V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
hej jajja
Klippte ut detta på fråga dokton på crohns.se, där står både antibiotika och nsaid omnämnt:
Hej
Jag är en man på 47år som har fått ulcerös kolit.
Så jag har en fråga som jag hoppas att det är någon som kan svara på.
Jag vet att jag kan ha haft sjukdomen i flera år och att den har brytit ut nu. Men det är orsaken till att den har brytit ut som jag undrar över.
Kan det ha att göra med inre stress/oro, för lite sömn, ständigt värk?
Mår allmänt psykiskt dåligt på grund av en arbetsskada för en tid sedan.
M.V.H
Uffe
Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:
Hej,
Man vet inte säkert vad som utlöser ett skov av ulcerös colit, men det finns vissa omständigheter som återkommer och som i vissa fall kan misstänkas:
En akut tarminfektion, t.ex Salmonella eller Campylobacter jejuni (dåligt tillagat kött etc). Vissa virus, såsom Cytomegalovirus. Överväxt av Clostridie-bakterier i tjocktarmen.
Starka antibiotikakurer, möjligen pga rubbning av den normala skyddande bakteriefloran i tarmen.
Antiinflammatoriska mediciner, sk NSAID, mot ledvärk etc (t.ex diklofenak = Voltaren) kan orsaka såväl tarmblödning som tarmsår och möjligen även utlösa inflammation i tarmen.
Vissa kvinnor drabbas av skov i samband med graviditet (medan andra snarast mår som bäst just då!).
Stress i sig har ej vetenskapligt kunnat kopplas till ökad risk för inflammatorisk tarmsjukdom - även om många patienter subjektivt upplever att de mår sämre av stress. Däremot finns studier som antyder att svår negativ stress är förknippat med mer långvariga och mer svårbehandlade skov (det kan i och för sig även vara tvärtom - att ett svårt skov leder till ökat stresspåslag...).
MVH
Dag Risberg