• Emil06

Förlossningsskräck x 1000

Var fruktansvärt rädd...mest för att man inte vet hur man kommer reagera på allt som hända skall! Men rekommenderar ändå att du tar reda på så mycket du kan om hur det kommer gå till, för att förbereda dig, och även ta kontakt med en aurora, finns på sjukhusen (de flesta ial tror jag) å prata med dem om du går och oroar dig så mycket!
    För mig gick det jättebra sen, jag var stencool som min sambo sa, hade läget under kontroll å var lugn...

• Emil06

Sthlmtjej79: Jaaa ang. snitt....jag fick akutsnitt till slut efter 12 h av värkar, sonen låg i säte, men jag ville föda vaginalt, men till slut så sa det stopp, han ville inte sjunka ner ordentligt....(en helt annan historia).
    Ial...om man ska jämföra smärtor så tyckte jag snittet gjorde mycket ondare än värkarna, men smärtan sitter i EFTERÅT, hade ont i flera veckor, halta lite fram till v7 efter snittet.
    En vaginal förlossning gör väl ondare under tiden med släpper mycket fortare!

• Emil06

Jag förstår......var ju så orolig själv som sagt (känns som du e lite räddare dock vet inte...) men jag gick oxå föräldrarkursen OCH Profylaxen, som jag verkligen rekommenderar!! Den hjälpte mig nåt enormt, å fler vet jag, har kontakt med några mammor från samma kurs! Andningen gav ett övertag liksom, över rädslan, man var koncentrerad på uppgiften typ!

• Emil06

Å sen när det är dags så är man såååå trött på att vara gravid att man skiiiiter i hur ont det gör Man tänker liksom: UUUUUUT UNGE!!!! JAG SKITER I HUR ONT DET GÖR, UUUUUUUUUUUUUT SKA DU!!!!!!

• Emil06

Ja på Profylaxkursen får man lära sig andning, avslappning å krystteknik!
    Jag känner flera som har barn å vissa tycker värkarna e värre (tyckte inte jag!!!) å andra att när just huvudet passerar ut, en brännande känsla).
    Jag var med på min väns (å min guddotters) förlossning å hon tyckte värkarna var mycket värre, Ida kom sen väldigt snabbt på 3e krystvärken. Sa verkligen PUFF Skithäftigt!!

Men så fort ungen e ute slutar ju det onda Vid snitt som jag fick så kommer det onda efteråt, gick på morfinsprutor de första 2 dygnen...men det e oxå väldigt olika ! Vet folk som gått upp å gått samma dag!

En sak som e säker: Man är verkligen stolt över sig själv efter, Fan det där klara ju jag galant!

• Emil06

Åååh du ska INTE Lyssna på andras hemska förlossningar! Det var så jag blev rädd! Mina 2 kompisar då som HADE barn hade inte trevliga förlossningar, å det var om dem jag hört i flera år! Inte bra!
    Men efter Profylaxen bestämde jag mig att Näe jag ska INTE ha samma berättelser som dem!! Å det fick jag inte heller

• Emil06

Kom oxå ihåg (vilket man upprepar om å om igen på Profylaxen ) att det är en BRA smärta!! Å jag tror att vet man precis vad det är som händer i kroppen, hur läskigt det än är, så klarar man det bättre!
    Jag var nog mer nervos å ligga där naken å ba FLÖRP, här e jag! Men det brydde man sig verkligen inte om, även om tankarna för igenom huvet när den unga narkosläkaren kom in

• Emil06

Det e en BRAAAAAAA smärta!! Upprepa.... näe ta reda på omgående tycker jag om de har Profylaxkurs i din stad, vet inte vad du bor...?!

• Emil06

Profylaxen skiljer sig från föräldrarkursen genom att man tränar på olika andingssätt å avslappningsövningar på Prof., + man pratar om rädslor osv, å förbereder sig oxå mentalt!
    Gå in på annasprofylax.se å kolla runt

• Emil06

I Umeå finns den....vänta ska kolla lite....

• Emil06

Näe hittar inget om Ö-sund... men hör med BM din, ibland har de kursen som inte går å boka på nätet, som de kanske håller i själva.

Svar på tråden Förlossningsskräck x 1000