• seluska

Att berätta för sitt donationsbarn

Vi har berättat för våra tvillingar redan från början hur dom har kommit till, enkla enkla berättelser om en snäll tant i finland etc.
    Vi valde även att berätta på BVC dels för kanske kommande sjukdommar samt att jag kände att jag på något sätt ljög...

Jag och min man har aldrig knusslat med att våra barn har kommit till via äggdonation, varför skulle vi det?
    För oss fanns det ingen annan väg att få biologiska barn, vi resonerara som så att om vi föregår med gått exempel och tar det hela med ro, så blir hela "donationsgrejen" inte så laddad.
    Våra barn är i dag 7 år och har massor av frågor och funderingar kring hur dom har kommit till, vi bemöter deras frågor på ett så naturligt sätt som möjligt. För oss fanns inte alternativet att inte berätta, det skulle kännas helt fel med tanke på respekten för våra barn. Visst känns funderingarna som ex min son har ang tanten i Finland jobbiga ibland, men jag får svälja min stolthet som "mamma" och bemöta honom där han är.
    /MVH
    Sanni donationsmamma till tvillingar på 7 år

• Svar på tråden Att berätta för sitt donationsbarn
  • Future

Tack Sanni för att du delar med dig. Jag har så mycket tankar och funderingar kring detta om vi skulle vara så lyckligt lottade att vi får barn via ÄD. Jag tror också på att vara ärlig mot barnen och det inte ska kännas som tabu. Det jag är osäker på är hur många i sin omgivning man ska berätta det för? Det ska ju känns som icke-tabu för barnet?

• seluska

Det är svårt att ge råd i den frågan om hur många man ska berätta för.
    Jag kan endast delge hur det har varit för oss, vi har som sagt varit väldigt öppna med donationsberättandet.
    Vi har även medverkat ganska mycket i media och har aldrig stött på elaka frågor eller kommentarer.

Att människor tycker och tänker en del det vet vi, men dom tankarna får stå för dom.

Jag och min man hoppas att vi har gett våra barn en stark självkänsla och ett gott själförtroende, så att dom i framtiden kan tackla dessa frågor på ett vuxet sätt.

Svar på tråden Att berätta för sitt donationsbarn