Inlägg från: Paw Print |Visa alla inlägg
  • Paw Print

Tråd för oss rökare

Blev jätteglad när jag hittade den här tråden! Har precis som ni känt mig väldigt ensam här på FL bland alla moralkärringar!

Jag har en son som är 6 år(rökte inte under den grav.), idag röker jag ca 1,5 pkt/dag, rökte 2 pkt innan.

Vill sluta röka & sluta med kaffet för att vi försöker skaffa ett syskon och jag vill öka mina chanser att bli gravid.

Har hela tiden sagt att jag ska sluta när jag blir gravid, men innerst inne tror jag inte på det själv.

Fruktansvärt jobbigt att både ha omgivningens press på sig + abstinensen.

Kaffet är lika svårt att sluta med, dricker jag inte kaffe får jag fruktansvärd migrän och kan inte göra annat än att ligga i sängen hela dagen. Dricker mellan 5 & 8 koppar/dag.

Tänker hela tiden att det är mitt fel att jag inte blir gravid för att jag lever så osunt & att om jag nu blir gravid så kommer jag att få missfall. Det blir ju inte direkt lättare att sluta av att man springer runt med dessa mörka tankar...

Får panikångest bara jag försöker avstå från en cigg. Har försökt sluta miljontals gånger med alla möjliga metoder, men det slutar alltid på samma sätt. Gråter, skriker, svettas, får hjärtklappning, hittar på en ursäkt för att smyga iväg till affären för att köpa cigg, smygröker, börjar röka igen...

Testade nyligen boken "äntligen icke rökare" av Allen Carr. Den funkade! I en dag. Jag kände mig jättepeppad efter jag läst boken och var inte ett dugg röksugen hela den dagen, sen nästa dag var allt som vanligt igen.

Vet inte vad jag ska ta mig till! Vill ju sluta, men orkar inte med abstinensen!

• Paw Print

Blev så förbannad idag på spårvagnen! Där stod en tjej och pratade högt i mobilen om en kompis som var så dålig för att hon inte slutade röka nu när hon var gravid. Hon sa att hon tyckte att om man inte kunde sluta när man är gravid så är man inte mogen att skaffa barn och att det är jättelätt att sluta när man e gravid för att man inte vill skada sitt barn! Tycker att det är fruktansvärt naivt att säga så! Alla blivande mammor vill ju såklart sluta, men det är ju faktiskt inte så jävla lätt! Är så trött på alla som tror att det bara är att sluta, de som inte upplevt den fruktansvärda abstinensen man får när man inte får sin förbannade cigg...

• Paw Print

F-n att det ska vara så j-a svårt att sluta röka! Jag kommer nog aldrig bli gravid igen om jag fortsätter röka såhär mycket! Börjar bli desperat! Har testat allt!!!

Allt annat gör jag rätt, men ciggen & kaffet kan jag bara inte hålla mig ifrån! Känns så korkat, vill inget hellre än att bli gravid, och ändå är det inte motivation till att sluta med mina beroenden. Kommer väl antagligen inte att kunna sluta vid en ev. grav. heller...

Fy vad det här är deprimerande!

• Paw Print

Vill bara säga att ni är otroligt duktiga ni som lyckats dra ner, oavsett hur mycket. Tycker det är väldigt tråkigt att er omgivning inte kan se det! Snart är ni nere på 0 cigg. Har ni kommit såhär långt, kan ni gå hur långt som helst! Glöm inte det!

• Paw Print

MaijaO, fick du den hjälpen genom vårdcentralen då lr? Vad säger man? Tror nämligen inte att jag klarar att sluta på egen hand... Skönt att du tagit dig ur detta fängelse. Grattis!

• Paw Print

Gud vad det är tröttsamt med sånna idiotiska inlägg! Har man inte slutat hitils under graviditeten kommer man väl inte göra det bara för att nån hetsig idiot kommer in och kallar en barnamördare!

Här går det skit med rökningen oxå, är ju inte gravid än, men vet ju att rökningen påverkar min fertilitet mkt negativt. Lyckades iaf bli gravid förra månaden, men det blev tyvärr MF. Röker fortfarande lika mkt, känner att jag långt ifrån har styrkan att sluta. Speciellt när man nu, som ni säger, kan sitta på balkongen i solskenet! En stor kaffe och cigg i solen är njutning för mig! Hur ska man kunna avstå från det? Byta ut det mot en kaffe och bulle (som man gjorde som ickerökare) känns inte ett dugg lockande

• Paw Print

Beckah, vem härinne tror du lyssnar på dina fakta? Vem är det du tror hjälper? Det enda du har gjort hitills är att reta upp folk, vilket bara leder till en enda sak, de röker ännu mer.

Alla härinne vet alla risker med rökning, det är inget som varken du lr. ngn annan behöver påpeka.

Det finns en del som lever i förnekelse, ja, men som du själv sagt, de kommer INTE att sluta röka för att nån kastar upp fakta i ansiktet på dem.

Och andra kommer att sluta för att de själva bestämmer sig för det, inte för att ngn annan påverkat dem.

Sen har vi den grupp som vet att det är farligt, men som känner att de inte kan sluta, de kommer med störta sannorlikhet fortsätta röka, det spelar ingen roll vilka fakta du drar upp lr. hur många gånger du gör det.

Sen har vi den grupp som du säger kan sluta med lite peppning, de kan dem säkert, men dina inlägg är inte peppning, och dessa människor kommer med största sannorlikhet att börja igen, eftersom de är så lättpåverkade att de slutar pga. ngn annans inverkan, så så fort de får sådan påverkan åt andra hållet, dvs reklam, vänner som röker osv. så står de där igen med en cigg.

Så jag kan inte se ngn poäng med dina inlägg. De hjälper inte, de retar bara upp. Det är bara slöseri med tid och energi och du beter dig som ngn besserwisser. Om du så gärna vill göra världen rökfri, håll i en sluta-röka grupp istället, det borde ge dig mer tillfredställelse än at hänga på nätet och tala för döva öron. Om det nu inte är så att du bara vill provocera!

• Paw Print

Applemum, du har helt rätt i det du skriver, men anledningen till varför jag stör mig på det Bekah skrivit är att hon bara fortsätter att mala på om samma saker hela tiden till ingen nytta.

För det ÄR ju ingen som tagit till sig ngt av det hon sagt, all den fakta hon tar upp är redan känd av alla härinne. Trots att folk upprepade gånger bett henne sluta, fortsätter hon att mala på om samma saker. Det är mycket mer provocerande än vad denna tråd är och då leder det tyvärr ofta till onödiga påhopp och personangrepp.

Personligen anser jag inte att hon har utsatt ngn för direkt personangrepp, däremot verkar hon tycka att det är ofantligt roligt att reta upp folk, vilket bara är omoget.

Dessutom står det klart och tydligt i TS inlägg vad som gäller, ngn som Beckah bryter mot upprepade gånger. Hon får gärna vara med och disskutera om hon gör det i diskutionsform. Men det gör hon inte, hon bara drar upp fakta.

Jag är övertygad om att ifall vår tråd hade varit så olämplig och provocerande som ni påstår, så hade ngn av moderatorerna ingripit vid det här laget.

• Paw Print

Applemum, man påverkas av hennes inlägg i den mån att man blir irriterad, men jag tror inte att ngn slutar röka pga. hennes inlägg, vilket enl. henne är hela poängen med att fortsätta mala.

Det är stor skillnad mellan en vuxen människas tjat och ett barns.

Jag anser inte heller att man ska röka när man är gravid, men jag vet hur överjävligt det är att sluta. De som röker och är gravida har det tillräcklligt jobbigt ändå med samvetskval och ångest (även om det inte alltid framgår i den här tråden) utan att en massa moralkärringar ska komma och kalla dem för barnamördare/barnmisshandlare!

Att sådana inlägg dessutom inte hjälper gör bara saken ännu värre. Det är fruktansvärt svårt att sluta om man inte har bestämt sig för det, och då måste det komma inifrån en själv, inte ngn annan. Alltså är inlägg om hur farligt/hemskt det är helt bortkastade.

Läste just i motsatstråden där det pratas vitt och brett om hur hemska rökande mammor/blivande är och att de är barnmisshandlare. DET kan man kalla personangrepp!

• Paw Print

Vill bara medela att jag lämnar tråden nu. Anledningen till detta är för att den inte är vad den varit, nu är det bara hetsiga diskutioner hit och dit som inte leder någon stans ändå, orkar inte med det helt enkelt.

När jag gick med i tråden var det för att jag ville sluta för att öka min fertilitet (har alltså aldrig varit gravid rökare), men kände att jag inte klarade det, och det var skönt att prata med folk i liknande situation, dvs folk som hade ångest över att de inte klarade att sluta röka. Men nu är det bara tjafs.

Svar på tråden Tråd för oss rökare