Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Lällas, den var inte billig, du! Ja det är inget nöje att leta badkläder...skönast att bada utan men det går ju inte överallt, tyvärr.
    Hmmm jag skulle oxå behöva hänga på med träning o kost, samma här, man unnar sig inte bara på lördagar utan lite när som helst...mest hela tiden...har just svullat färsk pasta med kräftstjärtar och svart tryffelolja ringlad över och till efterrätt blev det glass med varm hallonsylt, banan och maränger...fast det var GB bigpack vanilj light...
    jag har gått upp så alla byxor stramar och jag har inget att ha på mig känns det som. Mest en degig mage, men låren har svullnat också...Det är inte många kilon, men de märks väldigt mycket. tycker det är hyfsat att väga 54-55, men nu är det 59,5...skulle helst ligga på 51-52...Är 160cm lång.
    Lyckost dig som ska åka till Barcelona.
    Ska se om jag kan få till några kort.

Dalkulla, håller tummarna för att magen ska hålla sig nu då. Hur går det med lille grabben? Gillar Cornelia att vara storasyster?

Skytten, tackar tackar

• grådis

Hej alla!
    Här är massor att läsa ikapp, hinner inte allt just nu...

Har varit på konferens med skiftlaget i två dagar. Konferens på dagen och studiebesök med ölprovning på Carlsberg på kvällen.
    Idag ska jag iväg till kuratorn och sen ikväll ska jag ut med tre gamla jobbarkompisar och äta. Till helgen blir det mc-träff i Danmark. Lite mycket nu...

Men, vill bara be om ursäkt för att jag drog igång viktdebatten, det var inte meningen, precis som Nalla skriver så är det ju SJÄLVKLART att vi alla duger som vi är. Och vi är ju alla medvetna om vad det underbara kortisonet har för inverkan på oss. Sen är det ju bra att ha o ta av om man blir sjuk Faktum är att när jag var tunnare så mådde man ju alltid skit och kunde inte "njuta" av sin smalhet ändå. Nu efter 30 så ok, då stannar kilona, men i gengäld så blir inte allmäntillståndet sådär katastrofpåverkat vid ett skov.
    End of discussion

Har idag fått kopia på min journal...kul läsning...not
    Lider med doktorerna som haft mig...har lärt mig ett nytt ord...compliance...en lång historia av uteblivna provtagningar vid Imurelmedicinering, uteblivna besök vid coloskopi, egna beslut om att avsluta medicinering osv osv osv Dålig compliance=typ tar ej sina mediciner
    Sen en närmare förklaring hur tarmarna ser ut...fast mycket kryptiska ord...får googla upp ett läkarlexikon eller nåt så mycket kan jag ju uttyda att de har pratat om op sen -96, pga kraftiga, utbredda förändringar i tarmslemhinna/vägg i stora delar av colon samt slutet på ileum, samt förträngningar osv...och nu de sista åren har även rectum börjat bli engagerat, och nu har jag ju fått en stenos som ska in och vidgas(?) nästa vecka på kirurgen...huvva huvva... Känns som om verkligheten börjar komma ikapp...

Lällas, kram kram, visst är det trist ibland med en usel tarm? Men bra att du fick en bra doktor. Jag läste i journalen att jag just sagt det när jag hade första träffen med min nuv läkare, att jag var trött på alla läkarbyten osv just eftersom jag var så krånglig o känslig samt hade svårt med medicinering, men då stod det att han lovat att han skulle vara kvar och ha hand om mitt fall. Och det har han ju haft, nu i ca 8 år. Han ringer ju t o m hem ibland

Har förstått att jajjaB fixat en "resetråd", jag anmäler mig också....fast ska kolla arbetsschemat lite närmare, vet att jag kan tidigast i mitten på oktober ungefär.Kollar in på tråden imorgon

Nalla, skönt att det inte var allergi.

nä tjejer och skytten, har lite att göra så jag hinner inte riktigt svara på allt...blev lite egoinlägg men men
    Återkommer med mer tjöt imorgon inte för det...ni klarar ju av att producera mängder av inlägg på egen hand Kram, tänker på er och är så glad att jag hittade denna tråd

• grådis

ooops, sorry, det var ju Tessi som fixat tråden Bra gjort

• grådis

Hejsan!

Mumlin, bra skrivet om vikten. Men jag blev mest rädd när folk började tro att de var heffaklumpar och inte skulle våga träffas, annars tycker jag som du. Det är ju min personliga trivselvikt och inre bild som styr mitt välmående kontra illamående när man ser sig i spegeln med en putmage av guds nåde.

68.an vad man jobbar med? Jag jobbar som operatör och stationstekniker på ett kärnkraftverk. Varierar i rörlighet, stress, fysisk och psykisk belastning och ansträngning. Jag är både inne i kontrollrummet, ute på utsidan, uppe i ställverket osv samt på insidan på reaktor/turbin. Ett tag när jag hade rediga diarreanfall så pratade jag med chefen o slapp gå in på "kontrollerad sida" där vi har reaktor/turbin,(där man tar på sig speciella kläder, går över skogränser och passerar snurrgrindar osv...och det finns inga toaletter...så blir du skitenödig uppe på 8.e våningen får du ta dig ner till 1plan, passera en sluss, en snurrgrind, några dörrar o korridor och sen söka av dig i en avsökningsmonitor innan du kommer till en toalett....inte läge när man har anfall ) Jobbar 100%. Går skift.
    Ang att alla bor samlat och har samma sjukhus...jag går på NÄL(Norra Älvsborgs Lasarett) och det vet jag inte om nån annan gör här...?

Fru U, trist att du inte får nån tid. Orsaken känns konstig eller? "du hade ont sist"...men hallå...är det inte därför de vidgar...för att du ska slippa besvär osv...om du fick ont borde de väl vilja kika in igen för att kolla att det inte är nåt fel? Märkligt.
    Jag ska till kirurgen nästa fredag... ....ska sövas och så ska de väl kika och sen ev töja eller vidga på nåt sätt. Känns läskigt och obehagligt och jag är riktigt harig och tycker lite synd om mig själv nu. Tänk om nåt går fel? Jag har lite "väck inte den björn som sover" känsla...rota inte i mina tarmar för då kanske de "stimulerar" den till att hitta på nåt annat sjukt som fistelgångar eller dyl... ...är man dum som tänker så och oroar sig? För det är väl sannolikt större risk för komplikationer om man har en öppning som bara är drygt en cm, börjar bli bättre i magen(hårdare) så då trycker det ju på och spänner och ligger där och trycker på ett inflammerat och retat område...och då är väl risken större att det ska börja dumma sig...eller? Mmmm ursäkta att jag är tjötig

Lällas, hoppas er Barcelona tripp blir rolig. Låter jättehärligt att åka iväg. Jag o min sambo skulle behöva nåt sånt. Avis

Nio...bu för vc. Tycker oxå det är helt kass att de hellre skriver ut piller än att prata med folk och kolla upp hela historien. Jag blev ju remittterad till psyk för många år sen av min doktor, för att jag var så dålig på att ta mina tabletter och inte brydde mig om mig själv och min sjukdom...vad gör psykologen då? (För övrigt en nyutexaminerad liten 24 åring typ)Jo, plockar fram receptblocket och skriver ut antidepressiva...hmm tjena, mer piller som jag inte tog...jag gick inte tillbaka...
    Skönt ändå att du är sjukskriven nu och får vila lite. Sköt om dig//Kramis

Havsbris. Kul att se dig. Vilket givande jobb, måste vara fantastiskt att kunna hjälpa människor så.

Little me, välkommen hit. Hoppas du ska trivas

Lonestar, hur går det med voffsingarna? Februari???? Ibland undrar man vilken planet de lever på...

slj, vad skönt att allt gick bra i Göteborg.

Rebecca, hur är det med dig? snart sommarlov?

Nalla, är du klar med pluggandet nu eller?

Mallan, ska gå in i ditt galleri o kolla på köket

Nä, klockan börjar gå, ska leta fram tält o sovsäck osv och packa på hojen, åker ner till Varberg ikväll och ska ta morgonfärjan Varberg- Grenå imorgon bitti. Håll tummarna för att det blir fint väder i helgen

• grådis

jajjB, stackare. Kan du inte prata med chefens chef? Facket är ett väldig bra alternativ också.
    Usch vilken människa.

• grådis

Förstår att du är lessen Jobbigt att behöva slåss när man är trött och dålig. Kram på dig

• grådis

Fr U, tack. Jag är inte rädd för att sövas, det har jag gjort förut, och det kändes lite bättre efter jag ringt o pratat med sköterskan på kirurgen...och förklarat att jag var lite skeptisk till själva ingreppet...Kan inte sambon följa med så ska min bästa kompis göra det, så det känns också bra. Men, men klart att lite tankar fladdrar omkring...
    Känns bra att höra att du fixat det Och hon sa ju att man inte skulle känna nåt efteråt, ingen sjukskrivning och sen är det ju dagkirurgin så man är ju bara där en stund, sen får man åka hem. Får känna på det där med pre-med, märker jag att det skenar iväg känslomässigt så kan man väl kanske ringa i början på nästa vecka och fråga. Tack för tipset

• grådis

Fru U, skönt att höra att man inte är ensam om att vara lite "nipprig" som du skriver Jag var det inte förr, men det är precis som en bägare man fyller på, det går bra hundra gånger men sen så rinner det över och det behövs inte så mycket för att man ska bli lessen/orolig/känslosam/rädd. Tack för lite tips och stöd. Känns bättre bara att få ventilera det lite

Gott Nalla att pluggandet snart är slut. Ska du ha sommarlov och gotta dig, eller måste du jobba? Tack för stödet.

• grådis

Fru U, märkligt det där med att du inte fick komma in bara för att de inte kunde låta dig stanna över natten?
    Är din ändtarm frisk? För det är fistelgången de ska vidga eller, så du får in katetern?
    Jobbigt att de inte kan få bort abcessen Stackare vad du har fått genomgå mycket.
    Och här gnäller jag om ett litet vidgande...vafan...en analsexare hade ju bett om att få göra det utan narkos

• grådis

Nä,, man är ju lite rädd om sin slutmuskel...skillnaden mellan ett liv hemma nära toa eller fritt ute bland folk och arbetandes

Vad praktiskt med en bild. Det är ju ofta så att man vet bäst själv ibland och får säga åt dem vad de ska göra*fniss* vi ska kanske öppna konsultverksamhet? AB Prutt o bajs

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7