• Anonym (mamma)

Vilken ålder kan barnet bestämma själv var hon vill bo? (delad vårdnad)

Min exman och jag är skilda sedan många år och vi har en dotter på snart 11 år som vi har varannan vecka. Jag är omgift och har ett barn till med min nye man. Exmaken är singel ännu.

Dottern har nu allt oftare sagt att hon vill bo här istället för hos pappa. Jag har frågat varför och hon säger att det är "roligare" hos mig. Pappa sitter mest vid datorn eller kollar på tv så han engagerar sig inte så mycket som vi gör tycker hon. Att hon dessutom fått en lillebror här som hon avgudar gör ju inte saken lättare naturligtvis.

Jag blir bara lite nyfiken på när hon kan börja bestämma själv att hon kan vara mer här. Än så länge håller jag hårt på att hon ska vara med pappa också, för hon behöver honom med lika mycket som hon behöver mig. Hon har det bra med honom ska tilläggas, jag är aldrig orolig när hon är där, det är väl kanske bara engagemanget som saknas lite från hans sida för att hon ska trivas till 100% där. Hon har försökt prata med honom men han bara slår ifrån sig, och mig blir han bara arg på om jag försöker säga nåt.

Vad är det som gäller vid delad vårdnad? Finns det lagar och regler som bestämmer eller är det upp till barnet och dess familj att avgöra när det är dags?

Någon som vet hur det ligger till? Någon som vet av egen erfarenhet kanske?

• Svar på tråden Vilken ålder kan barnet bestämma själv var hon vill bo? (delad vårdnad)
  • Nena72

Nej, det är ju bättre om man försöker se till barnets bästa men det är inte alltid att det fungerar.
    Mitt ex ville ju inte att dottern skulle bo hos mig på heltid innan, men gav med sig när hon fyllt 11 år.

• Alkemisten

Har hört att det är vid 12 år. Va det åtminstone förut. Innan dess har barnen rent juridiskt ingen talan.

• Anonym (mamma)

Nej du har helt rätt mrsjonte. Jag komme inte att säga den dagen hon fyller 12: "Nu får du bestämma var du vill bo", utan det får vara ett beslut som får växa fram hos henne. Ho kan ju naturligtvis "välja bort" mig också den dagen det väl gäller, det vet jag ju inte, och naturligtvis kommer det att skära i mitt mammahjärta, men huvudsaken är att hon mår bra gumman.

Jag ville bara veta om det finns några bestämmelser för hur tidigt man börjar lyssna på barnen.

mrsjonte: Vad jobbigt det låter att det ska krånglas jämt! Men skönt att ni hittat en lösning som passar er så bra som möjligt.

• Anonym (jura)

Då får jag väl ta och rätta till missuppfattningar här i tråden.

Det finns absolut INTE reglerat i lag att en 11-åring får bestämma själv vart hon/han ska bo eller hur man vill ha umgänge. Inte heller vid 12 år

Förut var det så att man skulle ta hänsyn till barnets åsikter från 12 år och väga in i beslut. Numera är åldersgränsen borttagen och det ska bedömas individuellt efter barnets mognad. Barn bestämmer alltså inte men deras önskningar tas i beaktande.

Vid en tvist mellan två föräldrar så är det alltså inte alls säkert att barnet får som det vill. Det kan finnas omständigheter som gör att rätten tycker att den andre föräldern är mer lämpad än den andre t ex Barn är inte kapabla att fatta vuxna beslut utan kan styras av tillfälliga känslor "det är roligare hos pappa" "jag får vara uppe hur länge jag vill hos mamma" osv osv som kan påverka ett barns beslut. Barn har inte heller ett fullt utvecklat konsekvenstänkande mm.

• timberhochmandie

Jaha, så kommer här ytteligare en juridisk justering. Tidigare fanns det en bestämmelse i reglerna om VERKSTÄLLIGHET (och bara där) som sa att om barnet motsäger sig verkställighet och har fyllt tolv år så får domstolen döma ut verkställighet endast om det är nödvändigt av hänsyn till barnets bästa. Nu finns inte tolvårsgränsen kvar där heller. (Togs bort från 1/7 2006) Nu talar man där - liksom i övriga vårdnads och boendefrågor - om "sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas". Det betyder att en tio åring i ett fall kan anses mogen nog att säga stopp, medan en trettonåring i ett annat fall inte anses mogen nog. I de flesta fall ska dock en tolvåring förutsättas vara mogen nog.

Ang. vårdnad, boende och umgänge står att "Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.". Alltså i princip samma formulering, men här finns inte tolvårsgränsen med ens sedan före sommaren 2006.

Det finns alltså ingen tolvårsgräns. Föräldrarna kan givetvis själva enas om att tillämpa en tolvårsgräns (eller tio- eller elvaårsgräns, för den delen) men domstolen har enbart det betydligt vagare "ålder och mognad" att luta sig mot.

• Anonym (jura)

Timberochmandie: Undrade när jag läste inlägget varför du inte svarat tidigareFlört

Ibland blir man bara så förbluffad när folk hänvisar till lagtext som inte finns och dessutom är tvärsäkra på sin sak som är helt felaktig...vore ju bättre att faktiskt LÄSA lagen innan man säger vad som står i den och vad den innebär

• timberhochmandie

jura:

Ja, ibland blir man nästan mörkrädd. Stackars TS:arna får så motstridiga råd att de rimligtvis inte kan veta vilket håll de ska gå åt. För säkerhets skull ska jag nu slänga in ett par laghänvisningar så kan TS i det här fallet själv gå in och läsa på lite!

Reglerna om barnets vilja vid talan om verkställighet finns i FB 21:5, och reglerna om barnets vilja vid tvist om vårdnad, boende och umgänge finns i FB 6:2a sista stycket.

• mrsjonte

Måste man vara anonym för att "RÄTTA" till i denna tråden??

Huvudsaken är väl att barnen mår bäst vare sig det finns en lag eller inte?!

Men det är kanske så att socialtjänsten ljuger här nere hos oss då?! För isånafall borde man ju anmäla dom eller hur "jura! det hade väl du gjort...du är ju insatt i såna här frågor,

• Anonym (mamma)

Tack snälla Anonym (jura) och timberhochmandie för era inlägg! Vad bra att det finns några som kan de aktuella lagtexterna eftersom det tydligen ändras då och då. Ska kolla in tipsen om laghänvisningarna i FB. Går de att läsa på nätet?

Tack så jättemycket! och tack alla ni andra också för era inlägg.

Ha en bra dag.

• Anonym

at flickan får bestämma beror ju på hur mogen hon är för sin ålder . Jag tycker absolut att när man är 11 år så har man en hel del at säga . Lyssna på din dotter . Min dotter bestämde redan när hon var 8 år qtt hon inte ville träffa pappa mera och idag är hon 13 år och har inte träffat sin pappa de sista 3 åren . *fasst det är ju en annan historia *

Svar på tråden Vilken ålder kan barnet bestämma själv var hon vill bo? (delad vårdnad)