• linus på linjen

varför låter man underåriga dricka???

igår var min syster på en 18 års fest som hade arrangerats av en klubb med sprit-tillstånd. på festen så var ungdomar från 15 år o uppåt... o nästan alla drack o många av dom fick köpa alkohol i baren med falsk legg eller riktigt som ändå inte var 18 år...... vart håller det samhälle på att ta vägen.. kan man inte fira utan alkohol längre... sprit o droger börjas tas av så unga människor nu för tiden.. varför??? vad är det som har gått fel?? eller vad har gjorts fel?? är det föräldrarnas fel?? eller sammhällets???

• Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???
  • whitetiger

hehe jag var tio
    nyårsafton
    pappsingen tyckte att jag skulle få champange så jag fick lite i glaset ....
    men jag tyckte att att det var så gott att jag började fylla på själv hehe
    gästerna tyckte det var hur gulligt som helst att se mig med en champange glas .. och ingen la märke till att den var påfyld konstant :D
    eller ja .. dem tyckte att det var nått som inte stämde när jag skallade glasbordet :D
    första och sista på länge hehe

• smarties

Synd nog finns det ingenting som heter "dricka med måtta" när man är ung, oförståndig och lättpåverkad.
    Får man något att dricka av föräldrarna som "så gärna vill ha koll på vad man dricker" så slutar det garanterad med att man går runt och smakar av det man hittar av andra..

• piixelslyna

Anmäl till polisen då, de blir nog jätteglada att få in sådana tips! Det är ju samma sak varför säljer småkiosker på stan cigg till de som är under 18? Jag har aldrig haft några problem att få köpa cigg och då började jag röka som 15-16åring.

Nej, det är sant att alla inte har sin första fylla i 13-14års åldern. Men när man kommer in i tonåren så blir många väldigt nyfikna på förbjudna saker. Alkohol t ex, det är faktiskt inte så svårt att få tag i.

Jag skulle hellre vilja att mina ungar (har inga än) dricker systemsprit än HB. Men det är ju jag.

Ta hand om varandra, man vet aldrig när man ses för sista gången.
  • linus på linjen

smarties- jag håller med dig för jag tror inte att det e bättre att dom får testa hemma..

• Läängtar

Det är ju bättre att man vet om att ungdomarna dricker och VAD dom dricker!!
    För hursomhelst så får dom tag på alkohol på det ena eller det andra sättet! Det kan sluta illa om dom dricker hembränt! Hamnade själv på ntesiven och va väldigt nära att inte överleva, pga dålig hembränt!!!!

• linus på linjen

många ni skriver att ni skulle låta era " barn" dricka... helt sjukt tycker jag det e inte konstigt att så många ungdomar o barn dreicker när dom e så unga för det har dom ju fått göra hemma.... läskigt....

• smarties

Man kan likagärna hamna på intensiven om man dricker systemsprit också.
    Det finns ingenting som säger att det är bättre att dricka hemma än borta.

• piixelslyna
    linus på linjen skrev 2007-02-25 16:04:53 följande:
    många ni skriver att ni skulle låta era " barn" dricka... helt sjukt tycker jag det e inte konstigt att så många ungdomar o barn dreicker när dom e så unga för det har dom ju fått göra hemma.... läskigt....
    Det är din åsikt. Men är den att vet man vad det, om man får smaka och prova hemma så är det inte lika intressant längre. Det är liksom inte förbjudet.

Jag vet inte hur du skulle reagera om ditt barn kom hem och berättade att han/hon varit på fest och druckit.

Jag skulle bli oerhört glad att mitt barn vågat talat om det för mig. Det skulle tyda på att jag lyckats med mina barn, att jag lyckats få en trygg och bra relation till mig som förälder.
  • piixelslyna
    smarties skrev 2007-02-25 16:05:14 följande:
    Man kan likagärna hamna på intensiven om man dricker systemsprit också. Det finns ingenting som säger att det är bättre att dricka hemma än borta.
    är det någon som har sagt det?
  • Serina

Enligt resultaten av de undersökningar vi fick vara med i på gymnasiet så drack de som föräldrarna köpte ut åt/lät smaka hemma betyderligt mer.

Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???