Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza
    deez skrev 2007-03-10 19:59:14 följande:
    Men om man frågar vad vi tycker måste vi ju få svara ärligt! Jag tycker namnet Melanie signalerar låg socioekonomisk status på en svensk flicka oavsett om ni gillar det eller inte. Jag är inte stolt över mina fördomar, tvärtom, men jag har dem trots att jag arbetar med dem varje dag. Jag tänker spontant att Melanies mamma röker, är överviktig och låter Melanie dricka Coca Cola när hon är två. Det är klart jag inte alltid har rätt, men automatiskt får Melanie jobba lite på att motbevisa mig för att komma ur "WT-facket". Hade hon istället hetat Agnes, Ingeborg eller Karin hade hon kommit in i klassrummet/anställningsintervjun/l äkarmottagningen med bättre förutsättningar. Det är så trist världen ser ut. Samma sak för människor med utländska namn. Det är inte bra, men det är ett faktum.
    Väldigt bra förklarat!
  • Bonanza
    Fillay skrev 2007-03-10 20:03:12 följande:
    "Det är inte bra, men det är ett faktum."Det er et faktum at det tyvärr finnes så fordomsfulle människor ja.
    Alla har vi fördomar. Eller, var det inte du som menar att du inte har det?

Om ni hör namnet Mohammed, tänker ni då på en blond, blåögd och ljushyad liten pojke, eller en mörk pojke med mörkare hy? Antagligen den mörka pojken. Namn signalerar alltså saker, och det är dumt att ignorera det. Gillar man ett namn som signalerar en viss socioekonomisk status, så visst - välj det namnet! Men var medveten!
Svar på tråden Vad tycker du om namnet Melanie ?