• Mar14

Hur ser missfall ut i vecka 4????

fmbnpp skrev 2014-01-12 22:58:33 följande:
    Hade en blödning kring BIM som en femkrona, med små små klumpar i. Färskt blod. Men inte mer än så och lite lätt molande värk som kommer och går såhär 3-4 dagar efter? Inte mer blod än så och ingen värk som gör ont.

Var detta tidigt missfall? mens som avtog? (Har aldrig sen mens, och den har inte kommit... blödning? 
    Vad tror ni som känner igen missfall? :)

(Kan ett missfall vara så pyttelitet som en femkrona?)

Kram på er!!{#emotions_dlg.flower}
    Väldigt gammal tråd du hittat här, kanske bättre att starta en ny?

Vid ett såpass tidigt missfall så stöter ju kroppen förr eller senare ut alltihop, så att du får som en vanlig mens. Lite blödning i början är inte ovanligt, men det är nästan helt omöjligt att säga om det var missfall eller ej. Ibland kan de se det på ett VUL (Vaginal ultraljud), så du kan alltid ringa och fråga. Du kan också be att få ta Beta Hcg, så att de tar blodprov på hcg-värdet två gånger efter varandra (men någon dag mellan) för att se om det ökar som det skall. Ibland kan man även se ökningen med hemmatest, framförallt de med veckoindikator.

Ökar hcg är det som regel inget missfall. (Men alla regler har ju undantag, tyvärr.)

Jag tror du är gravid och att allt gått bra och att den där femkronan bara var t.ex. en implantationsblödning när embryot fäste. Håller tummarna!
  • Mar14
    fmbnpp skrev 2014-01-13 11:09:14 följande:
    Hej och tack så jättemycket för svaret!:) :) Jag har själv börjat misstänka det då mina värkar känns som en vanlig graviditet. Dem kmr o går nån minut o värker men inte så att det gör ont. Hela tiden tror jag det ska blöda eller öka i värk. Men det gör det aldrig? Kanske är samma för missfsll dock att värkarna kmr o går till fostret stöts ut? Min största fundering är att denna blödning skedde kring bim och var det embryot som fäste, kam det vara 3-4 stycken 1×1 millimeters klumpar? Förlåt om jag frågar för mycket :) men ditt förra svar hjälpte verkligen :) Och tack så mkt!!:)
    Det är ju så svårt att säga (och jag är ju absolut ingen expert), och det enda man kan göra är ju att vänta och se. Jag tror man kan få sk "nidblödningar" (vet inte vad de verkligen kallas) så att man blöder lite de dagar man skulle haft mens i början, innan kroppen ställt om sig.

Dock är det ju så att om det är missfall så stiger inte hcg, så ring gynekologen/barnmorskan och fråga om du kan få ta beta-hcg för att se om du har ett pågående missfall eller ej (om du är otålig).

Tyvärr är det ju så att det inte finns någonting man kan göra åt så tidiga missfall, så även om de skulle se att det är det så kan de inte förhindra det. Och som sagt, det är inte säkert att de kan se så mycket.

Jag hade också ganska likadant i början av min graviditet (utan blod, men med spottings) och det gick bra då. Jag gjorde ett jättetidigt VUL för vi hade försökt länge och jag var väldigt orolig och ville veta så mycket som möjligt (så att jag skulle veta mer om vad som var fel ifall det inte gick bra), men det enda de kunde se var ungefär att det faktiskt var en graviditet och att den var i livmodern. Plus att hcg steg som det skulle. Alla sådana undersökningar är ju dock verkligen ögonblicksbilder, så även om det är bra ena dagen vet man ju ingenting säkert nästa dag. Det är helt enkelt en tid av osäkerhet.

Skulle du däremot börja må väldigt dåligt, få extremt mycket symptom eller något annat konstigt så åk och kolla.
Svar på tråden Hur ser missfall ut i vecka 4????