• sesssan

Sparkar DS barn mkt elle rlite i magen?

Ni med DS barn. Sparkade era barn mkt eller lite i magen? Bara undrar ifall det är någon skillnad mot barn som inte har DS

Vi längtar efter dig
  • Svar på tråden Sparkar DS barn mkt elle rlite i magen?
  • Rubia

Min son med DS har varit vildast av mina tre barn i magen. Tror det är en gammal fördom att de skulle röra sig mindre.

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Babybalo

Jag har två barn utan DS, och de har rört sig/sparkat extremt lite i magen...

• Gisse the one and only

Varför blir man som förälder till ett barn med DS så himla avvaktande och misstänksam när folk frågar saker?

Friskt ja om man menar att DS är en sjukdom så är det fel, men det är ett syndrom, så jag förstår TS fråga och hennes tankesätt.

• Ylvisen

Därför att det känns som att folk är rädda för att få ett barn som mitt, jag kan förstå oron men jag blir ledsen. //Ylva

• Gisse the one and only

Ylvisen

Men du kan ju inte bli ledsen varje gång någon annan är orolig. Om du nu inte anser att ditt barn varken är sjukt eller konstigt eller avvikande, så förstår jag inte din sorg.

Jag blir inte ledsen varje gång någon oroar sig för om det är pojke.

• Ylvisen

Nej, jag blir inte ledsen varje gång, men jag kan tänka mig att det är en av anledningarna till att folk reagerar på en sån fråga. //Ylva

• fröken Anna

Ylva: Ta inte det här på fel sätt nu men det vet du va att de flesta (alla) gravida ÄR oroliga/rädda att få ett barn med DS, eller ngn annan avvikelse, sjukdom, störning, vad som helst. Det vet du. Bli inte ledsen för det. De vet ju bara inte hur det är...

• fru vanheden
    Gisse the one and only skrev 2007-01-22 18:41:48 följande:
    Varför blir man som förälder till ett barn med DS så himla avvaktande och misstänksam när folk frågar saker?Friskt ja om man menar att DS är en sjukdom så är det fel, men det är ett syndrom, så jag förstår TS fråga och hennes tankesätt.
    Ja, du Gisse...det hade du kanske vetat själv om du hade haft ett barn med ds
    Det är ju först då man själv kan sätta sej in i en sådan situation..

Många har skrivit här (menar nu inte TS) om hur rädda de är för att få ett barn med ds..
    Hur de kan göra för att undvika att få ett barn med ds..
    En del har varit rädda för att barnet i magen ska ha ds och undrar hur de kan få reda på det för att ta bort det..

Som förälder är det såklart inte kul att läsa dessa inlägg här på barn med funktionshinder..
    I början svarar man vänligt och tålmodigt såklart...
    Sen kanske det kommer ett elakt och sårande inlägg och det har det varit många av här tyvärr...Då finns risken också att man blir lite avvaktande eftersom man undrar hur denna tråden ska sluta...
    TS kanske ställer en vanlig vänlig fråga men så kommer någon annan in och skriver något sårande...Tyvärr vanligt...

Men jag kan inte se här i denna tråden att någon ska ha svarat elakt på TS fråga ..
    //Mia
    www.onetruemedia.com/otm_site/view_shared&source=category&category_id=all
Svar på tråden Sparkar DS barn mkt elle rlite i magen?