• Skrutt i mage

Förlossningsskräck x 1000

Jag har så smärtskräck så det är otroligt. Livrädd för allt som har med smärta å göra. Igår när jag var hos barnmorskan var jag så nervös för att ta blodprov att jag seriöst trodde jag skulle spy. Bad till min sambo att jag var tvungen å slippa! Men.. jag gjorde det :)

men hur som helst.. är såååå rädd för förlossningen. Har aldrig varit med om en själv eller sätt någon så jag vet inte hur den går till, förutom det jag har läst då förståss, men frågan är om jag vill veta hur det är?

Någon fler som är så fruktansvärt rädda?

Älskar mitt barn å vill bara få ut det!

• Svar på tråden Förlossningsskräck x 1000
  • stockholmstjej79

Oj stackars dig... Vet inte om det är någon tröst för dig men jag tycker inte att åtminstone min förlossning gjorde så ont som jag hade trott. Tyckte att det kändes som att ha kräksjukan ungefär, som något man inte kan stå emot. Men be din barnmorska att få kontakt med Aurora, dom kanske kan hjälpa dig, annars så finns ju alltid kejsarsnitt, ut kommer ju barnet iaf

• stockholmstjej79

Oj stackars dig... Vet inte om det är någon tröst för dig men jag tycker inte att åtminstone min förlossning gjorde så ont som jag hade trott. Tyckte att det kändes som att ha kräksjukan ungefär, som något man inte kan stå emot. Men be din barnmorska att få kontakt med Aurora och prata om din förlossningsskräck, dom kanske kan hjälpa dig, annars så finns ju alltid kejsarsnitt, ut kommer ju barnet iaf

• stockholmstjej79

Ojdå, dubbelt inlägg, var inte meningen...

• Emil06

Var fruktansvärt rädd...mest för att man inte vet hur man kommer reagera på allt som hända skall! Men rekommenderar ändå att du tar reda på så mycket du kan om hur det kommer gå till, för att förbereda dig, och även ta kontakt med en aurora, finns på sjukhusen (de flesta ial tror jag) å prata med dem om du går och oroar dig så mycket!
    För mig gick det jättebra sen, jag var stencool som min sambo sa, hade läget under kontroll å var lugn...

• Skrutt i mage

Nej, kejsarsnitt skrämmer mig mer :S

Vad är en Aurora?

• Skrutt i mage

Emil06; Ja, det var bra att du var stencool. Jag har läst lite grann om det, och de olika stegen å så där så jag är liiiite lugnare men det känns ändå så gruvsamt!

• Emil06

Sthlmtjej79: Jaaa ang. snitt....jag fick akutsnitt till slut efter 12 h av värkar, sonen låg i säte, men jag ville föda vaginalt, men till slut så sa det stopp, han ville inte sjunka ner ordentligt....(en helt annan historia).
    Ial...om man ska jämföra smärtor så tyckte jag snittet gjorde mycket ondare än värkarna, men smärtan sitter i EFTERÅT, hade ont i flera veckor, halta lite fram till v7 efter snittet.
    En vaginal förlossning gör väl ondare under tiden med släpper mycket fortare!

• Skogsgrön

Hej, stackars dig. Jag skulle be att få prata med någon. Om det är en tröst så tyckte inte jag det gjorde så ont som alla säger. Jag hade ingen lyckad förslossning, men jag upplevde inte smärtan som så jobbig som man hade hört om innan. Det finns massa bra smärtstillande och det ska man använda tycker jag. Ställ in dig på att använda epidural och lustgas och hela kittet, du behöver inte lida i onödan! Själv ville jag helst inte ha smärtstillande men fick i alla fall epidural så småningom, vilket var rena himmelriket och jag önskar jag bett om det innan och inte varit så envis. Tror att det lät går lite inflation i förlossningsberättelser för att det ju är något unikt för just dig, men som du ändå delar med nästan varenda kvinna... därför "spär" man kanske berättelserna för att berätta hur unik och annorlunda just ens förlossning var. För en förlossning är ju väldigt unik, och ändå så trivial och något som nästan "alla" gjort..

• Emil06

Jag förstår......var ju så orolig själv som sagt (känns som du e lite räddare dock vet inte...) men jag gick oxå föräldrarkursen OCH Profylaxen, som jag verkligen rekommenderar!! Den hjälpte mig nåt enormt, å fler vet jag, har kontakt med några mammor från samma kurs! Andningen gav ett övertag liksom, över rädslan, man var koncentrerad på uppgiften typ!

Svar på tråden Förlossningsskräck x 1000