte sig med en 6-åring, right?
    Jag är fullt medveten om att man gifte sig tidigt på den tiden, men en 6-åring är och förblir ett barn.

    Måste förresten vara härligt att vara så emancipierad från ditt etnocentriska arv. Tillåt mig småle.
    Vårt sätt är inte det enda rätta sättet att leva, lika lite som en tro är den enda rätta, Dock är vissa grundläggande saker gemensamma för oss alla. De sammanfattas bra i FN's deklaration för mänskliga rättigheter... eller håller du inte med?

    Dreamsmiley:

    Jodå. Kan man hävda att det var Islam som gav upphov till alla de vetenskapliga framgångar mellanöstern hade för tusentalet år sedan, är det rätt lätt att följa tankegången och hävda att det är den som håller vetenskapen tillbaks nu.

    En rätt bra parallell går att hitta i medeltiden. Kyrkan hade oinskränkt makt och använde den till att hota eller rakt av straffa oliktänkare och vetenskapsmän.
  • RadixLecti

    Minns jag inte fel har till och med katolicismen börjat luckra upp tankarna kring homoförbudet.

    De är väl så illa tvugna; religionernas ståndpunkt har ju alltid varit att homosexualitet är något "onaturligt". Onaturliga saker kan bara människan med sin fria vilja åstadkomma... problemet är att homosexualitet är vitt utbrett bland djur. Allt från flugor till fåglar, delfiner och apor har homoförhållanden. Alltså är det inte "onaturligt"; det kan det ju inte vara om det pågår i naturen.

  • RadixLecti

    Tottan, vem är det nu som kommer med okunskap?

    Du ifrågasätter något som du inte har en aning om... känns det igen som något du blivit sur över att andra gjort?

    Grejen är denna att först kom gamla testamentet. Sen kom Jesus (om man får tro sagoboken)... och Jesus hade med sig nya regler. Gud hade ändrat sig efter att han blev pappa och ville lägga blodsplattret och krigen bakom sig, så Jesus berättade att det här nya är det som gäller.

    Själv tycker jag det verkar ungefär lika logiskt som all religion, men vafasen, man kan väl inte få både logik och blind tro? Det vore att begära för mycket.

Svar på tråden Fanatism om islam