Vilken ålder kan barnet bestämma själv var hon vill bo? (delad vårdnad)
Min exman och jag är skilda sedan många år och vi har en dotter på snart 11 år som vi har varannan vecka. Jag är omgift och har ett barn till med min nye man. Exmaken är singel ännu.
Dottern har nu allt oftare sagt att hon vill bo här istället för hos pappa. Jag har frågat varför och hon säger att det är "roligare" hos mig. Pappa sitter mest vid datorn eller kollar på tv så han engagerar sig inte så mycket som vi gör tycker hon. Att hon dessutom fått en lillebror här som hon avgudar gör ju inte saken lättare naturligtvis.
Jag blir bara lite nyfiken på när hon kan börja bestämma själv att hon kan vara mer här. Än så länge håller jag hårt på att hon ska vara med pappa också, för hon behöver honom med lika mycket som hon behöver mig. Hon har det bra med honom ska tilläggas, jag är aldrig orolig när hon är där, det är väl kanske bara engagemanget som saknas lite från hans sida för att hon ska trivas till 100% där. Hon har försökt prata med honom men han bara slår ifrån sig, och mig blir han bara arg på om jag försöker säga nåt.
Vad är det som gäller vid delad vårdnad? Finns det lagar och regler som bestämmer eller är det upp till barnet och dess familj att avgöra när det är dags?
Någon som vet hur det ligger till? Någon som vet av egen erfarenhet kanske?