• LilleSkutt

Syns brist på gulkroppshormon i blodproverna?

Efter tre missfall hoppas jag att mah hittar något fel i mina blodprover. Enligt en barnmorska jag känner är det vanligt att man kan ha lågt gulkroppshormon, men jag har inte läst om någon på FL som fått veta det av blodprov, det verkar som om de skriver ut progesteron ändå?

• Svar på tråden Syns brist på gulkroppshormon i blodproverna?
  • jazzy

Visst syns det på ett blodprov om man har brist på progesteron,men läkare skriver ut det ibland iaf,för att det gör ingen skada för varken foster eller mamma...

• Kängu

Jag tror att senare rön säger att det inte brukar hjälpa med extra progesteron, men vissa gyn skriver ut det ändå, utifall att, som jazzy skriver. Lite för att patienten ska känna att nåt görs (tror jag)....jag fick det utskrivet.

• LilleSkutt

Ok, tack! Jag frågade när jag var och lämnade proverna om de kunde skriva ut progesteron nästa gång eftersom jag hört att det är vanligt, men det ville de inte. Känns ju som att skadar det inte, så kan man ju alltid försöka. Hur gick det för dig Kängu, hjälpte det?

• Ingi

Jag har också undrat lite över hur mycket de kan se på blodproven. Hoppas du får fler intressanta svar här.

• LilleSkutt

är det någon som vet om man har några speciella symtom annars om man har brist på gulkroppshormon, eller känner man inte av det alls??

• ralla1

Hej.
    Min dr tror att jag har brist på gullkroppshormon detta pga att jag har fått två missfall i vecka 6 & 7. Ska vid nästa graviditet få injektioner i med extra gullkroppshormon!
    LOTTA

Svar på tråden Syns brist på gulkroppshormon i blodproverna?