vad ska man säga?
hej , jag e rädd att föda normalt. ska till aurora..
sen undrar jag vad ska jag sga så att dom tar mig på allvar , e rädd att bli nekad till snitt?
hej , jag e rädd att föda normalt. ska till aurora..
sen undrar jag vad ska jag sga så att dom tar mig på allvar , e rädd att bli nekad till snitt?
Bara berätta exakt hur du känner inför vaginal förlossning. Vad du är rädd för osv.
Du ska uttrycka precis vad du känner. Jag berättade allt om att jag var livrädd för smärtan vid förlossningen och jag blev jätte positivt överaskad av vilket bra bemötande jag fick.
Så mitt råd är att skriv ner dina känslor för allt och ta med dig till samtalet. inga känslor är fel och du kommer bli jätte bra bemött.
a men tänk om dom säger nä du får inte kejsar snit!!
gud vilken panik, räcker det me o såga att man e rädd?
Tror det är bra om du kan få sagt vad det är du är rädd för. Är det smärtan, sprickor eller kanske hela förloppet. Försök sätta dig ner och skriv upp alla dina känslor och tankar kring en vanlig förlossning och ta med dig pappret på mötet.
aa, det ska jag göra, ska man gå ensam eller ska maken med?
Ta med honom. Han kan vara ett jätte bra stöd för dig så att du känner att du kan stå på dig. Om han helt står på din sida alltså
vhw- har du blivit beviljad snitt?
Sa dom bara; "ok, det går bra" typ, eller fick du tjata dig till det isåfall?
Jag har exakt samma tankar som TS! Jag tror det bottnar i att man är så jäkla "svensk" och väluppfostrad, det känns liksom fel att vilja ha ett snitt, man har alltid blivit itutad att det kostar en massa pengar, och man ska inte kräva för mycket, osv.
Har varit på ett Aurorasamtal, och det känns inte bättre nu efteråt...å andra sidan vågade jag inte diskutera snitt då, fast nästa gång ska jag ta mod till mig och säga det rakt ut!
Jag tror inta att man ska dra upp detta med snitt det första man gör när man går på ett Aurora-samtal. Då är risken att de nekar en direkt (har jag hört). Sedan så är de inte så generösa med snitt här i Sverige (det kostar för mycket). Nu vet inte jag vart du, TS, bor... men i Göteborg är de snåla.
Jag var förlossningsrädd och gick på samtal (bor i Malmö). Nu ville jag inte ha snitt eftersom jag var ännu räddare för det. Men jag tror att man ska prata om sin rädsla och reda ut vad det är man är rädd för och sen diskutera alternativen. Att bara komma till ett samtal och säga jag vill ha snitt är inte att berbeta sin rädsla och jag tror att det är större risk att de blir negativt inställda då.
Lycka till och hoppas du får den hjälp du behöver.
ska också på aurora inom kort. Jag är verkligen nervös, men tänker ändå dra upp det här med snitt på en gång. Jag lider varje dag av att inte veta och jag tycker att jag förtjänar att få ett svar så snart som möjligt. Har pratat med en vän till familjen som jobbade inom gyn och hon menar att hon aldrig har hört talas om att man blir nekad kejsarsnitt om man inte har någon defekt som gör det omöjligt. Har också via en kurator fått svaret från chefsläkaren på förlossningen att dom gör det bästa för både mamman och barnet, dvs är man så rädd så att man får ångest över bara tanken på vaginal så gör dom snitt.