snappi81 skrev 2007-04-03 14:52:21 följande:
men tror du verkligen det hjälper!? jag kan förstå dina argument, det är inte lämpligt att röka som gravid eller som förälder, och visst du kanske inte menar att jaga folk men så verkar det inte när du skriver som du gör.. det blir påhopp istället för en hjälpande hand.. du förstår säkert vad jag menar, du kanske ska tona ner dina inlägg lite..
Jag hjälper...massvis...jag hjälper samtliga som VILL sluta, som inte kommer med bortförklaringar, som inte förringar det farliga, som inte skyller ifrån sig, som försöker.
Men de som är elaka och otrevliga och hackar på oss som hjälper, de som skyller ifrån sig, de som hittar på ursäker och argument FÖR rökning osv...de förtjänar att få höra sanningen, den hårda kalla sanningen.
Det finns olika sorters rökande gravida...
1. Förnekande
"Min
BM säger att det är farligt att sluta"
"Min mamma rökte när hon väntade mig och jag har inga fel"
"Äh, så farligt är det inte, jag känner ingen som skadats av mammans rökning"
"sluta hacka på mig...det är mitt val"
Är allt sammans klassiska repliker från den förnekande rökande mamman. Denna grupp lämnar jag helt åt sidan för INGET biter på dessa mammor. De VILL inte inse. De vill inte höra, de vill inte se, de vill inte bry sig. De startar trådar där de peppar varandra för att FORTSÄTTA röka, de klappar varandra på axeln och tar en cigg ihop och tycker att de inte gjort ett fel alls...för vaddå Det är ju inte sååå himla farligt och det är värre för bebisen att sluta. De vill röka. Punkt slut!
2. Mellantinget
"Jag har dragit ner kraftigt"
"men...det kan ju gå bra? Väl?"
"Usch...jag KAN inte sluta röka"
"Sluta hacka på mig. Jag har försökt ALLT men det går inte"
Den här mamman plågas verkligen av sanningen, sanningen är hård: hon röker och detta skadar hennes barn. Den här gruppen är jättebra på ett vis: den här gruppen kan man hjälpa med peppning, dock saknas det viktigaste: Lite jävlar anamma och att bestämma sig ordentligt. JO det går att sluta, NEJ du har inte provat allt (uppenbarligen).
Lägger man ner lite jobb här kan man hjälpa den här mamman att sluta!
3. Småpuffaren
"Jag har dragit ner från 20 till 3 om dagen"
"Jag håller på att trappa ner, jag SKA sluta"
"Jag VET att det är farligt, hjälp mig...jag vill sluta NU"
"FAN vad jag är röksugen...jag kämpar verkligen här..."
Den här mamman kommer att sluta...nästan garanterat, bara man peppar lite. Hon har bara lite fel inställning, det är lätt fixat: "Det är INTE synd om dig som inte får röka, tvärt om! Grattis för du SLIPPER röka". Lägg så mycket kraft och energi du kan på positiv peppning när du möter en sån här mamma, då kommer du vara med och rädda hennes bebis från rökning...hon är redan på god väg nämligen.
Grupp 1 KAN efter mycket om och men övergå till att bli grupp 2 och grupp 2 kan övergå och bli grupp 3. Därav anledningen till varför det är så viktigt att tränga sig in, vara lite obekväm och leka vagel i ögat och irritera...för till slut, en vacker dag kommer mamman från grupp ett att säga:
Ja, jag röker, fan va dumt, nu ska jag sluta skylla ifrån mig, sluta bortförklara, nu ska jag verkligen sluta för min och mina barns skull. Inga argument håller...jag vet. Jag ska sluta röka och sluta intala mig själv om hur ofarligt det är att röka för egentligen är det SKITFARLIGT även om jag försökt förneka det.