Inlägg från: Isorfidien |Visa alla inlägg
  • Isorfidien

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Men crabban - tala ur skägget gumman och berätta vart du finns..

*harkel* kom nu på att jag borde ta och börja prenumerera på Liahona igen, både svenska och engelska men jag har bara dragit ut på det hela tiden.. ska göra det så fort jag får barnbidraget..

• Isorfidien

Jag bodde i USA under ett år och jag vill hålla engelskan kvar så mycket som möjligt och det skilde ganska rejält mellan innehållet i svenskan och engelskan när jag prenumererade sist.. måste erkänna att det var ett tag sedan.. både det och annat jag faktiskt borde göra *skäms enormt*

• Isorfidien

Vet precis vad du menar!!

Sedan har jag problemet med 7 mil enkel resa till kyrkan och ensam med två barn och väldigt tufft med ekonomin.. gissa hur många gånger per kvartal jag lyckas ta mig in dit på söndagar??

• Isorfidien

Jag är helt solo åt det här hållet!!! Förr fanns det en liten gren 4 mil från mig och i samma stad som jag studerar men den slogs ihop med sin grannstad - 2½ mil bort så nu har jag bara att välja mellan 2 olika städer med en timmes bilfärd enkel resa för att komma till kyrkan.

Det finns 2-3 inaktiva till här på orten men jag tror aldrig att äldsterna har lyckats få in dem till någon av städerna.

• Isorfidien

Jag har ingen möjlighet att flytta.

När jag skrev att jag var ensam med två barn var att jag måste åka ensam med två barn - har en man som arbetar på orten men han vägrar komma med till kyrkan.

Eftersom jag studerar för tillfället så är vår ekonomi fullständigt raserad och det är knappt jag har råd med tågbiljetten till grannstaden (4 mil bort) för att plugga och visst kan jag ta tåget en station till för att komma till nästa stad på morgonen men det går inga bra tåg hem. Tar jag bussen till den stad jag tillhör så får vi gå ca 7 km för att komma till kyrkan för det går inga bussar dit ut på söndagar.

Det är just det som är så otroligt trist. Tidigare hade jag en 5 min bilfärd till kyrkan och det var jätteskönt och jag var in flera gånger i veckan på alla aktiviteter som någonsin fanns.

Närmaste aktiva medlem jag har i närheten bor 30 minuter åt fel håll!!! Det är det som är jobbigt att bo i en ort där absolut ingen annan än de som har fast anställning på ortens storindustri vill bo. hmmmmmm...

• Isorfidien

crabban jag håller med dig om att det är något speciellt med kyrkan!

Jag har nog aldrig mått så bra i mitt liv som när jag var riktigt aktiv. Vi var alltid ute och gjorde något kul vi ungdommar och jag var med på danser, resor ner till templet och vi hade olika aktiviteter och det var helt otroligt vilken sammanhållning vi hade.

Nu har alla mina kompisar gått och fått barn och de tillhör den där kyrkan som ligger en bit bort med tåget.. ska se om det inte går att fixa till på något sätt att komma iväg dit även om det är krångligt med tågbussar och tåget i sig.

• Isorfidien

Det kallar sig förresten för den reformerade Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga - de har behållt namnet men de har inget med den riktiga LDS-kyrkan att göra.

Skälet till att det infördes för en kort period var att de kvinnor som blev änkor skulle ha någon som försörjde dem och som gav dem ett tak över huvudet till sig och sina barn - detta kostade en hel del så de fåtalet män som klarade av att försörja två familjer och två hushåll kunde då gifta sig med en till kvinna. De olika fruarna bodde inte tillsammans.

Skulle någon av oss ens fundera på tanken idag skulle vi bli uteslutna ur kyrkan innan vi ens hann säga amen!

• Isorfidien

Så du sitter och kikar på oss va???

För tillfället sitter jag och försöker komma på varför vår telefon inte tillåter oss att prata med någon... den andra gamla trotjänaren har inga problem alls med att tillåta oss kontakt med omvärlden men den nya trådlösa... jo man tackar ja! Det var tacken för att man gav den ett fint hem!!!

Jag borde egentligen skriva på en rapport..... borde alltså... hihi

• Isorfidien

Till skärtorsdagen ska jag till kapellet och delta i en tårttävling! Passar ju bra eftersom jag fyller år på långfredagen.

Var förbi hos en av mina besökslärarinnor idag faktiskt.... båda bor "relativt nära" - bara 30 min bort med bil....

• Isorfidien

Jag hoppas verkligen jag slipper ta med mig tårtorna hem!

Det kommer tydligen att vara 3 tävlingar under kvällen: vackraste, godaste och roligaste tårtan och det här är tydligen en tävling som sker årligen där jag går och det brukar vara en uppsjö av tårtor som alla sedan får smaka på efter att tävlingen är avklarad.

Det börjar klockan 17 så nu vet du vilken tid du ska vara där crabban.

• Isorfidien

Jo du crabban - Isorfidien var online.. men troligen inte vid datorn... har suttit bänkad framför teven under hela söndagen - sååå förkyld.. fick även främmande så det var lite jobbigt där ett tag att försöka vara trevlig samtidigt som det enda man ville göra var att krypa ner under täcket....

Jag började smått fundera där på Whiskey i medicinskt syfte.... *skämtar bara*

• Isorfidien

Tyvärr Camba så är jag fortfarande dunderförkyld. Har sovit kanske 3½ timme i natt pga hosta, huvudvärk och en rinnande näsa!!

Jag ska kravla mig in till skolan i morgon eftersom lektionerna denna kurs är obligatoriska och jag har redan missat en heldag med två föreläsningar sedan tidigare så det blir lite mycket om jag skulle missa de här två sista dagarna denna kurs.

Förresten.. om det är någon som har msn så skicka ett meddelande till mig...

• Isorfidien

Crabban

tack för en givande chatstund och vem kunde tro att vi hade så många gemensamma bekanta men jag antar att vår "värld" är väldigt speciell och man hinner knyta så många band med alla man känner.

20th century fox..

inbördes beundran?? :) tja, mer krya-på-klubben för min del i alla fall.. vi har haft en hel del diskussioner i början av tråden men efter att vi benat ut om allt möjligt så fortsatte vi medlemmar lite mer allmänsnack på tråden..

men diskussioner är roliga så hitta på något ämne bara så kan här diskuteras hejvilt!

• Isorfidien

Vet ni vad jag håller på med nu?? Sista inlämningsuppgiften för den här kursen och vi slipper åka in på torsdag!!! Nästa vecka har vi instuderingsvecka men jag vet tyvärr hur det brukar bli med den saken.. gör absolut ingen nytta alls men jag SKA ta mig i kragen den här kommande kursen.

Jag lämnade in min ansökan för nästa termin i går och nu ska jag skriva min C-uppsats en termin tidigare än jag tänkt så det blir fullt upp med sånt till hösten men som tur är ska jag skriva ihop med en jättebra tjej så det ska bli så kul!

Förkylningen håller på att släppa och du camba.. du som tydligen gillar matlagning.. tips på tårta kanske?? Har du något sånt till mig??

• Isorfidien

Ingen aning men jag vet att det har varit enorma problem med sändningarna tidigare. Jag har 7 mil enkel resa för att komma till generalkonferensen så jag tänkte faktiskt åka in en utav dagarna för det kan bli lite jobbigt att åka fram och tillbaka i två dagar.

• Isorfidien

Camba.. kan du ha lyckats få till ett engelskt tangentbord? Kolla nere i klockraden om du har sv eller eng som den absolut första knappen..

Jag har fått för mig att utlandssvenska kan vara medlem eftersom hon visste vem crabban är..

Jag hade faktiskt tänkt åka in till sändningen av konferensen men så blev dottern sjuk i natt så vi får se hur det blir. Det är inte heller lätt att lyssna på den med två vilda ungar hemma.. *ler*

• Isorfidien

Välkommen Sylvia!

Alltid lika roligt att se att det finns fler av oss här!

Ha en härlig helg och önska mig nu alla lycka till att dottern är tillräckligt frisk så jag kan åka in till generalkonferensen i Borlänge åtminstone på söndag.

• Isorfidien

Å vad jag önskade att jag haft en chans att åka till sändningen av konferensen men dottern är på tok för sjuk. Vi har inte sovit mer än 3 timmar per natt jag och min man och dottern är verkligen dålig!

Idag fick de (maken och dottern) komma upp med omedelbar verkan till hälsocentralen och hon har fått penicillin och det är på gränsen till vätskebrist för henne men vi skulle fortsätta att få i henne så mycket dryck som möjligt och hon har ätit lite bättre idag efter att hon fick medicinen.

Nu sover pluttan och hon har varit feberfri om dagen - vilket hon brukar vara - och jag hoppas verkligen för allas vår skull att hon får sova i natt.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.