Inlägg från: Complicata |Visa alla inlägg
  • Complicata

Tråd för oss rökare

Stress och psykiska besvär kan faktiskt förorsaka både missfall och för tidig födsel. Rökning förorsakar "bara" blodproppar i livmodern som kan leda till att bebisen inte får tillräckligt med näring och ev. dör.

OM man är rökare, och kan dra ned betydligt på rökandet så KAN det vara bättre, än att vara uppjagad och i obalans mentalt.

Men att en sak är bättre än en annan betyder inte att det måste vara bra.

Jag tycker att det är bra med en tråd där rökare kan motivera varanra till att inte röka, även om de inte klarar att sluta helt när de försöker.

*ikke rökare*

• Complicata

FannyJakobochJulius, Jo jag vet att listan kan göras längre.
    Den kan göras längre för stress och psykiska besvär också.

Det jag ville fram till är att det faktiskt inte är säkert att det ÄR bättre att sluta röka helt, om det leder till att man mår oerhört dåligt av det. För det kan vara precis lika skadligt för fostret det.

• Complicata

Jag trodde inte att det var någon hemlighet att kvinnor blir sjukskrivna från stressiga jobb för att de tex. får sammandragningar/tidiga verkar av stress. Samma typ av stress kan komma av att man slutar röka.

• Complicata

Jag fick inte ens fortsätta övningsköra när jag var gravid, för att jag fick kraftiga sammandragningar och blödningar av stressen.

• Complicata

Beckah82, Jag tror att det är upp till var och en att bedöma vad som är farligast/bäst för dem. För vissa funkar det säkert bäst att sluta helt, för att de mår bra av att ha lyckats och inte känner sig stressade. Andra kanske har lyckas dra ned till 1 cigarett om dagen och har kanske inte dåligt samvete längre, om de från början rökte 15 om dagen?

Allt måste inte vara svart eller vitt.

• Complicata

FannyJakobochJulius, har du någon källa på den informationen?
    Den stämmer nämligen inte helt med mina erfarenheter och den information jag fått från bla. rökande kompisar, MVC-personal och div. graviditesböcker. Men ju fler olika källor man får, desto klarare brukar man ju kunna se på saken, så jag vill gärna läsa mer om ämnet om det är så att jag misstar mig.

• Complicata

*smiter iväg å lagar mat, men vill gärna läsa mer en annan dag*

Svar på tråden Tråd för oss rökare