Inlägg från: Omorfia |Visa alla inlägg
  • Omorfia

varför låter man underåriga dricka???

lollinondodda, tack för ett fint inlägg! Det behövdes i den här tråden. Skarpt!

• Omorfia
    Ronja88 skrev 2007-02-28 15:39:39 följande:
    Så mycket grejer som jag vart med om under min värsta tid mellan 13-16 så hade mina föräldrar det inte lätt. Dom fick många gånger åka ut mitt i natten för att leta efter mig eftersom jag alltid drack för mycket och däckade överallt jag var.
    Blev sexuelltutnyttjad av "kompisar" som söp ner en för att dom själva ville få sig något. Detta gav ju såklart ett dåligt rykte så alla visste hur man var, blev behandlad som det också.
    Hade mina föräldrar köpt till mig så hade jag bara druckit det som dom köpt till mig och antagligen inte blivit stupfull varje gång, dom hade antagligen bara köpt några cider eller några öl som faktiskt hade räckt men det visste man ju inte när man var ung och dum så då fixade vi alltid dom starkaste grejerna och då blev de ju som de blev såklart.
    Min syster började köpa till sin dotter när hon var 15 (min systerdotter och jag är i samma ålder, jag är en sladdis) Och min systerdotter hamnade aldrig i tråkigheter som jag gjorde, så jag har ju att jämföra med. Hon hade även sin första fylla hemma, vilket jag tycker är väldigt bra då det inte kan hända speciellt mycket och man har en förälder som håller koll på en.

Jag vet iaf hur jag ska göra med mina framtida barn, sen så är det ju vad man själv känner är rätt och fel. Men aldrig att dom ska behöva uppleva det jag har upplevt.
    Hade dina föräldrar sett till att du inte kunde träffa dina s.k. kompisar och supa hela tiden så hade de tagit sitt ansvar.

Nej, man kan inte kedja fast sina barn 24h om dygnet, men hur många ungdomar super på dagarna? De går förhoppningsvis i skolan då. Festerna infaller på kvällar och nätter och då har de flesta normala föräldrar inga problem med att hålla koll på sina barn. Gör man inte det trots upprepade bevis på att barnen super sig redlösa har man allvarliga problem med sitt föräldraskap förutom att man utsätter sitt barn för fara.

Om du efter din uppväxt har kommit fram till att den bästa lösningen för dina egna barn är att köpa ut till dem visar bara hur skadad du blivit. Jag beklagar verkligen att du inte blev bättre skyddad som barn.
Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???