• MinlillaPuh

Trombyl - Vilken vecka?

Trombyl sattes in då jag var på mitt första besök på Spec MVC i vecka 9.
    Under mina 7 missfall fick jag aldrig Trombyl utan det var endast denna åttonde graviditet som också slutade med att jag fick vår lille son Jonatan som snart blir 1 år.
    Tänker ofta att det beror på Trombylen att vi fick honom.
    //Maria

• MinlillaPuh

Eva X: Bra skrivet och välformulerat. Även jag har inte alla svaren eller kan allt men....

Angla: Jag har själv 7 missfall bakom mig utan att jag då tog Trombyl. Min sista och åttonde graviditet slutade i att jag fick en son för ett år sen i morgon.
    Både jag och läkarna tror att det är pga Trombylen som han klarade sig. Har lite svårt att förstå när du skriver "ta ett tidigt missfall".
    Är väl också så att man skall lita på att läkarna faktiskt vet vad de gör när de ordinerar en medicin annars är det ju inte klokt. Vet också att man ibland kan undra...
    Kanske har jag missat något i denna fråga men jag tycker att du skall uppleva det jag gjort och sen säga om Trombyls vara eller icke vara....

Citat av Angla: Trombyl kan ge ökad risk för missfall hos en stor grupp av kvinnor som har benägenhet att blöda lätt.

Svaret kan också vara: Det kan underlätta då det kan bildas små små "proppar" i de små kärlen till fostret. Detta utan att man själv har någon känd "propprisk".

En glad Trombylmamma

• MinlillaPuh

Jazzy: Glömde att skriva att jag och min man önskar dig/er all lycka. Håller tummarna för er.
    //Maria

• MinlillaPuh

Angla; Kan hålla med om att några "lik" skall man inte kliva över för att få barn men mig veteligen så får man inte Trombyl föräns ca v9-10.
    Kanske har andra fått det tidigare men det var vad läkarna sa till oss.
    Vill också tillägga att jag åt Trombyl t.o.m v28 då de ansåg att det inte längre gjorde någon verkan.

//Maria "Trombylmamman"

• MinlillaPuh

Har aldrig sagt eller menat att Trombyl bör ges till vem som helst och hur som helst utan anser att denna fråga är högst individuell och att läkarna nog bör vara dem som bör ta de besluten.
    Känner bara att man inte behöver känna någon skuld eller rädsla för att läkaren ordinerat Trombyl.

Kanske tolkat dina inlägg fel men kände att du "skrämde" i din text.
    Jag tycker ingen skall känna skuld för att de äter/ätit Trombyl.
    //Maria

Svar på tråden Trombyl - Vilken vecka?