• AMH80

Hur länge fick ni vänta på remiss efter färdig utredning?????

Hej.
    Hur länge fick ni vänta på remissen efter avslutad utredning???
    Nån som kanske tillhör RMC Linköping???
    Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter???

• Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på remiss efter färdig utredning?????
  • S woman

Jag går inte på Linköping men vi fick vänta 2 veckor efter vårt sista möte med läkaren. Dock var vi färdigt utredda långt före det. Sommaruppehåll kom emellan vår utredning och det möte som läkaren tydligen tyckte vi måste ha innan hon kunde skicka remiss. Låter jag bitter? Ja, det är jag.... 

• AMH80

Tack för svaret. Alltså fattde inte riktigt, tog det två veckor efter utredningen, men sen tog det lång tid innan det besöket fick göras som ni hade remiss på???
    Bitter säger du, hur går det för er då????

• Maria70

Vi gjorde inte heller utredning i Linköping, men jag kan ju iaf berätta hur det var för oss.
    Den sista undersökningen i utredningen var kontraströntgen. Några (tre, tror jag...) veckor efter kontraströntgen ringde vår läkare och berättade att remiss var skickad till Huddinge och dagen därpå fick jag skriftlig bekräftelse på att Huddinge fått remissen.

• Mirakel händer

Vi gjorde våran utredning i våran hemstad, men efter första spermieprovet så skrev läkarenremiss till RMC för detvar de som gjorde färdigt våran utredning. Vi började utredningen hösten 2003 vart färdig innan de stängde för sommaren 2004. Aug 2005 var första besöket efter våran färdiga utredning.

• AMH80

Maria70: tackar för det. Jaha vad bra att ni fick skriftligt på det, det hoppas jag på.
    Men har ni kommit in till Huddinge än då?

• Maria70

AMH80: Remissen skickades i april 2004 och dagen innan läkaren ringde mig hade jag testat positivt. Så vi fick en son 4 januari 2005 och jag ringde till Huddinge och berättade det strax efter och de kunde då stryka oss från kön. Vi hade fått veta att väntetiden var ca 18 månader.

Lycka till! Kanske har du samma tur!

• menu

remissen får man ju så fort man blivit utredd, så du menar nog hur länge det tagit från de att remissen skickats tills man får göra ivf eller vilken behandling som är aktuell? för vår del tog det 6 åR! å sen fick vi ju inte göra med då vi redan fått åss en flicka genom privat behandling för vem vill slösa bort år bara för att köa!
    det är väldigt olika i de olika landstingen... tyvärr, blir arg över att samma land har så olika förutsättningar beroende på vilket landsting man tillhör

• S woman
    AMH80 skrev 2007-02-02 16:52:12 följande:
    Tack för svaret. Alltså fattde inte riktigt, tog det två veckor efter utredningen, men sen tog det lång tid innan det besöket fick göras som ni hade remiss på??? Bitter säger du, hur går det för er då????
    Jag är bitter för att det tog 6 månader från det att vi fått vårt första spermieresultat (som visade att min man var nästintill steril) till det att läkaren skicakde iväg remissen så att vi hamnade i kön för ivf. Föst ville hon att han skulle göra ytterligare ett spermietest efter 2 månader, och efter det hörde hon aldrig av sig förrän vi fick en kallelse till ett uppföljningsmöte efter sommaren. Det mötet var helt onödigt eftersom det enda hon frågade oss var om vi verkligen ville göra ivf (vilket vi redan sagt att vi ville efter det första spermaprovet). Efter det tog det ytterligare 2 veckor innan vår remiss skickades iväg och vi hamnade i kön. När vi äntligen kom fram i kön var det dags för juluppehåll som ytterligare försenade vår behandling. Hade jag vetat att det skulle dröja så länge hade jag tagit banklån för ett privatförsök direkt efter första spermaresultatet.
    Sprutdag 2
  • AMH80

Tack för alla svar!

menu: Jo det var så jag menade ja. Jaha ok det tog 6 år herregud det är ju helt förfärligt. Men hade ni gemensamt barn då eller? Jag vet att dem frågade oss om det när vi började utredningen. Jag håller med att det är helt otroligt att det inte blir lika behandling i alla län. Men i mitt län behandlar dem ingen som redan har barn, även om man inte har gemensamma.

S woman: Jaha det var ju verkligen förskräckligt att låta er våndas så länge. Har oxå tänkt på att man kanske skulle ta det privat men vi får se. Förstår att du blir "bitter".
    Utredningen för oss tog mindre än en månad och med skickad remiss, så här har det gått smidigt. Men jag kan ju tänka mig att det hädanefter inte kommer att gå lika smidigt.

Hoppas ändå att det går/gått bra för er alla!

• menu

AMH80: Nej vi hade inga barn alls sedan tidigare.
    jag tror inte man någonsin får gratis behandlingar om man har bio barn sedan tidigare tillsammans.

• AMH80

menu: Jag läste fel då, tyckte det stod att ni redan fått en flicka.
    Men hur gräsliga får dem vara, snacka om att plåga människor alltså. Hur orkar man 6 år? Har som sagt var oxå övervägt att göra det privat. Hur var det på den privata sen då????

• menu

ja alltså vi kom fram i kön efter 6-6½ år

när vi ställde oss i kön hade vi inga barn,
    men 6 år senare fick vi ett brev att det skulle vara vår tur de närmaste 6 månaderna och om vi fortfarande var intresserade så skulle vi skicka in en talong de bifogat, stod även att om vi fått gemensamma bio barn oavsett tillvägagångsett, så kunde vi ej utnyttja platsen mer..
    å ja 6-7 år är för länge för att sitta med armarna i kors så vi har gjort privat undertiden och fått en dotter. men undertiden stod vi kvar i kön ifall privata ivfen inte skulle ge nått så skulle vi testa även de gratis.

privat är det olika beroende på vilken klinik man vänder sig till, oftast är det ingen kö alls eller någon månads högst

• AMH80

Hörni, vad konstigt att man får vänta så länge och så olika länge efter färdiga utredningar, då vet jag vad jag ska göra den närmsta tiden - vänta.
    Men att få vänta så länge som menu har fått det är ju helt sanslöst. Enligt WHO så ska ju ofrivillig barnlöshet klassas som en sjukdom men detär inget man märker av på behandlingstiden.
    Skönt att höra att det även går på den naturliga vägen för en del, då får m an ju alltid lite hopp.

• menu

AMH.. ja det beror ju på hur många behandlingar landstinget bekostar varje år, vissa prioriterar högre å bekostar fler per år, andra landsting prioriterar banlöshet lågt å behandlar inte så många par per år..
    Dessutom känns det lika orättvist att vissa landsting ger 1 försök medans ett annat 3 gratis försök!

• AMH80

menu: Ja gud ja, håller absolut med dig. Det är ju väldigt underligt att man får så olika behandlingsalternativ/-behandlingar. Känns som om att alla betalar in sin skatt för sjukvård och då borde ju alla ha sin rätt till lika vård, tycker jag.
    Läste om Falun tror jag att det var, att man inte betalar förräns man blir gravid, det ger nog många hopp. Hade gett mig hopp.
    Vår utredning gick ju väldigt snabbt, mindre än en månad, känns väldigt skönt att det gjorde det. Jag var ju så orolig över vad som var felet, nu vet man det och då har man det att gå efter på nåt sätt.
    Läkaren var bra på så sätt att han tyckte det var viktigt att detta gick undan för det är så psykiskt påfrestande. En eloge till honom!!!

• menu

he hee jaa vår utredning (dock ink 6 månaders hormonbehandlingar) tog 2 år...

• JustJack

efter färdigt utredning (augusti) så tog det för det första en månad innan journalen blev skriven och remissen färdig (september). Då kunde remissen inte skickas för att MAS inte hade fler pengar till IVF år 2006. Efter nyår så genomgick region skåne enomorganisering på IVF-kö området och saker och ting verkade gå i stå. Därför sitter jag nu här och vet inte hu mycket längre vi ska vänta på landstingsIVF. Men nu har vi börjat privat behandling i väntetiden....

• AMH80

Camilla 1974: Vilket landsting tillhör ni?

• amazonija

har tagit 2 år o i slutet av juli början på agusti ska vi sätta igång med spray och sprutor.fick beskedet i slutet av januari på telefon att vår gynläkare skulle skicka remissen till falun.

ja tycker att det bode vara lika för alla i hella landet med antal gånger man får gratis...vi har ju bara tur som bor i dalarna som får 3 försök gratis eller man betalar när man blir gravid.

men jag håller tummarna för er...

• AMH80

Vad hemskt att många får vänta så länge tills man kommer vidare till ivf-klinik.
    Jag håller med, alla borde få lika behandling och lika väntetider. Folk är ju så pressade i dessa situationer och det blir ju knappast bättre av all väntan och att remisser blir borttappade - otroligt.
    Lycka till alla ni som kämpar på!

Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på remiss efter färdig utredning?????