• Jenny S

slappna av så blir du gravid

Självklart kan enorm stress påverka fertiliteten, men då snackar vi ju knappast att man oroar sig för att inte bli gravid. Nä, betydligt mer än så krävs.

Men att säga till någon att slappna av är som att slå en dö torsk i skallen på dem. Precis lika (o)trevligt.
    Dessutom j*vligt pinsamt när man inte vet vad felet beror på.
    Att slappna av hjälper ju knappast en tilltäppt äggleddare att öppna sig, eller en endometrios att sluta existera, eller varför inte defekta spermier att helt plötsligt bli perfekta.

"De som adopterar slappnar av..."
    Mmm...men hur många som adopterar och slappnar av blir inte gravida då?
    Den delen talas det inte om. Personbligen så känner jag via FL, familj och bekanta 8 st som har adopterat som INTE har blivit naturligt gravida efter adoption och inte en endaste som har blivit gravida naturligt efter.
    Så det kan vara!

Nä, kommentaren om slppna av är mest pinsam och klantig.

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Jenny S

Se där! 2% blir naturligt gravida......

Undrar hur många av dem som hade blivit gravida oavsett om de hade adopterat eller inte?

Anonym (slappna av) skrev 2007-03-19 18:27:08 följande:
    Min mamma sa till mig idag att slappna av för om jag stressar upp mig så kommer jag inte att blri gravid... jag litar på min mamma (jobbat som uska på barn/förslossning och gyn i 25 år) Jag har stor tro till det hon säger.. sedan så är allt nog inte rätt men...
    Vilken form av stress talar hon om?
    Vad har hon som vetenskapligt stödjer ett sådant uttalande???
    Menar inget elakt på något sätt utan de rapporter jag har läst talar helt emot så om hon har nån ny så tar jag gärna emot referenserna.
    Vill gärna lära mig mer!
  • Jenny S
    Anonym (Tips) skrev 2007-03-19 18:35:27 följande:
    Lite forskning vet jag inte var man kan hitta, fast min bm sa faktiskt till mej att hjärnan kunde spärra om man tänkte för mycket! (jag har stora problem med min mens)Min syster blev gravid genom IVF, så nä det fungerade inte, men hon sa det till mej ändå!
    Självklart kan kroppen få frispel till följd av hjärnans order.
    MEN som sagt, vi snackar nu extrem stress. Inte några "tänk om inte..." tankar.

Tyvärr ger jag inte mkt för en del BM:s åsikter och uttalanden eftersom de inte håller sig uppdaterade med den nya forskningen (som de faktiskt är skyldiga att göra).
    Däremot tror jag mkt på reproduktionscentrum i de olika städerna som själva forskar kring barnlöshet och publicerar en del varje år.
  • Jenny S
    Anonym (Tips) skrev 2007-03-19 18:42:38 följande:
    Men jenny S: du som själv har haft svårt kan ju förklara varför en som försökt i många många år själv kläcker ur sig en sån kommentar??
    Jag förstår inte riktigt vad du syftar på???
  • Jenny S
    Anonym (slappna av) skrev 2007-03-19 18:40:47 följande:
    Jenny S: Hon har 25 års erfarehet av att förlösa mammor! Hon har fått alla möjliga hisotier om hur det har varit.. Hon har 4 egna barn... Hon har jobbat 2 nätter i veckan i iaf 20 år.. (lite mammaledighet) ca 3 förlossningar/natt... det är  om jag räknat rätt 6000 förlossningar med olika berättelser bakom...
    Jag misstror inte på något sätt, men hennes historier har ju inte direkt någon vetenskaplig förankring utan är baserat på mammors upplevelser.
    Inget fel i det, men när det finns oberoende forskning som visar på tvärtemot så är jag ändå lite av en skeptiker.

Sen tror jag att mkt av detta beror på att vi själva hade svårt att bli gravida och man satte sig in i fakta på ett helt annat sätt än vad jag hade gjort om jag hade blivit gravid inom normaltiden.
    Självfallet är inte mina åsikter och hänvisningar den absoluta sanningen, men slappna av kommentarer gör att jag ser rött!
    Alla brinner vi ju för olika saker.....
  • Jenny S

Anonym (Tips)

Jag kan inte förstå det och kommer aldrig att göra det heller.
    En mkt märklig kommentar när man själv har varit i det läget.

• Jenny S

Men hur vet man att det är avslappningen som gör det?
    Kan det inte vara så att man hade blivit gravid den månaden oavsett hur stressad eller avslappnad man var?
    Det vet ju ingen...alltså borde inte argumentet om slappna av hålla ju!

• Jenny S
    Einstein skrev 2007-03-19 19:28:07 följande:
    Jenny S skrev 2007-03-19 19:25:38 följande: Men hur vet man att det är avslappningen som gör det?Kan det inte vara så att man hade blivit gravid den månaden oavsett hur stressad eller avslappnad man var?Det vet ju ingen...alltså borde inte argumentet om slappna av hålla ju! Why try to fit in when you were born to stand out?Nej, jag tror inte att det hjälper och jag skulle aldigt säga till någon att slappna av för att bli gravid! Däremot kan jag säga till ofrivilligt barnlösa (som vet att jag varit där själv) att slappna av för deras egen skull! å i åa ä e ö - förstår du inte, kolla min press!

Självklart!

Men det är en helt annan femma.

Det handlar ju om avlsappning för ens välbefinnande, inte för att bli gravid.

• Jenny S
    Anonym (mimi) skrev 2007-03-19 19:34:10 följande:
    Jenny S, jag blir så glad när jag läser dina inlägg. Så kloka ord du kommer med!
    Tackar och niger ytterst generad! Generad
  • Jenny S

Nu har jag nyligen haft en krasch i datorn så alla mina hänvisningar till artiklarna har försvunnit.
    Det som står generellt på nätet är jag skeptiskt till eftersom det känns lite som "Aftonbladetsanning".
    Men om man går in på www.pubmed.com så kan man själv söka på artiklar om stress och infertilitet.
    Finns määängder. Dock är inte alla vetenskapliga!

Svar på tråden slappna av så blir du gravid