Jag har aldrig blivit dåligt bemött i vården pga min övervikt.
Däremot så kändes det lite som att jag var tvungen att försvara min vikt vid inskrivningen hos BM, men det var inte pga att hon sa något om den. Det är mer för att jag själv stör mig själv, på min övervikt.
Dock har jag läst många som fått kommentarer av sina BM om sin övervikt, så jag var allt lite nervös.
Men jag tänkte att, eftersom jag faktiskt äter bra och tränar flera ggr i veckan och har gått ner 16 kg, och har svårare pga Pco så ska hon banne mig inte komma här och komma... dessutom så har vi ju fått hjälp genom IVF att bli gravida, så tänkte jag att, jag har ju faktiskt blivit "godkänd" att få hjälp att bli gravid trots mina extrakilon, som är måååånga...
När jag fick lite högt blodtryck under grav. så tänkte jag att nu kommer det väl en kommentar om att jag väger för mycket, men ingen har sagt något.
Att vårdutbildad personal ibland verkar ta för givet att man är en soffpotatis som vräker i sig en massa onyttigt och inte rör sig mer än nödvändigt är pinsamt!! Pinsamt för dem, eftersom det visar på en bristande kompetens!
En smal människa är inte automatiskt en sund människa!!! Man kan inte se utanpå hur en människas blodkärl ser ut t.ex. Bara för att jag är tjock så kan mina kärl vara finare än någon som är smal och som har högt kolesterol och "igenslammade" kärl, som kan leda till blodproppar, t.ex stroke och hjärtinfarkt.
Det är ju inte bara tjockisar som råkar ut för välfärdssjukdomar, även om det absolut inte är en ursäkt för att vara tjock! Alla vet ju att det inte är bra att vara tjock, herregud, det behöver väl ingen läkare tala om för en!
Det är väl bättre att de försöker hjälpa sina patienter istället! Och det gör man då verkligen inte genom att skuldbelägga!!!