• ägget74

Fler som fått barn med äggdonation?

Hejsan!
    I november kom vårt efterlängtande lilla mirakel . Vi gjorde behandling på HS och hade tur och lyckades på första försöket. Har ockå haft "tur" som snabbt upptäckte att det inte gick den vanliga vägen och har sluppigt långa utredningar och behandlingar.
    Finns det några fler föräldrar som fått barn med äggdonation här? Ska ni tala om det för ert barn och hur gör ni med "alla andra", BVC, vänner osv. Någon som till och med har fått syskon?
    Dessutom, TACK alla som donerar ägg!!! Ni anar inte vilken lycka ni bidrar till!!!

• Svar på tråden Fler som fått barn med äggdonation?
  • ägget74

Vad kul att vi är flera! Och tack för alla gratulationer, jag känner mig verkligen väldigt lyckligt lottad.

Tycker det där med boken verkar vara en strålande idée. Själv hoppas jag att kunna berätta hennes historia lika naturligt som om hon var gjord på "vanligt sätt" när hon börjar undra. Det är ju trots allt rätt ofta som man diskuterar vad barnen ärver, i sjukvården, folk som kommenterar likheter och sånt. Lägger det sig, alla jämförelser: "när gick du?","när började du prata?"?? Till och med mina föräldrar, som vet, jämför gärna, "Jo, du var också si och så".

Nyfiken på boken du har köpt Future, vad hette den? Vi har varit ganska öppna med hur hon kom till, men funderar också på hur långt ut i kretsarna man ska berätta. Tror att jag kommer gå på magkänsla en hel del, men de flesta vi känner, och bvc,vet. Hittils har folk mest reagerat positivt, att det är just ett mirakel. Hoppas att det är en känsla vi kan dela med oss av till vår lilla tjej också.

• ägget74

Bara en kortis, vad jag förstod av bm på Huddinge så får man inte flera donatorer om man lyckats en gång. Då får man använda de ägg man har i frysen. Kan vara värt att kolla upp?

• ägget74

Pippil8: Vad roligt!!!! Stort grattis! .
    Har samma funderingar som du, det faktiskt händer mig titt som tätt att folk hävdar att vi är lika. (Hittils har ingen hävdat att hon är lik sin pappa vilket är lite konstigt, kanske beror det på att hon är tjej?) Känner mig otroligt stolt varje gång och har hittils bestämt mig för att tacka och ta emot och inte "rätta". Om det är nån jag inte känner, och som jag ändå vill ska veta, då kan det ju vara ett bra tillfälle att ta upp det. Man kan ju trots allt vara lite lik ändå, dom matchar hårfärg och ögonfärg. Tror också folk letar likheter. Trots allt ser spädbarn inte riktigt ut som vuxna hur de än bär sig åt . Kanske uttrycker mig lite luddigt men hoppas ni förstår. Håller med dig Future, barnen måste få känna att det kan få prata med vem de vill om det, frågan är hur man gör för att bidra till det? Jag kan också tänka mig att det kommer betyda olika saker för barnet i olika faser i livet. Man får nog ta det som det kommer. Har förresten beställt boken, ska bli väldigt spännande att läsa den!! Hoppas man får några tips och vad och hur man ska säga.

Svar på tråden Fler som fått barn med äggdonation?