Vad tycker Ni om Mama mia?
Jag har precis börjat gå på Mama Mia hos Doktor Jan-Åke Erlingsson för en utredning om varför jag inte blir gravid. Är det någon annan av Er som gått där och i så fall vad har Ni för erfarenheter av den kliniken?
Jag har precis börjat gå på Mama Mia hos Doktor Jan-Åke Erlingsson för en utredning om varför jag inte blir gravid. Är det någon annan av Er som gått där och i så fall vad har Ni för erfarenheter av den kliniken?
Ringo: Oj, nu blev jag helt förvirrad! Vad för slags hormoner fick du? Jag har fått Pergotime (på mitt förstabesök). Detta för att de ska kolla kvalitén på mina ägg. Sa de iaf:-/!
Hej igen Ringo...
Vill bara förtydliga när det gäller pergotime.
Jag tog ett blodprov på min 3:e mensdag, mellan dag 5-9 ska jag äta 2 tabletter (pergotime)/dag och dag 10 ska jag ta ett nytt blodprov. Gick det till så för dig oxå?
stin a: Tack så jättemycket för informationen . Jag var helt snurrig på mitt första besök och visste knappt vad jag skulle fråga om. Hur gick ditt test? Kram
Tack snälla ni för inläggen. Måste säga att det börjar luta åt att jag kommer att kontakta Octaviakliniken. Jag har iofs inte haft några större problem med läkaren. Han är snabb på att svara på mail och ringa om man ber om det. Han var dessutom jättetrevlig när vi var där. men problemet är att varken jag eller min sambo förstår vad han säger. Trots att vi ber honom förklar! Det är mycket medicinska termer hit och dit. Detta kan vara nog så irriterande när man vill veta vad som händer. Kram till er alla
evenflow och Rosa blomman: Tack för era inlägg. Var i kontakt med Sophiahemmet igår och de har just nu lång kö för utredningar. Octaviakliniken ska jag ringa idag, men vad jag förstår så har de oxå lång kö . Jag tror helt enkelt att jag får ge Dr Erlinsson en chans. Han har defenitivt inte varit otrevlig och han är ju, som Rosa blomman skriver, otroligt snabb på att återkoppla. Det jag måste ta upp med honom är att han måste förklara så att man förstår och det får jag helt enkelt prata med honom om. *känner mig peppad* Jag blir ju 36 år och min sambo blir ju 44, så några långa köer har jag dessvärre inte tid med. Tycker det är jobbigt nog med all väntan som det är nu.
Tack för alla inlägg
Om man nu behöver ivf och man är lite äldre (jag fyller 36 och min sambo 44) är kön lika lång som för de yngre då?
Mirva och Pinnen81: Känns jättebra att få höra dessa positiva omdömen .
Rosa blomman: Tack för dina styrkekramar. Jag håller tummarna för dig/er *KRAM*
Hebbe: Nu blir jag riktigt nervös. Har själv tänkt på det här med att bli gravid nu när jag fick pergotime utskriven. Dessutom förklarade han inte vilka konsekvenser det kan bli av pergotime. Jag läste mig till här på fl att man lättare kunde bli gravid av det och att flerbarnsfödsel ökade markant. Jag har heller inte fått något vul innan ägglossning . Jag vill inte verka otacksam, men 3 st är kanske inte riktigt vad jag önskar mig även om jag självklart kommer att vara tacksam för det jag får. Tack för ditt inlägg
Hebbe: Vet inte om jag ska skratta eller gråta *total förvirring*. Tror jag väljer att gråta istället....
Nu är det ju inte mycket idé att jag ställer till en "scen" med våran "kompetenta" läkare eftersom jag ska ha min mens på torsdag. Just nu hoppas jag verkligen att jag får den *förlåt mig*! Det som har hänt har hänt. Men det är defenitivt något jag kommer att ta upp med honom nästa gång vi ses. Det är ju fan (ursäkta uttrycket) helt otroligt att så mycket otroligt viktig info inte lämnas i samband med att man får de här tabletterna utskrivna. För mig var det solklart att tabletterna skulle ätas enbart för att de skulle kolla upp min äggkvalité. Men så solklart var det visst inte!! *börjar bli en aning förbannad* Jag ska ta mig tusan maila honom direkt och ifrågasätta det här!
Återkommer i ärendet tjejer.
Mio 78: Du ska inte ta blodprov igen på cykeldag 10 oxå? Anledningen till att jag frågar är för att jag fick göra det.
Sådär, då har jag skrivit ett mail till läkaren och ifrågasatt varför vi /jag inte blev erbjuden ett vul med tanke på att pergotime ökar risken för flerbarnsfödsel ganska så dramatiskt. Ska bli intressant och se hur snabbt han kommer att besvara det mailet. Jag hoppas verkligen att jag får ett uttömmande svar för det här känns verkligen inte bra just nu .
Hallå i stugan ! Har tyvärr inte fått något svar från läkaren ännu, men jag hoppas på att få svar imorron iaf.
Hebbe: Tack för infon. Rent spontant så känns det ju som att det är viktigt att alla som får pergotime utskrivet skall få en tid för vul för att inte kunna hamna i din situation (om man inte vill förstås ). Och det här med att jag inte ens fick någon information om tabletternas "biverkningar". Det känns som att jag behöver ett riktigt bra svar på mitt mail för att jag ska kunna lita på honom igen . *kram* och tack igen
lyck: Just det här med att man har så olika erfarenheter av samma läkare kan det ju finnas förklaringar till. Men just det här med att få pergotime känns som att där borde erfarenheterna se rätt så snarlika ut eftersom effekterna är densamma om kroppen svarar på kuren. Jag håller tummarna för dig och att ingen mens kommer *lyckokram*.
Hmmm, vill inte uttrycka mig allför ingående här, men nu har jag fått svar på mitt mail från läkaren. Jag kan väl avslöja att han medgett att han tydligen glömde informera om en del saker man bör tänka på. Trodde aldrig att jag skulle skriva det, men jag LÄNGTAR efter min mens just nu .
lyck: Ett jättegrattis till dig ! Jag har oxå förstått att informationen har missats från flera håll, men jag tycker ändå det är bedrövligt att den missas. Vilken läkare det nu än må vara. Självklart borde jag själv oxå tittat efter i fass när jag fick de här tabletterna, men jag gjorde tyvärr inte det. Eftersom jag skulle ta de här tabletterna i syfte att kontrollera kvalitén på äggen och inte för att tabletterna skulle hjälpa mig att ev bli gravid så är ju den här infon väldigt viktig. Han skrev själv till mig att innan man är utredd och de vet vilken behandling som är lämplig så ska man inte ha samliv under vissa dagar pga den stora risken för tvillingar/trillingar om man blir satt på pergotime. Men jag är uppriktigt sagt glad för din skull. Och skulle jag själv råka bli gravid av den här kuren jag nu tagit så kommer jag förmodligen bli jätteglad oxå, men tanken på 3 gör mig ärligt talat jättenervös.
Hejsan! Känns bra med alla positiva åsikter om min läkare . Han medgav faktiskt att han missat att informera mig och jag tror personligen att det var ett misstag och ingenting annat. Han tjänar ju knappast på att klanta till det med flit. Men det känns ändå skönt att det finns kvinnor som ni som är helnöjda med honom. Det gör mig mindre nervös. Tack alla . *kram*
Pinnen81: Ett stort supergrattis till dig. Jag hoppas vi alla kommer dit snart .
Mambo77: Ha det så trevligt i sänghalmen . Skriv gärna om det blev något resultat .
msnorrland: Dessa kötider kan ju driva en till vansinne. Hoppas det löser sig för er.
För er som är intresserade så har jag en tråd där vi som precis eller nyligen har påbörjat en utredning skriver ner våra tankar och funderingar, erfarenheter mm. Välkomna dit ni som vill.
www.familjeliv.se/Forum-7-132/m16490355.html