• Evve81

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Äter nu Pentasa och prednisolon. tror inte att utslagen beror på dem men jag är ju ingen doktor....

Pentasa ska inte vara någon större fara vid amning tror jag! Jag åt Asacol men eftersom vi tänkte skaffa ett till barn. (blir det så blir det) så fick jag pentasa istället. Kan inte tänka mig att det är farligt vid amning. Men på alla mediciner står det att det är begränsad erfarenhet av amning......

Är det någon här som är med i RMT??? Jag sitter med i styrelsen i Västernorrland. Mycket intressant!

• Evve81

klåda är en av biverkningarna på min medicin också men jag hade ju klådan även när jag inte åt någon medicin för jag har varit utan en omgång också Min doktor har lovat mig en remiss till hud om utslagen kom tillbaka och de har de gjort! Det värsta är att man blir så himla trött...... Lider verkligen med min sambo som får göra det mesta för jag har ingen ork till någonting....

Grådis: Spännande med hoj fast jag skulle aldrig våga.......

Vad mycket ni ska göra i sommar! Själv hoppas jag på att få jobba! Ska väl ringa och kolla lite hur det blir med det! Vi håller på måla om knutarna och vindskivorna på huset men det är snart klart!

• Evve81

Dalkulla: Hoppas du blir bättre snart!

Fru U: Inget annat som spökar??

Själv har jag pratat med min doktor idag och han lät lite lagomt uppgiven över min klåda så nu har jag fått remiss till hud. Antingen i Sundsvall eller Sollefteå! Hopp nu det inte dröjer allt för länge innan man får den tiden. Sedan trodde han att mitt håravfall berodde på klådan. Jag tappar fortfarande massor med hår!

Tycker det är svårt när man får andra åkommor som kanske inte går att säga att det beror på magen utan kan lika gärna vara nåt annat. Var man vänder sig... Brukar ju oftast vända mig till min magdoktor om det är nåt mysko men inte om jag är förkyld eller så.... Men ex mitt håravfall nu som min doktor ändå inte tror beror på magen....

• Evve81

Oj vad ni skriver....

En spa helg lät inte fel.....

Välkommen Elin G. Har inte heller några svar till dig för jag har uc men det finns säkert andra som har.

Skulle vekrligne behöva ta tag i min kost också för magen är inte i topp fprm men utslagen blir bättre. kan garantera att det inte kommer att finnas spår av utslag när jag väl får komma på húd för att utredas Kan säga att i höstas skötte jag min mat examplariskt i kombination med motion och mådde toppen bra!

Har fått ett annat problem som jag inte vet om det hör till tarmen eller nåt annat. Jag har "blåsor" på hela den främre delen av tungan och det gör ont... Hoppas givetvis på att det ska gå över av sig självt. Men om det inte gör det och snart är det ju helg också....... Alltid ska det vara nåt! Önskar för tillfället att jag vore en hund så jag kunde ha tungan ute

• Evve81

Här skrivs det inte så mycket ser jag!

fanns MYCKEt att läsa om blåsorna. Ringde på vc igår och hon trodde det var virus. Det är betydligt värre idag. Tungan är svullen och jag har stora problem med att prata. Sedan är ju inte magen i högform heller men det blir nog bättre! Kanska man kan få en flygande start på viktminskningen igen........ KAn bara äta flytande kost numera!

• Evve81

Min pappa har problem med sin mage min inte UC. Så jag vet itne om det är ärftligt....

Har en till fråga om dessa j***a blåsor. Jag håller på bli galen. har ständigt en flaska vatten med mig nu. Hur länge brukar de sitta i????? Är min inte borta tills imorrn ska jag ringa på vc!

• Evve81

Imorrn ska jag poå apoteket här i obygden har de ju USLA öppentider!

• Evve81

Malvasmamma: Innan jag fick min diagnos (uc) gjorde jag båda undersökningarna för att kolla ordentligt men varför vet jag inte. Det är ju bra att de kollar båda!

• Evve81

Jajja: Jag tycker ALLTID att min mage blir sämre vid mens.......

Dalkulla: Stackars dig hoppas det blir bättre snart!

Nej nu väntar lite hemarbete innan det är dax att gå till dagis igen

• Evve81

Grådis: klådan är tillbaks men jag ska väl förhoppningsvis på en riktig utredning snart

Appropå asascol så fick jag pentasa sist jag var till doktorn eftersom Asacol är farligt om man är eller planerar att bli gravid. Nåt annat har jag inte hört.......

• Evve81

Nio:Jag blev förvånad över att asacol tydligen inte var bra för det är ju inte så längesedan (eller ja ungefär 3år sedan) jag var gravid och då var det ofarligt!!!!! Har många gånger funderat på vad som kunnat hända med Tuva .......

hope: Om jag varit du skulle jag pratat ordentligt med en läkare först...

• Evve81

Oj vad mycket att läsa ikapp!

Igår rensade jag mitt medicin skåp och jag måste ju säga att det känns lite surt att kasta medicin för över 1000 kronor..... Har ju slutat med Asacol och jag har naturligtvis massor. Visst är det på apoteket man lämnar överbliven medicin?????

• Evve81

JajjaB: Fy för din chef vad otrevligt!

Verkar vara många som är dåliga nu. Själv mår jag rätt bra nu....

Krya på er!

• Evve81

Mallan: Jag har ett färdigt cv och oersinligt brev som jag modifierar lite för varje jobb jag söker. Sedan söker jag oftast via email och då är det bara att bifoga brevet och vc:t. Lycka till med jobb sökandet! Här ser det riktigt dystert ut med att få nåt jobb som lärare så det blir nog springvick för mig med till hösten!

• Evve81

Mallan: Det är ungefär samma här och jag har ju jobbat så att jag skulle bli inlasad rätt snart tror jag tyvärr så blev det ju inte så och då hade jag blivit inlasad som förskollärare..... Jag trivs jättebra på dagis men det är ju inte därför jahg läste till lärare men de har sagt upp många lärare så man får nog vänta några år så därför ska jag läsa in förskollärar behörigheten ocskå tänkte jag....

De flesta jobb jag söker är ju åt "min" kommun som jag jobbat massor åt. Det funkar att söka via mail dessutom är det rätt enkelt. På ams finns de ofta en länk sök via e-post så den brukar jag söka via. Funkar jättebra! Det trist här är att man inte alltid bryr sig om att ta in utbildade vikarier så det är ju TRIST tycker jag...... (Lite OT)

Hoppas ni mår bra allihopa.

Själv har jag väl mått bättre så det är väl tur att jag inte har så himla mycket jobb. Beror både på magen och en del annat..... Min doktor kunde inte säga vad det breodde på. *SUCK*

• Evve81

Nio: Jag har dåliga naglar! Precis som du beskriver!

LSS: Åk in så du får hjälp!

Ha nu en riktigt trevlig helg allihopa!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7