Hej alla!
Lällas och Nallatalla: Ja, ärren är helt OK. Efter ungefär 5-6 månader efter operationen såg ärren ut som de gör nu så det går rätt snabbt. Hela min tjocktarm är borttagen.
Hur mådde du innan och hur mår du nu?
-Jag är piggare efter IRA-operationen och känner mig starkare och friskare än när jag hade stomin. Jag trivdes inte speciellt bra med stomin, tyckte att den var lite krånglig och kände mig inte fin.
Hur länge var du på sjukhus efter sista operationen? Och vilken operation var "värst", första eller andra?
-Jag tyckte nog att operationerna var ungefär lika under tiden på sjukhuset. Däremot återhämtade jag mig mycket snabbare efter IRA-operationen, dvs kunde gå helt upprätt snabbt och kunde börja jobba heltid efter 4 veckor. Vid stomi-operationen, som var akut, hade jag mycket sämre allmäntillstånd och jag tror att det var därför som den återhämtningen tog längre. Det som var lite jobbigt efter IRA-operationen var att ryggmärgsbedövningen första dygnet/dygnen även tog bort kontrollen att hålla mig när jag sov, men det försvann ju efter något dygn. Det var inte jobbigt att få igång magen efter operationen och det gjorde inte ont i tarmen att gå på toaletten (som man skulle kunna tro eftersom de nyss sytt ihop).
Har du problem med mágen eller leder nu?
-Jag hade lite problem med lederna innan stomi-operationen men efter operationerna har jag inte haft några problem med lederna. Jag går på toaletten ca 7-9 gånger per dygn men det är inte bråttom (enligt läkarna är 7-9 ggr tydligen oftare än genomsnittet behöver gå efter IRA). Det låter kanske mycket men det är verkligen inget problem. Jag tyckte att det var jobbigt i början för då fick jag gå på toaletten 2-4 gånger på natten men nu tar jag stoppande medicin innan jag går och lägger mig och nu går jag 1 gång per natt. Jag har aldrig ont i magen förutom lite sammanväxningar som ställer till det litegrand ca 1-2 gånger per år. Jag har fortfarande inflammation i ändtarmen och tar mesasal-suppar 2 ggr /dag.
Jag är i alla fall helnöjd med min IRA och har aldrig ens för en sekund ångrat att jag gjorde IRA-operationen.
Jag svarar gärna på frågor om ni vill veta mer!
Kramar
Zafon