Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hallojsan!
    Är lite matt efter att vi var på 40årsfest igår...blev lite mycket rödvin...men det var kul Buggade så jag har ont i knäna idag. God mat o dans o bra musik. Kul.

Tessi och Mallan:
    Oj era rackare... ...dricka sprit när ni käkar Flagyl minsann... eftersom jag fick så konstiga drömmar samt kände mig lite mysko, så vågade jag inte dricka när jag åt dem...tänkte att då bleve jag väl knäpp på riktigt

Välkomna mighty och fru andersson. Magsjukt vårtsvin...hehe..den var bra

Var det du Marzipanen, som skrev att Julia hade slem i bajset och att det luktade skunk? De skriver ju det som symptom på både crohns och uc...blodiga eller slemmiga diarrer... sen när man har ett skov så luktar det ju inte hallon precis när man går på toa...eller släpper sig, om man mot förmodan skulle våga göra det utanför toaletten...

Prommis, din stackare, nu har du ju haft de där utslagen skitlänge, kan de inte hjälpa dig? Usch, tycker synd om dig. Kram

Willow, guud va skönt att katten kom tillbaka.

Rebecca, så du är husvagnsmänniska du, har ni den på ett speciellt ställe eller åker ni runt? Hur har du haft det annars i helgen?

itmorsan, shit va jobbigt med sån klåda. Det kan säkert vara Imurelen, ring doktorn o kolla om du är osäker. Känner du dig bättre annars?

Lindis, stackars Dalkullas snitt gick upp och hon fick bukhinneinflammation och blodförgiftning. Usch, hemskt.

Havsbris, göra i sommar? Well well, har inte riktigt spikat men är ledig nu v21, 22 och halva v23 sedan jobbar lite och så sommar semestern v27-30. Det blir en hojtur till Sundsvall, ut till svärfar på Smögen, till Danmark en sväng och sen ev en hojträff i Umeå med en veckas semester på hojen på hemvägen. Mest hoppas jag på massa lata dagar vid havet, lyssna på vågornas kluckande och måsarna och bara vara. Hade gärna åkt utomlands nånstans, men har inget planerat ännu iaf.
    Vad ska du göra? Vad är det för extramedicn du tar?

Kram på er...ska svulla chips o dip o dricka cola...ska börja det nya nyttiga livet imorgon...

• grådis

Lonestar...när kommer valparna? ....Passerar nog Borlänge oxå på vår väg till Sundsvall För det är la där du bor eller?

• grådis

En liten valp går väl ner i packväskan på hojen eller;.)

• grådis

Malvas mam, förstår att det är jättejobbigt, men jag kan nästan lova dig att Linnea inte mår så dåligt som du gör...jag vet att min mamma lider mer av min sjukdom än jag gör...mammor är väl såna till naturen ...information är viktigt, att läkaren pratar till Linnea och att du sitter bredvid är nog också viktigt...en nioåring förstår mer än man tror...och att ni pratar om det hemma, surfar på nätet o kollar info...om det skulle vara crohns el uc el dyl så gå med i RMT...
    Lite tips inför coloskopin: ge henne mycket att dricka och ät soppa nån dag innan osv, sen får ni be om Phosporal istället för Laxabon, smakar skit bägge två men Phosporal dricker man två glas, Laxabonet är 3-4 liter saltvatten...två glas går lite lättare...men som sagt...har man fastat lite innan, kanske laddar med lite microlax och avdramatiserar det hela så ska det nog gå bra. Hon får hålla för näsan och dricka, sen får du ge henne ngt som hon tycker är gott, saft.sen får INGEN blockera dass, för det sätter fart jäklar anåda och man får rusa på toa...ladda med nån fet salva och smörj in stjärten...annars risk för babianröv ...sen söver de säkert henne...de sövde mig när jag låg på barn. Det ska säkert gå bra. Det är ok att vara ledsen och gråta, men livet går inte under för att man är tarmsjuk, de flesta lever normalt, reser, bildar familj, utbildar sig o jobbar. Kram på dig.

• grådis

Ang trötthet o städning...måste få skryta lite...
    jag var snortrött förra veckan...börjar känna av att jag ej haft nån återhämtningsledighet mellan skiftperioderna det sista...så jag var lessen o trött o orkade inte åka hem i fredags utan stannade härnere till lördag..men när jag kom hem...
    Min sambo hade skurat o städat, putsat fönster, gjort nästan klart i vår evighetshistoria hallen på övre plan...nu är den iaf möblerad...lister kan vänta lite...sen hade han varit med två lass på tippen med skräp som legat på uppfarten i hundra år...och sen röjt vårt sovrum som varit upplagsplats för bräder verktyg o lådor osv från hallrenoveringen...gulle han

• grådis

Nalla, kram på dig med, du är så go och stöttar o peppar oss

• grådis

malvas mam...vid en coloskopi tar de biopsier, vävnadsprover, o kollar i mikroskop. Samt att de ser hur inflammationen ser ut...om den är fläckvis eller sitter i ett sjok/sträck..det skiljer tydligen på sjukdomarna hur det ser ut.
    Och javisst det kan ju säkert vara mjölkproteinallergi oxå...vet inte riktigt hur de diagnosticerar det ...uteslut sånt ur kosten...men har hon sår i tarmen krävs det nog nån behandling för att läka...???

RMT medlemskap..har varit med...för massa år sen...ska nog gå med igen oxå. Man fick ju info om senaste forskningen, litet käckt kort att flasha med om man behövde rusa på toa...träffa andra människor med samma sjukdomar (det som ger mest) , sen jobbar de ju genom handikapp någonting organisation och lobbar hos försäkringskassor o politiker, så att sjuka kan få hjälp t ex bilstöd, ersättning för fördyrade levnadskostnader osv

jajjab, jag hade provat med lite mer prednisolon iaf tills Kolmården helgen var över Men bäst att lyssna på doktorn. Hoppas du repar dig. Kram

Nio, mallan och ni andra tröttisar. Räcker upp handen och hoppar in i klubben. Är ju som ni säger...man tror ju själv att man är lat...och man tror att alla tycker det också...då kan man bli ledsen. Jag har haft svårt att förklara det för folk eftersom jag ofta varit sån som farit omkring, rest och varit ute o partat o fixat o donat...men då har jag ju rasat hemma och blivit liggande efteråt...det har sitt pris...men det är ju ingen som tror att man är trött. På jobbet t ex är man ju "alltid den pigga o glada"...hmmmm visst...varför håller man masken igentligen...det hjälper ju en inte direkt...

Lällas, attans otur med telefontiden

• grådis

Fru U, jag tar också alla problem med min tarmdoktor...han kan remissa o fixa det mesta
    VC går jag till och tar prover ibland...och sen har jag varit där akut några ggr när astmasprayen tatt slut o jag blivit förkyld o fått anfall med andnöd...men då fångade astmasköterskan upp mig så nu kallar hon mig 1gg/år och ser till att jag har recept på sprayen...samt säger att jag ska ta den morgon o kväll i förebyggande... Annars ger jag inte så mycket för vc...

Dalkulla, stackare, usch det måste ju gjort hur ont som helst. Kramis i tusen till dig. Hoppas verkligen att du ska bli bra snart.

• grådis

jajjab...ÅK!!!!...ni får la betala för hotellrummet ändå?...och vem vet....när du väl är där kanske du blir piggare och kan ta dig utanför hotellrummet?....om du oroar dig och är dålig o nervös innan, så kanske det släpper när du väl är på plats?...vet inte...tycker bara det är synd om du skulle missa hela helgen...och det kan ju vara skönt att bo på hotell...de brukar ju ha fungerande toaletter...åtminstone i sverige...
    Hoppas verkligen du ska krya på dig o kan åka med din familj o dina vänner. Prova med skonkost, imodium och blåbärssoppa o the, och lite vila med utsikt över lejonen Kram Kram

Dalkulla, vännen. Jättekram till dig. Känns det bättre nu? Din stackare. Kram

Lällas..usch va hemskt. Skönt ändå att du åker hem nu då och kan pratat och vara med dem.Kramis

Nä måste åka ...är kvar på jobbet...har varit här sen 7.15 imorse....jobbat dagtid...skriver mer hemifrån.

Puss o kram på er allihop

• grådis

hallå hallå

jajjab, ok, förstår att det kan vara skönt med en helg hemma och få rå om dig själv oxå Jag står över en resa till svärfar idag...kom hem sent igår och är trött så sambon med son fick åka själva och jag har sovit ut...gott...gick upp halv tolv. Sitter nu och äter frukost här med er

En liten dröm och tanke:
    Tänk vad roligt det skulle varit om vi allihop härinne kunde bokat en långweekend på ett hälsohem/spa tillsammans....
    Vi kunde fått äta nyttig mat, en dietist kunde pratat lite, vi kunde promenerat, gjort yoga el nåt, fått behandlingar massage, zonterapi osv osv suttit och ljugit lite tillsammans på kvällarna Mysigt.

Vi pratade om trötthet för några sidor sedan... Tror ni inte att det beror mycket på kosten och som Mallan(?) skrev om regelbundna vanor, samt givetvis hur inflammerad man är i tarmen?
    Jag har alltid varit jättetrött, men när jag försökte en period att gå upp på morgonen, käka ordentlig frukost, lunch och middag samt två lättare mellanmål (frukt el dyl), och var ute varje dag och promenerade samt försökte slappna av och koppla bort alla måsten, då kände jag mig mycket piggare...det gav ju utslag på proverna med...crp gick ner till 16.
    Men varför lever man inte så då????? Är man helt dum eller vad? Nu är jag inne i trött period...äter skit...inte bokstavligt men veckans kost lämnar ju lite till övers....McDonalds, pizza, fläsk o bruna bönor...jäklar vad jag fes....massa kött och chokladpudding o vispgrädde, glass, läsk och kaffe osv osv Varför gör man såhär??? Behöver jag tillägga att vare sig vitaminer eller Budenofalk har tagits heller.....
    AAAAARRRRRRGGGGGHHHHH, varför ska det vara så svårt att äta hyfsat nyttigt och hålla sig till det, samt att ta sina mediciner??????????????

Ursäkta

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7