Inlägg från: camba |Visa alla inlägg
  • camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Roisin Dubh - intressanta sidor
    Två av sidorna skulle jag dock inte ha använt mig av om jag skrivit ett arbete om mormonerna. Om man skriver om någon religoin är det viktigt att använda officiella hemsidor för att få den rätta informationen

• camba

Oj det blev många inlägg jag försökte svara på hoppas ni inte tröttnar på mitt pratande. Vill ju bara försöka svara på era funderingar så gott jag kan

HA en bra dag alla ni där ute!!
    Kram till er allihopa

• camba

vackrastarflow - Vi tror på tre olika paradis som har olika nivåer av härligheter. alla ställen är fina och härliga på olika sätt.

Alla har vi möjlighet att komma till det högsta paradiset och bo tillsammans med Jesus kristus och vår Himmelse fader som är Gud. Den som tar emot vårt evangelium och lever ett rättfärdigt liv efter det har möjlighet att komma till det högsta riket. Alltså alla människor som bor har på jorden nu och alla som har någon gång bott här kommer att få möjlighet att ta emot evangeliet. Även du, när vet jag inte.

Andra som lever ett rättfärdigt och bra liv men inte hör till vår kyrka har möjlighet att komma till det mellersta graden av paradiset. Även medelmmar i vår kyrka som inte lever enligt vår kyrkas läror kan också komma till detta paradis.

Övriga som inte lever ett så där jätte rättfärdigt liv och medlemmar i vår kyrka som inte alls lever enligt vad kyrkan lär kan få möjlighet att komma till det lägsta paradiset.

Fråga mig inte hur allt kommer att ske. Men vi kommer alla att bli dömda efter våra gärningars skulle. Jorde livet är ett prövotillstånd för oss, ett prov som Gud gav oss för att testa om vi är villiga att följa hans lärdomar.

Vi har en plats som kallas Helvetet också, vet inte vad som kommer att ske där. OM jag har förstått det rätt så är det så här. För att hamna dit så måste den människan ha fått full kunskap om vårt evangelium. Alltså denna person har varit medlem i vår kyrka. För att hamna i helvetet måste denna person göra något hemskt tex mot arbeta kyrkan, döda en person. Om en person har fått full kunskap om kyrkan, en gång trott på allt och den andra gången förnekar allt så är det som att säga att det är mörkt fast man vet att solen skiner. Att förneka allt som man en gång trott på är ett synd som Gud inte försonar lätt.

Puh hoppas att du fick lite klarhet i din fråga. Alltså en rättfärdig medlem i vår kyrka som lever efter evangeliet har möjlighet att komma till det översta paradiset. De andra har möjlighet att komma till lite lägre paradis. För att hamna i helvetet så måste du i princip ha varit medelm i vår kyrka och sedan gjort något hemskt som du inte ångrar utan bara fortsätter att göra det.

Alltås vi tror inte att någon männsika kan hamna i helvetet utan att ha haft full kunskap om vår kyrkas evangelie.

Andra människor och

• camba

Mermaid - jag kan inte mormonsbok utan till men det står nog någonstans om att gå ut två och två och predika evangeliet över hela världen och nått liknande. Om dörrkanckande står det inget om i Mormons bok.

Vår profet som leder kyrkan, har kontakt med Gud precis som profeterna i bibeln hade. De bibliska profeterna visste ju vad som var bäst för folket och vad som skulle ske i framtiden. Vår nutida profet fungerar likadant. Han uppmanar oss att göra missionsarbete, för att det finns så många som inte har fått chans att höra om evengeliet.

Vår profet uppmanar också att vi skall förbereda oss för sämre tider med olika krig och naturkatastrofer. För att förbereda oss för allt detta är det viktigt att har ett matförråd åtminstone för några månader men helst för ett helt år. I matförrådet bör ingå konserver av alla de slag och mjölk och annat som går att förvara torrt. Vatten är också livs viktigt att ha i sitt matförråd.

naturkatastroferna blir bara värre. tänk bara på vad som hände i Asien. Och om vi förflyttar oss lite närmre så har vi stormbyarna i södra sverige. vad hände rom vi blir helt isolerade och inte kommer någonstans, utan elektrisitet och vatten. Det är viktigt att vara förberedd!!

Nåja nog om det. det var ju inte riktigt det du frågade.

Jo jag vet att det är svårt ibland med folk som kommer och knackar dörr. Våra missionären har det inte enkelt här i norden. Det finns väldigt många som inte alls är intresserad men då finns det ju alltid några underbara männsikor som verkligen söker efter något och som gärna vill veta mera om vad som händer efter detta liv, eller om hur familjen har vara tillsammans för evigt o.s.v.

• camba

roisin dubh - lite missförstånd

jag menade att om du använde dig av de två icke officiella hemsidorna i ditt arbete så borde du ha varit lite försiktig med det. Om man skriver ett arbete om en religoin är det viktigt att använda officiella hemsidor. På övriga sidor står det så mycket som kan vara felaktigt.

Kritiken mot mormons bok avfärdade jag inte som att det var skräp. Det jag menade var att om man skriver arbeten om någon religion så måste man vara försigtig så att man inte hittar massor med skräp som inte stämmer överens med religionen.

"Om man verkligen ska studera en religion och dess skrifter bör man även vara kritisk. Bibeln har kritiserats och granskats i århundraden och det är inget konstigt med att samma sak görs med mormons bok."
    - Detta håller jag med om, historiska källor granskasa. Mormons bok är säkert inte fullkomligt perfekt men det är ju inte Bibeln heller. Bibeln innehåller ju också många fel och brister som uppstod för länge sedan när den översattes.

Jag anser mig inte vara naiv för att jag inte har undersökt och forskat i allt som går att hitta om min religion. Jag vet vad som är rätt och fel inom mig, behöver inte läsa övrig information som kritiserar kyrkan för att veta vad som är rätt och fel.

"den rätta informationen kan man endast få om man läser ALL form av material i ämnet."
    - Håller inte med, den rätta informationen kan vi endast erhålla om vi ber om vägledning. Om en person undersöker vår kyrka uppmanas de att be om att få svar om det är rätt. jag känner flera personer som fått en sådan känsla om att detta är den sanna kyrka. Denna känsla fås endast genom att tala med Gud i uppriktig bön. Jag tror inte att det finns någon som kan få en sådan känsla om hon/han läser och läser ALL information som är tillgängligt.

Vi kan inte få rätt information på ett världsligt sätt, för att få ett rätt svar måste vi göra det på ett andligt sätt. Detta gäller säkert alla kyrkor.
    Förstår du hur jag menar eller blev det bara råddigt.

• camba

Roisin dubh - Dina åsikter är helt okej och jag accepterar det. Och det gör dig abslolut inte till någon som verkar för det onda.

han som grundade vår kyrka hette Joseph Smith. När han var ung så fanns det många olika kyrkor som stred med varandra. hans familjemedelmmar hörde till olika kyrkor. Joseph visste inte vilken kyrka han skulle tro på och så en dag när han läste i bibeln Jakobs brev 1:5. Joseph bestämde sig för att göra som det stod och be till Gud. Som svar fick han att Kristi Kyrka inte fanns på jorden utan att den skulle snart återupprättas.

Kristi apostlar profeterade om att kyrkan som Kristus grundade skulle försvinna från jorden (2 Tessalonikerbrevet 2:8) och att han skulle återställa sin kyrka före sin andra ankomst (Apostlagärningarna 3:19-21).

Månggiftet som du talar om var antagligen räddningen på vår kyrka på den tiden. Kyrkans medlemmar var svårt förföljda och levde ett liv på flykt. Månggiftet för över 100 år sedan och är absolut inget som tillhör vår kyrka i dag.

• camba

Okej, nu har jag inte hela historien på klart men de blev ju förföljda även före det. Jag har ingen bra förklarning till varför Gud uppmanade kyrkan att införa månggifte. jag kan inte tänka mig något annat än att det var en prövning på deras tro och att det skulle öka antalet barn och medelmmar i kyrkan.

• camba

Hej hej här kommer jag också!
    vad kul att vi blir fler!
    Isorfidien - du får dricka något varmt och krypa ner under filten och ta det riktigt lugnt.... eller är du på jobbet? Hoppas du kryar på dig. Jag var också förkyld för tre veckor sedan.

jag har haft fullt upp på universitetet den senaste tiden men denna vecka skall jag nog vara online lite mera :)
    Kämpa på tjejer!!

• camba

Hej Lillevi och Isorfidien ser att ni är båda online! Hur är läget?

• camba

oj tårtkalas det låter skoj men man blir ju så proppmätt av all söt grädde. jag har just hålit en lektion inom min avslutande praktik. vi hade faktiskt om svensk matlagning vi gjorde rotmos och biff a la lindström :) Nu skall jag cykla hem till min studielägenhet och sen tar jag bussen norrut. det tar en och en halv timme med buss att komma hem för mig. ha en trevlig helg tjejer!

• camba

Hej hallo där! Ser att både crabban och isorfidien är online. Hur är läget?

Isor, mår du bättre i dag? Du har varit förkyld en längre tid redan inte sant?

jag sitter och förbereder en kurs jag ahr i morgon kväll. Kursen heter god mat mat med mindre fett. Sista kurstillfället i morgon så vi borde ju göra något speciellt men jag är helt utan inspiration idag så det går lite trögt. Jag är jätte trött, sitter nästan och sover vid datorn, jag brukar vara expert på det!

• camba

Jag har varken MSN eller ISQ men min man har det så han kan nog fixa det till mig också om jag vill.

Crabban jag kan tipsa dig om några bra recept sen. Kan skicka dem i ett meddelande senare.

Krya på dig Isor, hoppas att du repar dig snart. Det är alltid dumt med obligatoriska föreläsningar speciellt när man är sjuk.

• camba

Hej hej

Jag dricker inte heller coca cola nu förtiden. har gjort det när jag var yngre. Varför - det är nog en princip sak, innehåller ju stimulerande och beroende ämnet koffein. vet nog att det är många som dricker coca cola fast de är medlemmar i kyrkan. När jag ver i Utah blev jag helt förvånad på hur många som dricker det

• camba

27 år, gift snart 4 år, studerar blir lärare nu i vår
    Bor i det östra grannlandet.

• camba

Jo det är sant man kan bli beroende av choklad också. Men nog äter jag choklad mmmm det är så gott. Men kaffe, vanligt te, coca cola pepsi och olika eneridrycker försöker jag undvika.

• camba

Hej crabban1

jag måste tyvärr också gå nu! Sitter på skolan och surfar, men jag har så mycekt annat jag borde göra istället. Nu skall jag cykla till biblioteket och kolla några tentböcker. ha det bra tjejer och Glad påsk till er! Fira lugnt! Vi skall vara hemma och ta det lugnt i helgen, jag har en matlagningskurs att planera till nästa vecka så jag blir inte utan att göra i första taget.

• camba

hej utlandssvenska!
    ar du ocksa medlem i jesu krisit kyrka av sista dagars heliga eller ar du bara nyfiken pa att lyssna pa general konferensen

Ni far ursakta min stavning men det ahr hant nagot konstigt med tangentbordet kan inte skriva de nordiska bokstaverna A A O med prickar.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.