• Pannkakan

Tårttråden för oss amatörer och proffs del 5!

Här kommer så då del fem av tårttråden där amatörer och proffs pratar tårtor hela dagarna i ända.

Alla är hjärtans välkomna!!!

Då smarriga recept och bra tips samlas i bloggarna är det bra om du är noggrann med att bifoga en källa när du bidrar med ett gott recept eller annat material som inte är ditt eget.

Länkar ligger i Jajjas blogg:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b29761.html

...recept och tidigare trådars visdomar hittar du i JFL's bloggar.
    www.familjeliv.se/krypin/jfl/blogg.php

...och sen håller jag på med en hemsida med en massa om tårtor där du alltid är välkommen att kika in där det bl a finns en "Tårtisk ordlista" och en massa annat smått och gott man kan behöva.
    Adressen är www.taxens.se och sen in under fliken tårtor. 

Förkortningar:

MMF = MarshMallow Fondant. Görs själv hemma på marshmallows, florsocker, vatten och lite cocosfett i vissa reccept. Att täcka tårtor med och enklare modellering och dekoration.

SP = sugarpaste. En helt nöt-, gluten- och animalska produkterfri sockermassa att täcka tårtor med, modellera och göra enklare dekorationer i. Köps på internet (eller tårtbutik om man har det där man bor) eller görs själv.

MP = Modelling paste. En sockermassa som är mer "gummig" än sp och tillåter mer avancerad modellering utan att tappa formen.
    Ett alternativ är att blanda lika delar SP och FP att modellera i.

FP = flowerpaste. Används till bla, blommor och blad. Kan kavlas supertunnt för att få verklighetstrogna blommor.
    Används med fördel till utstickarlinjaler (tapits).

Pastillage = används till att göra bl a större saker som inte ska ätas tex torn till slottstårtor, hus, askar, skepp osv. 

Tidigare trådar:
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m11306065.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m13954271.html

Nu kör vi!!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-15 09:15:03:
    Här kan du hitta lite olika gallerier här på FL där det finns tårtor att inspireras av: www.familjeliv.se/Bloggar-9-37/b21064.html

Och här kan du lätt se vilka som har bröllopstårtor, eller doptårtor etc. etc. (sorterade efter kategori) i sina gallerier: www.taxens.se/fl.htm

Saknas du? Eller vill du inte vara med?
    Hojta bara till i tråden så försöker vi fixa det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-15 09:18:19:
    Länken ovan är trasig.
    www.taxens.se/fl.htm/

Provar lägga in den igen.
    Skulle den fortfarande vara trasig så kan du kopiera och klistra in hela länken så funkar den.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-15 10:31:50:
    OK, sista försöket. Sidan är nu omdöpt, så nu ska inte FL kapa länken.

Tårtor efter kategori:
    www.taxens.se/fla.htm/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 01:39:34:
    Vi har nu flyttat till nya tråden, dvs del 6. Välkommen in!
    Tårttråden för oss amatörer och proffs Del 6!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 01:40:30:
    Åhhh, vad den trilskas. Del 6 är här: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m20061157.html

• Svar på tråden Tårttråden för oss amatörer och proffs del 5!
  • JFL

Ja exakt , det var hon som uttryckte sig lite klumpigt och taskigt om min ny hopbby, men nu har hon svängt. Hoppas hon gillar smaken. Hon var imponerad av de de blåa och rosa blommorna att de var choklad. Hon fick smaka och massor . Jag är så nöjd.

ღMor Jennyღ
  • philmKarin
    Jfl: Känn skönt att lämna över en så fin tårta nu va? (för visst var det hon som hade haft mage att kommentera dina tårtor förut..) Hon kan ju aldrig ha sett en så fin tårta förut!!!!
    Modelleringschokladen verkar ha blivit jättebra... när jag försökte göra vit MC så blev den smulig och fet på samma gång - och inte gick det att kavla den inte.
    Mamma till Tyra - 2006.08.22
  • JFL

Karin, så blev min vita choklad också men då tog jag en bit i taget och knådade slät och pressade ut chokladfettet ur den. När den var slät sen la jag den i kylen och sen funkade den som den skulle . Så nästa gång ge inte upp utan knåda bara ihop den då

Jag försökte färga en bit vit m-choklad med XXrta white-färg men det gick inte och då började den bli lite grynig igen, men så fort jag kylde mer den så blev den som vanligt.

Jag hade isklabbar framme och en varm (blöt) handduk i en plastpåse så att jag kunde värma upp och kyla av m-chokladen beroende på vad som behövdes.

Jag hade tänkt att blanda m-chokladen med SP först men jag ville verkligen testa att arbeta med den utan SP och bara arbeta med temperatur. Lite veckig blev den men inte så farligt och verkligen inte lika mycket som förra gången.

Annars gick det bra att färga med pastafärg, provade pulver också med det är svårare. (Rosa -pasta, blå -pulver).

Just det; jag testade att göra guldpengar. Att färga med guldpulver gav en svag gyllene lyster, inte så tydlig. Testade att färga gult men då blir chokladen så mjuk utan det bästa var att ha den ren med guldpulver på (som jag trodde, men inte ville ). Att ha guld på den gulfärgade var snyggast och mera drygt mot guldpulvret men som sagt penningen blir lite för mjuk då. (Tog bilder en jag har inte lagt in de än i datorn)

ღMor Jennyღ
  • philmKarin

Helt OT... men är det nån som har någon huskur som fungerar för att ta bort tejp-klister som blivit kvar på i det här fallet lackat trä?

Mamma till Tyra - 2006.08.22
  • UWO BaraJag
    philmKarin skrev 2007-02-03 13:34:13 följande:
    Helt OT... men är det nån som har någon huskur som fungerar för att ta bort tejp-klister som blivit kvar på i det här fallet lackat trä? Mamma till Tyra - 2006.08.22
    rakblad/fönsterkniv
    Barn 020107 x2, 030830 x1, 060918 (v.31+4) x2, + en bonus 931021
  • Lindex
    Hej alla tårtbakare!

Jätte fina tårtor alla har gjort den senaste tiden, super fina!

Tänkte bidra med en tårta som jag har bakat. Det är en stalltårta med mina favorithästar som jag har modellerat. Idag bjöd jag hästgänget i stallet på den, den var mycket god Skrattande. Det är choklad- och jordgubbsmousse i.

Finns lite mera bilder i mitt galleri under tårtor och tårtdekoration.

Stalltårta med hästarna Lola, Bard och PimPim. I tårtan är det choklad och jordgubbsmousse Taket på stallet Stalltårta

Sköt om er!
    /Linda

• monnie

ojoj vad fina tårtor ni alla har gjort! blir lite sugen på att göra en men men det är lugnt på den den fronten just nu.

• baby2006

Gud vilka fina tårtor ni alla har hunnit göra nu i helgen..

Jag fick ju som sagt slänga mina två som jag hade gjort pga, att vi drabbades av kräksjukan.. Men nu verkar den vara över för vår del och imorgon ska jag baka en ny tårtbotten och fylla den igen... =)

Stolt mamma till Ludvig-04 & Ebba-06,
  • Smurfens Mamma

Hej hej!

Vi ska göra en liten test tårta inför nästa helgs kalas...

Så jag undrar jag hur många bitar dessa recepten på mousser är tänkta till!? LemonCurdgräddeav JFL Lemon Curd-grädde
    3 dl vispgrädde
    1/2 burk Lemon Curd

Chokladkräm
    En enkel och otroligt god chokladkäm till fyllning, täckning (frosting) och eller dekoration av tårtor.
    1 dl socker
    1 dl kakao
    3 dl vispgrädde

Otroligt fina tårtor ni har lagt upp här sen igår!! WoW e riktigt nervös för hur det ska gå för oss.... där av testar vi denna helgen!!

Tjing Skrattande

WIlhelm blir 1 år den 9 februari !!! !!! !!!
Svar på tråden Tårttråden för oss amatörer och proffs del 5!