• lillawi

Vad tycker Ni om Mama mia?

Jag har ingen erfarenhet av Mama Mia, men gick hos dr Erlingson när han jobbade på Munkbron 2000-2001. Han var till stor hjälp när jag väntade mitt barn (efter barnlöshet samt ett antal missfall). Han var mycket empatisk och utstrålade lugn. Sjukskrev mig omgående och satte upp mig på täta ultraljud för att stilla min oro. Bemötandet och supporten på Munkbron var fantastisk och jag gick för första gången hela graviditeten ut.

Mina barnlöshetsutredningar (har precis avslutat en andra utredning och ska nu göra ivf) har jag däremot alltid gjort hos experter på det området. Det tror jag verkligen är det bästa. Att döma av det jag läst ovan låter de inte som att de har full koll; lite märkligt att få Pergotime innan man fastställt hur din egen ägglossning fungerar t ex.

Lycka till!

lillawi

• lillawi

Snorpan: det är lika lång kö till landstingsfinansierad ivf hur gammal du än är. Tyvärr! Cirka 1,5 års väntan i Stockholm. Vi har stått sedan i oktober. Vi kommer att försöka privat, redan nu i mars. För oss finns ingen chans att lyckas av oss själva och tiden går... Vi vill inte vänta och satsa allt på dessa två försök vi får från landstinget om 1,5 år. Och lyckas vi inte privat har vi ju de landstingsfinansierade försöken kvar.

Hoppfull 80: Du behöver ingen remiss till Sophiahemmet, varken gynläkarna där eller deras ivf-klinik (privat, du får alltså stå kostnaden själv). Hur det är på Octaviakliniken vet jag inte, men det är också en privat klinik, så någon remiss lär inte behövas. Men det verkar vara många som vänder sig dit och ont om tider.

lillawi

• lillawi

Hoppfull 80: Utredning kostar som vanligt läkarbesök, så länge du vänder dig till kliniker som har avtal med landstinget. Du kan boka tid på i stort sett vilken gynklinik som helst för detta, även många privata, men det kan ju kännas tryggt att gå till en klinik eller gynekolog som har vana just av att utreda barnlöshetproblematik. Då har de en utarbetad färdig plan för i vilken ordning man utför prover och undersökningar.

Hebbe: Just det som hände dig är vad som kan hända om man tar Pergotime utan vidare kontroller. Först bör läkaren kontrollera att det verkligen är din ägglossning det är fel på. Pergotimebehandling måste dessutom kompletteras med VUL för att kontrollera att inte för många äggblåsor växer till.

lillawi

• lillawi

Snorpan 1: Det är ju bedrövligt om han missat att informera om det viktigaste av allt vad gäller Pergotime. Att risken för flerbörd ökar och att ni måste avhålla er från samliv förmodade ÄL-dagar, eller skydda er, om det är så att ni äter Pergotime endast för att bedöma äggkvalitet. Vilket f ö låter något märkligt; den egna äggkvaliteten och (blåsornas tillväxt och om de släpper eller ej) bedömer man väl rimligtvis innan man sätts på hormoner?!
    Spara mejlet från honom. Det borde kunna räcka för en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.
    Hoppas verkligen du slipper en otrevlig överraskning pga av hans miss. I bästa fall har du bara släppt ett och blivit gravid!
    Håller tummarna för dig!
    lillawi

Svar på tråden Vad tycker Ni om Mama mia?