Inlägg från: Grannen |Visa alla inlägg
  • Grannen

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

per: ja man kan få skrumplever och ökad risk för gallgångscancer föreligger. Vid psc gör man ofta tidigare en transplantation än vid andra leversjukdomar just för cancerrisken.

Har ätit ursofalk i flera år, 6 tabletter per dygn, väger 50.3 kilo nu. Visat sig att hög dos ger bättre effekt så jag har fått öka på. Hur mkt äter du?

Vilket sjukhus går du på? Läkare?

Om man får en mindre förträngning i gallgången kan man vidga den men när hela huvudgallgången är igenkletad så går det inte.

• Grannen

68:an

Vet inte vilka av mina värden som först påverkades när min psc startade, hade ju påverkade levervärden nästan med en gång då min uc bröt ut och det var när jag var i tonåren.

Kan däremot skriva hur mina nuvarande värden ligger men nu har jag ju en lever som är mer påverkad än i ett starkede. Har nu ändå ganska "fina värden!"

Asat: 2.3
    alat:1.7
    alp:13
    bilirubin: 64

Värden GT känner jag inte igen genom personlig provtagning men vet att det tas i samband med leverutredningar då en tjej som finns här inne har en man som tar det provet och han har leverproblem.

Ang alkohol så har jag tills dess att jag blev sämre fått dricka i måttliga mängder och inte för ofta. Undvek efter diagnos starksprit (om jag inte redan var så packad att tequila verkade vara en bra idé!)
    Oftast gick jag ut nykter eller drack max en flaska vin.

Tycker absolut att du ska byta sjukhus då det är viktigt att du får bra hjälp och ev ursofalk som är en bromsmedicin mot psc (inte fastslaget om den fungerar) i ett tidigt skede.

Alla andra: Läser om er och tänker på er. Hoppas att det blir lite svalare så att vi mår lite bättre!
    Själv har jag en bra period nu och orkar mer än vanligt. Väldigt skönt eftersom jag skolar in dottern på ny förskola så jag behöver lite extra ork.

Kramar i sommarvärmen!

• Grannen

Hej alla härliga tarmisar!

Hoppar in och önskar trevlig helg!

Hälsa till Lone star när du pratar med henne angelica.

Hälsar alla nya välkomna, här inne har vi riktigt gott stöd av varandra!

Kram

• Grannen

68:an

Mmm, låter gott!

Vodka går ju att blanda med mkt gott. Tycker att nektar ger en god sötma+ngn fanta med fruktsmak. Gillar man det riktigt sötskliskigt kan man slänga i ett paket med piggelinglass. Om man inte tycker att det är B så ger frysta jordgubbar både lite smak och kyla.

Menyn lät ju supergod. Skulle haft vin till med eftersom det för många är förstaalternativet.

Tycker absolut att ni ska korv så slipper du stå och mecka med potatisar!

• Grannen

Lone star: välkommen hem och en stor KRAM!

• Grannen

För mig som gillar vattenmelon lät deta löjligt gott!

Saxat ut tasteline:

"Köp hem ett gäng (ett gäng!) vattenmeloner ifrån något fruktstånd där de säljs billigt. Mixa fruktköttet och häll det i en stor, stor balja. Fyll på med vodka och någon form av fruktsoda. Till 110 personer skulle jag tippa på att du behöver 10 meloner, massa fruktsoda och en hel del sprit. Låt gärna några mycket små skalbitar flyta runt i bålen... Det blir bara dekorativt! Jag har gjort den här "drinken" på mina fester i åratal och det uppskattas av alla utan en av mina vänner, som råkar vara allergisk emot melon... Rött, gott och riktigt somrigt! Dessutom... trots att det kan vara svårt att hålla så mycket dryck riktig kall kan denna drickas nästan ljummen och fortfarande smaka ljuvligt!

Ha så kul på festen!

PS. Ta inte FÖR mycket vodka - fruktsockret gör att drinken sticker rakt upp i huvudet på en!"

• Grannen

www.rfl-lever.se/

Förra länken gick till forum för leversjuka här kommer själva startsidan-hittade den just.

Kram Malin

• Grannen

Lällas, Idag är en riktig pissdag, har varit så himla pigg det sista och idag så är jag helt klubbad så det känns 20 ggr värre bara för att man har de positiva dagarna att jämföra med! Fast jag är så klart väldigt tacksam över de bra dagarna. Satt och illipa förut för att jag bara inte orkar må så här. Orkar inte ens med mig själv så hur ska man orka med familj. Vill bara sova och sova och sedan vakna och vara frisk. Ursäkta gnället men jag är så off. Dessutom är det potatisfestival i min gamla hemstad alingsås och min kompis har stor fest och jag hade så gärna velat sminka och klä upp mig och parta med gänget men det finns inte en chans att jag skulle orka det! Är så sugen på att dansa och ha kul men kroppen vill bara vila. Grymt jobbigt när hjärnan och hjärtat vill en sak och kroppen känns som en gammal fallfärdig pensionär.

Hoppas att du får kul på festen trots baksmälla!

Lone star: Kan du få i dig näringsdryck el nyponsoppa el ngt annt flytande? Fil kanske. Fast det är klart om isglass är svårt att äta så är väl allt det. Jobbigt.

Kram

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7