• IddeGirl

värma bröstmjölk??

Hur värmer man lättast bröstmjölk? Micro ska man väl inte använda va? Ska den upp till ca 37 grader bara eller? Och hur länge kan man ha det i kyl respektive frys??

Har för mig om att jag läste någonstans att man inte skulle blanda bröstmjölk. Så om jag pumpar ur på morgonen så kan jag inte hälla i de jag pumpar ut senare i samma behållare eller? Är de så och varför i så fall?

• Svar på tråden värma bröstmjölk??
  • Microlys

Jo då det går bra att använda micro. Om vi t ex ska värma 150 ml så tar det ca 30 sek på högsta effekt.

Vill man inte använda micron kan man ställa ner flaskan i en gryta med uppvärmt vatten.

37 grader är rätt ättemperatur ja, men skulle det bli någon grad mer eller mindre gör det inget.

Detta med att blanda bröstmjölk, jo det kan man visst göra, men då ska det man blandar ihop vara lika kallt. Dvs om du har pumpat på morgonen kan du inte hälla i det du pumpar på kvällen, för då värms ju det du pumpade upp igen. Låt det du pumpar på kvällen kallna innan du häller i det i det du pumpade på morgonen.

Sjukdomsframkallande bakterier trivs bäst i temperaturer mellan 10 och 60 grader eller något sådant, och vid 37 grader trivs de allra bäst. Så det är därför bröstmjölken är så känslig.

Hoppas du fick lite klarhet i dina frågor.

• JennyCB

Har hör att man inte ska andväna micro då det försvinner vissa näringsämnen

ღ ♥ ღ Älskade Lukas ღ ♥ ღ
  • IddeGirl
    JennyCB skrev 2007-03-17 20:38:49 följande:
    Har hör att man inte ska andväna micro då det försvinner vissa näringsämnen ღ ♥ ღ Älskade Lukas ღ ♥ ღ
    ja de har jag oxå hört.
  • Microlys

JennyCB och IddeGirl - Om man inte överhettar mjölken borde ju inga näringsämnen försvinna. Det är väl bara det att det är lite svårare att övervaka när man micrar, så säkrast är ju klart att värma i vattenbad.

• MammanMarie

Om mjölken blir mer än 80 grader så förstörs dom nyttiga ämnena. o i en micro värms det ju väldigt ojämnt. Därför rekommenderas man att inte använda den. Men vi gör det. Värmer 10 sek, skakar, värmer lite till osv...

• wakkie

värmer oxå i micro, dotter äter enbart ur flaska, värmer- skakar- värmer=)

• Microlys

MammanMarie - Då har man ju rättså bra marginal, för det är sällan något blir över 80 grader varmt, det blir det mest när man kokar vätskor. Och det säger ju sunda förnuftet att man inte har mjölken inne såå länge i micron att den börjar koka!

• MammanMarie

Det är vad jag har läst iaf... Kan ju inte lova att det är exakt så. Men om man värmer sakta o försiktigt så borde det vara riskfritt säger mitt sunda förnuft iaf.

Svar på tråden värma bröstmjölk??