• deez

Vad tycker du om namnet Melanie ?

Helt fel om man inte bor i engelstalande land. Definitivt ett WT-namn.

• deez

Men om man frågar vad vi tycker måste vi ju få svara ärligt! Jag tycker namnet Melanie signalerar låg socioekonomisk status på en svensk flicka oavsett om ni gillar det eller inte.

Jag är inte stolt över mina fördomar, tvärtom, men jag har dem trots att jag arbetar med dem varje dag. Jag tänker spontant att Melanies mamma röker, är överviktig och låter Melanie dricka Coca Cola när hon är två.

Det är klart jag inte alltid har rätt, men automatiskt får Melanie jobba lite på att motbevisa mig för att komma ur "WT-facket". Hade hon istället hetat Agnes, Ingeborg eller Karin hade hon kommit in i klassrummet/anställningsintervjun/läkarmottagningen med bättre förutsättningar.

Det är så trist världen ser ut. Samma sak för människor med utländska namn. Det är inte bra, men det är ett faktum.

• deez

Exakt som Bonanza säger: Välj vilka naämn ni vill, men var medveten om att det sänder ut signaler. Alla val vi gör i livet sänder ut signaler, och alla bär vi på fördomar oavsett om vi är medvetna om dem eller inte.

• deez
    Fillay: Men det er så tåpelig og så sterke fordommer.
    Jo, selvsagt tenker man på en mørk mann som heter Mohammed eller Ali. Det man (jeg) Inte tenker er at Mohammed må være en konemishandler og en terrorist bare pga namnet.

Men det är ju exakt det du gör (omedvetet)! Annars hade du skrivit "Det man (jag) inte tänker är att Mohammed är duktig på basket och jobbar med media".Skrattande
  • deez

Fillay: Jag vet! Men jag tror du förstår vad jag menar! Associationerna fanns där.Skrattande

• deez

Zazla: "Men Carl och Victoria sänder ju också ut signaler. Det låter ju som en dryga överklassbrats ju. Så varför ska man behöva gå omkring och tänka på vad andra ska tycka för det finns ju alltid ett gäng från en annan samhällsklass som kommer ha åsikter... Hör ni inte hur dumt det låter?

Deez: Men om du "tänker att Melanies mamma röker, är överviktig och låter Melanie dricka Coca Cola när hon är två" så är det ju pga av fördomsfulla och dömande människor som DU som detta är ett problem. Var lite öppensinnad istället så blir världen en trevligare plats..."

Du har helt rätt i att jag borde vara mer öppensinnad, arbetar som sagt på det men det är inte så lätt som man skulle kunna tro. Men samma gäller dig: "Men Carl och Victoria sänder ju också ut signaler. Det låter ju som en dryga överklassbrats ju."FundersamDu kanske också borde vara lite mer öppensinnad!

Svar på tråden Vad tycker du om namnet Melanie ?