• aabb

Kåvepenin - lös i magen?

Vad har era små fått för märke på antibiotika mot öroninflammation och hur länge skulle ni äta det, (1,5 års barn)? Vi fick Kåvepenin och ryslig diarée, nån som kan tipsa om bättre?

• Svar på tråden Kåvepenin - lös i magen?
  • prinsesstårtan

kåvepinin är "orginal" antibiotikan..... tror det är bland de bästa för barn

• Bettiz

Min dotter, snart 2 år, "äter" Kåvepenin just nu mot örononflammation. Hon får 2 ml 2 ggr/dag och ska få det i 5 dagar. Hon har inte fått diarré, men det är ju den vanligaste biverkningen tillsammans med hudutslag.

• aabb

bara 2 ml - vi skulle ge 5ml ?????????????!!!!!!!!! till en 1,5 åring

• ah77

vi har gett 3 ml till vår 14 månaders, men jag tror det beror på vikten hur mkt man ger.

• Bettiz

Fast det beror ju på styrkan på medicinen! Mollys Kåvepenin är 250 mg/ml. Hur många dagar ska ni ta?

• Bettiz

Och självklart beror det även på barnets vikt, som ah77 sskrev.

• aabb

ok, vårat är bara 50mg/ml...

• ping

Nån som har nåt tips på hur man får i de små ungarna eländet? Vår tjej är 2½ och vill varken äta eller dricka när hon är sjuk. Vi har försökt med lock och pock, hot, mutor, förklaringar och tvång... Icke en droppe fick hon i sig...

• Bettiz

Vi ger med "spruta". Jag brukar lägga dottern i famnen och sen spruta in det på sidan i munnen. Sen efteråt får hon ett par vindruvor, vilket jag brukar berätta för henne innan och lägga upp där vi sitter. Men man kan ju förstå varför de vägrar, det smakar ju hemskt!

• antitanten

Be att få SPEKTRAMOX istället som smakar gott.
    Dessutom glöm inte att ge barnet A-fil , för då behåller man de bra bakterierna som annars så lätt försvinner i o med antibiotikan. Det är också därför man blir lös i magen s.a.s.

SPEKTRAMOX
    Vad innehåller Spektramox?
    1 ml oral suspension innehåller:
    Verksamt ämne: amoxicillintrihydrat motsvarande amoxicillin 25 mg eller 50 mg och kaliumklavulanat motsvarande klavulansyra 6,5 mg eller 12,5.

Övriga innehållsämnen: sötningsmedel (aspartam), bärnstensyra, kiseldioxid, kiselgel, hypromellos, xantangummi, smakämnen (hallon, apelsin, fruktessenser) samt vatten.

Hur verkar Spektramox?
    Amoxicillin är ett penicillin med ”utvidgat spektrum”, vilket innebär att det har effekt mot flera olika sorters bakterier. Spektramox hindrar bakterien från att bygga upp en normal cellvägg. Utan fungerande cellvägg dör bakterien snabbt. Vissa bakterier producerar enzymet betalaktamas. Detta enzym har förmågan att bryta ner penicillinet. Klavulansyran är en effektiv hämmare av betalaktamas och skyddar därmed amoxicillin mot nedbrytning. Spektramox är därför verksamt även mot sådana bakterier som inte kan bekämpas med enbart penicillin.

Vad används Spektramox mot?
    Spektramox används vid öroninflammation, lunginflammation och hud- och mjukdelsinfektioner då vanligt penicillin inte hjälper eller då bakterierna producerar ett penicillinnedbrytande enzym.

Hälsningar
    Antitanti

Svar på tråden Kåvepenin - lös i magen?