• Cacca81

Ägg från samma äggledare-hjälp!

Undrar över en annan sak också. Det är nämligen som så att jag blev smittad av klamydia för fyra år sedan av mitt ex. Upptäckte att jag hade klamydia eftersom jag fick tryck och smärta på vänster sida. Vid båda mina missfall så har det börjat med ett tryck på vänster sida. Påpekade detta för min läkare och frågade om man kan se om det är så att jag har fått ett ärr på min äggledare och att ägget därför inte kan fästa. Han sa att man inte kunde det. =/ Frågade sedan om hur det var med ägglossning om det kommer varannan gång från var sida, men det sa han att det inte gjorde. Är det någon som vet något om det här? Som har lite mer info?
    Räknade ut att varannan gång stämde in med mina missfall. Nu har jag precis fått min mens och det var tryck igen på vänster sida. Så nu ska vi försöka igen och hoppas att det kommer ägg från "rätt" sida om det nu är det som är felet. =/Eller om det har med min kost att göra. Kommer kännas tungt om det inte kommer att fungera nästa gång heller. Men efter att läst många inlägg här så finns det ändå hopp. Plus att man kan få en utredning.

Ännu en gång så är jag jättetacksam för svar!

Ciao

• Svar på tråden Ägg från samma äggledare-hjälp!
  • Mysak

Ägget fäster inte i äggledaren utan i livmodern, om det skulle fastna i äggledaren så blir det ett utomkvedshavandeskap. Trycket kan säkert ha med själva mensen att göra. Ni kommer säkert att lyckas snart.

• Tigertofflan

Ja äggen kommer inte från vänster/höger varannan gång, utan det kommer hur som tydligen.

Frågade Bm det när jag var yngre eftersom jag fick för mig att jag bara hade en fungerande eftersom jag hade mens varannan månad. Men så är det ju inte.

Tror inte att det har något att göra med dina missfall och ditt tryck du känner.

-Lycka till!

Mamma till Leo -02♥Tim -04♥Sam -05
  • flodputte

Man kan få förstörda flimmerhår och/eller ärrbildningar av klamydia och det i sin tur kan leda till att ägget fäster på "fel" plats (oftast i äggledaren). Om du hade klamydia på vänster sida kan du rent teoretiskt ha lättare få utomkvedshavandeskap på den sidan. Dessa blir oftast tidiga missfall.

Jag har dock ingen aning om hur det är för dig, det är bara ett teoretiskt svar. Om du oroar dig, hör av dig till en klinik och be dem kolla! Ärrbildningar kan man se om man gör kontraströntgen men skadade flimmerhår går inte att upptäcka. Om du får ett missfall till måste de utreda dig om du vill det!

Hoppas att jag inte skrämt upp dig nu!/kram

• Ebbi

Hej! Som jag förstått det hela så är det helt slumpmässigt från vilken äggsock ägget släpper! men det betyder ju inte att det inte kan bli typ varannan månad! jag känner av mina ägglossningar jätteväl & tycker ofta att det är just varannan månad!!

• Cacca81

Tack till alla!

Oroar mig för allt just nu flodputte, men blir glad av att få mer info.=) *kram* Känns som läkarna inte riktigt vet eller vill att man ska veta eller orkar inte förklara. =/

Har också ett stressigt jobb med tunga lyft och det gör inte saken bättre. Har massor med egna olika förklaringar till varför jag kan ha fått missfall. Skulle bara kännas så skönt att veta. Jag vill och hoppas att det ska gå vägen nästa gång! *orolig*

kram på er

• flodputte

Enligt en doktor(expert på fertilitet) jag träffade på Sophiahemmet finns det inget som kan rubba en "bra" graviditet. Förr åkte de tex bakpå en motorcyckel på järnvägsrälsen för att framkalla abort, men det funkar inte så. Vid missfall är inte embryot predestinerat att utvecklas och det är sorgligt men inte onaturligt! Hoppas du lyckas snart!/kram

• jessy71

Har lite samma problem här. Har en äggledare och väntar på min äl, som av någon anledning nu verkar lysa med sin frånvaro. Var beräknat till idag (exakt), men nu är den inte här? Kommer den inte i morgon blir jag orolig helt enkelt. Får väl köpa gravtest vilket känns konstigt om jag vore gravid - fick ju mens för drygt två veckor sedan. Men det är klart rubbningar finns väl under ett år med olika cykler mm. Blir bara så orolig att det skall börja strula än mer nu..vilket det aldrig brukar göra. Dessutom känner jag av som jättesvag mensvärk - som det kan kännas vid äl??? oj va förvirrande.../kram på er

Svar på tråden Ägg från samma äggledare-hjälp!