• Eva X

Trombyl - Vilken vecka?

Läste läskiga saker om Trombyl (som jag gärna vill prova om jag så småningom blir gravid igen - efter tre missfall), att man kan få en massa biverkningar av det. Har ni hört något om det?

/Eva

• Eva X

Nu hittade jag artikeln. Tror inte att det är biverkningar som kan drabba barnet, utan snarare mamman i så fall. Det här är saxat ur Aftonbladet:

"Antalet personer som drabbas av allvarliga biverkningar av sina mediciner ökar i Sverige.
    I fjol rapporterades 3585 fall av biverkningar till Läkemedelsverket. Det är en ökning med 22 procent jämfört med året före, enligt myndigheten.
    Majoriteten av patienterna som drabbades av biverkningar av sin medicinering i fjol tillfrisknade sedan utan bestående men, men två procent drabbades för resten av livet och 18 procent hade inte tillfrisknat vid anmälningstillfället. Fyra procent av patienterna, 144 personer, dog.
    De flesta rapporterna gällde läkemedel som används för att behandla infektionssjukdomar tätt följda av läkemedel för att behandla nervsjukdomar. På tredje plats kom mediciner för behandling av hjärt- och kärlsjukdomar.
    Det blodförtunnande medlet Waran toppar statistiken med flest inrapporterade allvarliga biverkningar, 144 stycken. Därefter följer blodförtunnaren Trombyl och antiinflammatoriska Remicade."

"Trombyl 16 Mot infarkter
    Biverkningar: Magbesvär, ökad risk för blödningar. Mindre vanligt är överkänslighetsreaktioner som nässelfeber, allergisk snuva och astma samt blödningar i mag- och tarmkanalen."

• Eva X

Jazzy: Lycka till med läkarbesöket! Berätta gärna här vad läkaren sa om Trombylen. /Eva

• Eva X

Här verkar ju faktiskt fakta stå mot fakta. Det finns läkare som säger att det är ok att äta en liten dos hela graviditeten. Att många har ätit och att det gått bra är väl inget lamt argument - det är ju just så även vetenskapliga slutsatser dras efter en tillräckligt stor urvalsgrupp.
    Men det är svårt förstås. Inte minst just för att det aldrig verkar finnas tillräckligt stora urvalsgrupper, forskningen på missfall och fosterskador lämnar i dagsläget MYCKET att önska. Tyvärr handlar det ofta om att väga risker mot risker, för både mamma och barn. Ofta handlar det om läkarbedömningar som bara kan göras på individnivå. Att tala om att det skulle vara mer "korrekt" att "ta ett tidigt missfall" låter lite enkelspårigt. Det kan väl bara Jazzy avgöra i samråd med de läkare som hon har kontakt med. "Att ta ett tidigt missfall" är väl inte heller så enkelt, allra minst när det kanske handlar om ett friskt foster som med största sannolikhet har möjlighet att överleva om mamman äter Trombyl. Efter vecka 20, som Angla skriver, talar man ju inte heller om ett tidigt missfall, så om läkaren tror att det redan 20 veckor gamla barnet överlever om man äter Trombyl även i fortsättningen så kan jag inte se det som mindre "korrekt". Eller missuppfattade jag något i resonemanget?

Men jag har knappast alla svaren, inte heller all fakta om hur ni andra fattar era beslut, utan behövde nog bara skriva av mig.

Svar på tråden Trombyl - Vilken vecka?