• Familj2004

Disskutera upprepade missfall

Jag tänkte att vi kanske kunnde disskutera lite upprepade missfall. Se om vi kanske kan hjälpa varandra med tips och sånt.

Jag går just nu igenom mitt 6:te missfall.
    Graviditet 1: Förlorade barnet i 7:de månaden
    Grav.2: MF v.9
    Grav.3: MF v.6
    Utredning
    Grav.4: MF v.9 (fick Trombyl & Progesteron)
    Grav.5: MF v.6 (Fick Trombyl & Progesteron & Kortison)
    Grav.6: MF v.6 (Provade Trombyl & Kortison i mindre dos)

Vid vår utredning gjordes ett vaginalt ul som såg normalt ut, och så lämnade vi krom.prov som inte heller visade några fel.

Här finns en sida som visar vad man kollar vid en utredning
    www.internetmedicin.com/dyn_main.asp&ref=ao

Enligt den har det inte gjorts en riktig utredning på oss.
    Jag har självklart pratat med min läkare om det som bad mig mejla det till henne så hon själv fick läsa, sen skulle hon höra av sig, men det har ju gått nästan 3 månader sedan nu.

Nu ska jag ringa henne på måndag och be henne skicka en remiss till dr.christiansen i köpenhamn som kollar om man kan ha någon immunitet som stör graviditeten.

Jag och min sambo har bestämt oss för att verkligen ta tag i detta nu i alla fall.

Var ligger ni i allt det hära?

• Svar på tråden Disskutera upprepade missfall
  • sazza83

Jag har haft 4 missfall, vi har blivit utredda
    inget fel...
    men precis som du säger så har vi inted tagit alla prover som ska tas i en missfalls utredning....
    läkaren tar inte oss på allvar tyvärr dom säger på varenda besök att ni e så unga fortfarande det blir bra det här.... jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga för att bli tagen på allvar?

• bubblan73

Hej!

Har mitt 4:e missfall just nu.........Vi ska utredas om ca 6 veckor. Ska in och kolla på länken. Kan vara bra att veta.

• Mamsing

Hej,

Jag har ifos bara haft ett ma och ett mf, vilket har varit väldigt jobbigt. Kan knappt föreställa mig vad ni andra går igenom som haft så många mf.

Jag är gravid för 3e gången nu och jag får två pregnylsprutor i veckan fram till v12. Det är alltså en förstärkning av HCG.
    Vi kan bara hålla tummarna att det går bra denna gången...

• soso

Vi genomgår precis vårt 3e missfall (v6-7 allihopa), och ska få påbörja en missfallsutredning nu. Känns som vår läkare tar det på allvar nu, inget snack om saken utan "nu är det dags att ta tag i de här" attityd direkt. Vilket känns skönt i allt annat tråkigt. Om det nu är något fel så vill jag gärna veta vad det är... och vad vi ev kan göra åt det.

• Familj2004

sazza83

Förstår precis hur du känner, så säger vår läkare också till oss "ni kanske skulle koppla bort detta ett tag, ni är ju fortfarande så unga"

Jah kan inte koppla bort detta nu, sen tror jag heller inte på att bara för att man inte försöker på länge så går det inte bättre när man väl börjar igen.

Vi är båda mellan 20-30 år(vill vara lite hemlig för att ingen ska känna igen mig)

• Snorpan 1

Hej! Jag har haft 5 missfal. Inför den 6:e graviditeten fick jag äta trombyl 75 mg x 1 samt prednisolon 20 mg x 1. Vet inte om prednisolon är ungefär samma som progesteron. Kanske värt att fråga din läkare om? Med hjälp av den coctailen så fungerade det iaf och min dotter är nu nyss fyllda 9 år . När jag var inne i den här missfalsskarusellen så blev jag väldigt lätt gravid, men missfallen kom alltid mellan v 5-12. Nu vill jag försöka igen, men nu händer ingenting istället. 2 år av försök, så nu har vi precis påbörjat en utredning. Det som känns lite jobbigt är att OM och NÄR jag lyckas bli gravid, kommer jag att få behålla det då?

• sporty74

Såg på programmet om upprepade MF som visades på kunskapskanalen här om kvällen. Välldigt intressant. Där behandelad de några par med Heparin som är blodförtunnade.I dessa fall misstänkte man att blodet kumpade sig och täpte till moderkakan så att barnen inte fick någon näring och dog därför. Det verkar som om många i Sverige (programmet var från england) blir behandlade med trombyl som också är blodförtunnandemen verkar på ett anna sätt än Heparin. Om man läser om trombyl på t.ex fass så står det där att det ökar risken för MF hur går detta ihop? Verkar hel snurrig att behadal med det i sånna fall??

• Familj2004

sporty74

Jaså? det står inget sånt på förpackningen!? det låter ju lite läskigt :/ får gå in och kolla upp detta.

• Trollslända

Efter vårt trejde MA tänkte jag...ja ja - ngt positivt blir ju att vi får en utredning sa jag till sambon. Tills vi kom till KK och fick slängt i ansiktet att det blir det minsann inte eftersom det antagligen inte var ngt fel på mig då vi redan hade en frisk son. Hela min värld rasade och jag skulle minsann inte ha fler barn....Vill absolut inte gå igenom det en gång till. Sambon var helt förkrossad som trodde att vi inte skulle få fler barn - för jag hade ju bestämt mig för att lägga ner alltsammans.

Fick prata med en underbar BM som fick mig på andra tankar och tyckte att jag inte skulle bestämma mig ännu utan ge det lite tid. Och vips så ville jag bli mamma igen...och nu sitter jag här i 10 v och totalt vettskrämd då det är två veckor kvar till UL. Sover dåligt, har huvudvärk och gråter ideligen...och bara ber att det inte blir ett MA till.

Var på VUL för tre veckor sedan där läkaren förklarade för mig att jag bara haft en enorm otur som fått tre MA och att det antagligen berodde på att fostren varit så missbildade....

MEN är det bara jag som tycker läkarna bara gör en massa antagande istället för att ta tag i problemen ordentligt????

♥ Casper - mammas älskling ♥
  • Indran

Nu går jag igenom mitt tredje mf på ett år. Alla har varit i v.5-6. Vår läkare är bra så jag hoppas att han kan ta detta på allvar nu och ge oss en ordentlig utredning. Jag skriver mera när jag vet hur vi ska gå vidare...

• fia72

Jag vet inte hur många missfall jag har haft, men åtminstone 5 som är konstaterade. Vi blev utredda och det framkom att en av oss hade en kromosomavvikelse.

• Kängu

fia72, vad tråkigt för er.... kan ni inte alls få barn (bio) eller gör det att risken för mf ökar?

• Lundahl81

Puff

♥♥Lycklig Mamma Till Alma!!♥♥
  • half

Hej! Jag är ny här....får jag köra en liten presentation?

Jag är en "gamling" på 43 år som försöker bli bio-Mamma för första gång efter 2 MF förra året. Min f.d. man ville inte skaffa barn och det respekterade jag....hittade min nuvarande man när vi båda var 40. Jag haft rätt lätt att bli gravid sedan vi började försöka förra året, men första slutade plötsligt v 7 på Nationaldagen 2006. Den andra gången upptäcktes MA i v 8+5 i oktober 2006 när jag fick en VUL. Embryot hade slutat växa flera veckor tidigare.:( Då blev det medicinsk "abort" (hatar att det heter så) med Cytotek vilket var fruktansvärt och traumatiskt. Blir det missfall igen så kräver jag skrapning.

Väntar vad som känns som en EVIGHET nu tills jag får göra grav-test om ca 8 dagar.

Gyn-läkaren som tog emot mig vid förra MF har sagt åt mig att ringa till honom direkt jag plussar och då ska han ge mig Progesteron samt Trombyl. Hoppas att det blir tredje gången gillt.

Önskar er alla lycka till. Då jag är både amerikansk samt svensk medborgare så vistas jag också en del på www.pregnancy.org bulletin board community. Där finns TTC (trying to conceive) after a loss. Det hela är förstås på engelska med kvinnor från USA, Canada, Storbrittanian, Australien mm i samma båt som oss. De är verkligen fantastiska och jag kan varmt rekommendera sajten om det känns okej med engelska för några av er.

Lycka till er allihopa...håll tummarna för mig.

Mvh
    half aka Ingrid

Svar på tråden Disskutera upprepade missfall