Hej Snozie, Jag beklagar ditt missfall
Jag har delad livmoder, bicornis. Men enligt min gynekolog så ska den "inte innebära att det är svårare att bli gravid", däremot kunna innebära en förhöjd risk för missfall, främst i den andra och tredje trimestern, på grund av att varje livmoderhåla är mindre än en "hel vanlig"... således finns ingen större risk än normalt för missfall tidigt i graviditeten, enligt min gynekolog alltså.
Så när jag läste ditt sista inlägg (nr 12) så blev jag mycket nyfiken på vad din läkare sagt. Vilken vecka fick du mf? (om jag får vara nyfiken och fråga) Förklarade läkaren varför han trodde att livmodern hade orsakat missfallet?
För som jag har fattat det (kan ha fattat fel
) så innebär en livmoder med septum en större risk än normalt för tidiga missfall, pga att embryot riskerar att fästa på skiljeväggen - som inte består av endometrium (livmoderslemhinna och livmodermuskulatur) - och därför inte kan sitta på skiljeväggen så länge innan det ramlar bort
. Har läst att en skiljevägg, septum, består av collagen (!?). (Obs att man kan ha "helt delad" livmoder även med septum om septumet går hela vägen ned genom livmodern).
Men att om man har en bicornis, som ser ut från utsidan som saol beskrev, så har man ingen "skiljevägg" i egentlig betydelse utan väggen mellan de två livmoderrummen består av endometrium varför det dels är vanskligt att operera bort "väggen", dels INTE ökar risken för TIDIGA mf då det inte bör innebära några problem om embryot fäster på "mellanväggen".
Så det är därför jag undrar vad din läkare sagt, dvs om jag har missuppfattat min gynekolog (eller om hon kanske har fel!?).
Jag förstår att du är orolig och vill veta vilken variant du har. Men jag hoppas att hela undersökningen går bra och att du får klarhet! Vill också berätta att min gynekolog sagt att det ofta går alldeles utmärkt att bli gravid, vare sig man har septum eller bicornis
Hoppas hon har rätt.
Kram B