Inlägg från: mikroE |Visa alla inlägg
  • mikroE

varför låter man underåriga dricka???

Om jag skulle på disco så hotade mina föräldrar att dyka upp där och kolla att jag var där och nykter och gjorde det också. De tillade att de skulle dra ur mig ur lokalen om de anade det minsta alkoholpåverkan och att jag aldrig mer skulle få gå ut på kvällstid igen. Rädslan att mina föräldrar skulle släpa hem mig gjorde att jag inte vågade för vem hade velat bli hemsläpad när man var 14? Jag hade nog hellre tagit livet av mig för jag var ju redan väldigt ocool som hade föräldrar som dök upp. Jag vågade därför heller aldrig gå på någon fest där jag befarade att det fanns sprit eftersom mina föräldrar ringde hem till kompisars föräldrar om jag skulle besöka någon de inte kände. Jag vågade heller inte säga att jag var någon annanstans för misstänkte de minsta lilla ringde de den kompisens föräldrar. Jag hade ändå inte för lite frihet. Till mina kompisar som de kände fick jag gå när jag ville och stanna hur sent jag ville. Vi gjorde inget förbjudet, vi såg på film och snackade och åt en massa godis för det mesta. Så länge jag följde reglerna så fick jag ändå vara ifred rätt mycket och bestämma mycket själv.

När jag började gymnasiet så slutade de kolla upp mig och i tvåan gick jag på min första fest, och det var i slutet att tvåan jag blev berusad första gången då skulle jag snart fylla 18. De lyckades alltså inte helt att få mig att vänta tills jag var 18 men ganska bra ändå. När jag fyllde 18 så markerade de tydligt att jag fick leva mitt liv precis som jag ville och brydde sig inte att jag kom hem berusad. Jag hade min festperiod strax efter 20 på universitetet istället för vid 14 och efter 1,5 år av ganska mycket party tappade jag all lust för det och har inte fått tillbaka den än och jag är 29 nu.

Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???